Vem ska då "ta till med munskydd" om varken statsminister eller FHM blir lyssnade på?
Kan man säga avstånd så kan man väl säga munskydd. Kan väl inte vara så svårt eller... Kan man inte mer än så då får vi väl vara uppgivna och stå och se på vad som händer och så får det väl gå som det går då. Om man nu inte ids göra mer. FHM och staten ska ju skydda sina medborgare. Vad ska vi annars ha dom till

Rätt tillfällen är INTE "för att folk ska kunna strunta i att hålla avstånd".
Rätt tillfällen är i vårdsituationer när man måste vara nära varandra. De jag träffar i vårdsituationer just nu har både visir och munskydd. (och handskar och förkläde)

Och nej, det är inte nödvändigtvis så enkelt som du hoppas. Det är inte så att munskyddskrav kommer göra att smittspridningen minskar med automatik.
Det är FORTFARANDE så att det viktigaste är att stanna hemma när man är sjuk, hålla avstånd och tvätta händerna ofta och noga.
Ja men vad bra då. Då får ni väl gå in i katastrof läge lagom till jul då om folket inte kan tyglas på frivillig väg

Det har du ju rätt i. Men å andra sidan säger staten munskydd då har man ju gjort vad man kan eftersom man inte har några lagar att ta till för att rätta folk i leden
Inte om man inte bedömer att munskydd inte ger någon nämnvärd effekt.

Rekommendation om munskydd eller inte har inget med lagar att göra, vad har du fått det ifrån? Sen kanske orsaken till att man inte rekommenderar är att man inte tror folk kommer att använda det men det tvivlar jag på. Frekvensen skulle öka, en hel del har redan munskydd.

Roligt att se hur det diskuteras för och emot munskydd. Med bakgrund inom industrin, måste jag säga att de pappers/tyg skydd som används inom sjuk-/tandläkare vård inte skyddar mot annat än direkta spottloskor och godkänns ej som skydd vid slipning, målning eller svarv/fräs då de släpper igenom alldeles för mycket damm mm. 3Ms andningsskydd (den vita som täcker näsa och mun med en "klämma" över näsryggen) stoppar det mesta av dammpartiklar men ej virus då samtliga kända virus är enbart någon tusendel så stort som ett dammkorn.

För ett fullgott skydd för en själv måste man bära en gummi-/gasmask med ett filter typ militärens eller en lackeringsarbetares. För fullgott skydd för både en själv OCH sina medmänniskor måste en gummi-/gasmask med 2 filter användas, både inandnings och utandning filter.

Kan man säga avstånd så kan man väl säga munskydd. Kan väl inte vara så svårt eller... Kan man inte mer än så då får vi väl vara uppgivna och stå och se på vad som händer och så får det väl gå som det går då. Om man nu inte ids göra mer. FHM och staten ska ju skydda sina medborgare. Vad ska vi annars ha dom till

Och man kan säga visir, man kan säga helplastad uniform, man kan säga handhygien, man kan säga foliehatt, man kan säga hålla avstånd, man kan säga stanna hemma vis symptom och tusen andra saker.

Så valde FHM ut de mest effektiva sakerna och lade dem i en kort lista. Därutöver får man använda ytterligare saker om man vill, det är ingen som förbjudit någon att ha vare sig munskydd eller visir.

Jag kan inte se att du citerar något debattinlägg, utan bara två kommentarer. - som dessutom försöker ha en komisk tvist.

(om de verkligen har en komisk tvist är upp till läsaren.)
(eller kanske hellre kosmisk tvist.)
Tycker inte det är särskilt komiskt när man gör narr av någon som har en annan åsikt. Istället för att komma med argument varför den andre har fel och istället tipsa om foliehatt så förlöjligar du. Men det säger ju mer om dig och din debatteknik än om de du tycker ska bära foliehatt.

Tycker inte det är särskilt komiskt när man gör narr av någon som har en annan åsikt. Istället för att komma med argument varför den andre har fel och istället tipsa om foliehatt så förlöjligar du. Men det säger ju mer om dig och din debatteknik än om de du tycker ska bära foliehatt.
Nu får du allt peka ut var jag någonstans har gjort narr av någon med annan åsikt, innan du börjar läsa in allt för mycket av vad jag inte skrivit.

Så fort någon är av en annan åsikt än dig så är du väldigt otrevlig och spydig, till vilken nytta egentligen? Blir bara så tråkig stämning.
Och ungefär här insåg du att dina argument var tomma och innehållslösa?

Vill bara påpeka att ännu har du inte pekat ut var jag någonstans har gjort narr av någon med annan åsikt - vilket gör att jag tyvärr får klassificera dina anklagelser som grundlösa.

Nu har munskydd införts i hela sjukvården i Region Stockholm, på inrådan av smittskyddsläkaren. Både vid patientbesöken, men också vid all kontakt mellan personal och när vi vistas i gemensamma utrymmen såsom fikarum osv. Personligen är jag glad över det - upplever att man varit rätt duktiga på att hålla avstånd osv till patienter, men mellan personal har det varit svårare pga arbetets art, lokalernas utformning och vanan. Nu är munskydden på och hittills är folk betydligt mer försiktiga med avstånd också, det blir automatiskt när man ser någon med skyddsmundering.

Vi får väl se om det kommer att smygas in i resten av samhället också, jag upplever det här som ett steg åt det hållet.

Tillägg: munskydd + visir, till och med.

Sverige är väl det enda landet i världen som säger att munskydd inte hjälper. Varför ska personal i sjukvården ha munskydd om det nu inte hjälper
Den personalen i sjukvården jag träffat har inte haft något munskydd eller visir, dom sätter bara på sig det om symptom finns.

Nu har munskydd införts i hela sjukvården i Region Stockholm, på inrådan av smittskyddsläkaren. Både vid patientbesöken, men också vid all kontakt mellan personal och när vi vistas i gemensamma utrymmen såsom fikarum osv. Personligen är jag glad över det - upplever att man varit rätt duktiga på att hålla avstånd osv till patienter, men mellan personal har det varit svårare pga arbetets art, lokalernas utformning och vanan. Nu är munskydden på och hittills är folk betydligt mer försiktiga med avstånd också, det blir automatiskt när man ser någon med skyddsmundering.

Vi får väl se om det kommer att smygas in i resten av samhället också, jag upplever det här som ett steg åt det hållet.

Tillägg: munskydd + visir, till och med.
Jag tror det har införts på min ICA, jag får säga att de är bra på att ha skydd men mindre bra på att göra rätt. Munskydd på hakan är populärt där.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25