Jag har inte själv läst ngn vetenskaplig studie på det men forskare har utalats sig om att de hjälper.
Just att masken inte har så mkt funktion handlar mest om att viruset inte sprids sprids så mkt i dom miljöer där vi har maskkrav men att maskkravet är en funktionierande påminnelse om att viruset fortfarande är aktivt.
Finns det någon forskning på det då, att det är en fungerande påminnelse och att viruset är aktivt? Jag kan tänka mig att den effekten om den nu finns mattas av snabbt.

Och om det endast är en påminnelse så känns det som en stor inskränkning för minimal effekt om någon.

Finns det någon forskning på det då, att det är en fungerande påminnelse och att viruset är aktivt? Jag kan tänka mig att den effekten om den nu finns mattas av snabbt.

Och om det endast är en påminnelse så känns det som en stor inskränkning för minimal effekt om någon.

Det vet jag inte, men i mataffären återinfördes maskkrav för ca 4 v sen (efter att ha varit borta i ca 8v) och jag vet inte om det krävs så mkt mer forskning än det man kan se genom att gå i affären. Jag upplever iaf en enorm skillnad. För mig (och många andra) är det en väldigt liten uppoffring att ha på masken i ngn timme varje vecka. Som jag skrivit tidgare så var det jobbigare i början, man vänjer sig.

Finns det någon som helst indikation att masker av tygrester kan ha någon som helst effekt i att stoppa virus över huvudtaget?

Det är väl i så fall den här studien: https://news.ki.se/cloth-face-masks-can-reduce-the-spread-of-sars-cov-2

Det är dock en litteraturstudie, vilket gör att forskarna som mest kan säga att de kan ha effekt vad gäller virusspridning, dvs. en indikation. Som den citerade forskaren poängterar så skulle de forskningsmetoder som skulle krävas för starkare evidens inte godkännas vid en forskningsetisk prövning.

Det är väl i så fall den här studien: https://news.ki.se/cloth-face-masks-can-reduce-the-spread-of-sars-cov-2

Det är dock en litteraturstudie, vilket gör att forskarna som mest kan säga att de kan ha effekt vad gäller virusspridning, dvs. en indikation. Som den citerade forskaren poängterar så skulle de forskningsmetoder som skulle krävas för starkare evidens inte godkännas vid en forskningsetisk prövning.
Och sen kan vi konstatera att de inte tagit i beaktande att många masker används på fel vis samt att flertalet inte består av 4 lager bomull/muslim/flanell/ vävt tyg.

Nej, jag kommer aldrig vilja använda en. Jag gör det för att vara schysst om jag är vid ett sjukhus eller liknande. Men jag kommer alltid vara emot det för allmänheten.

Varför går man inte ut med rekommendationer i Sverige att folk ska ha munskydd på sig då det minskar smittspridningen.

Varför går man inte ut med rekommendationer i Sverige att folk ska ha munskydd på sig då det minskar smittspridningen.
Den frågan är ställd på ungefär varje pressträff sedan i våras.

Eftersom det inte finns några studier som entydigt visar att det minskar smittspridningen
(bara det faktum att smitta sprids ordentligt även i länder med munskyddskrav visar på komplexiteten i den frågan)
Ska man tvinga befolkningen att ta på sig munskydd så är det väl rimligt att det finns någon form av evidens för att det gör nytta.

Läs på det vetja! Hur bra har det gått med Spanien? Men en snabbkurs i det: Använd du munskydd i Sverige, ingen säger nej till det. Men vad ska du med munskydd till när du inte ska befinna dig på platser där det är trängsel? Kollektivtrafiken delar ut munskydd om du behöver åka och det är trångt. Men som sagt så ska du ju inte vara så nära människor så munskydd är "lönt" att använda.

Eftersom det inte finns några studier som entydigt visar att det minskar smittspridningen
(bara det faktum att smitta sprids ordentligt även i länder med munskyddskrav visar på komplexiteten i den frågan)
Ska man tvinga befolkningen att ta på sig munskydd så är det väl rimligt att det finns någon form av evidens för att det gör nytta.
https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Jag har använt engångs munskydd när jag varit tvungen att åka kollektivt i Stockholm och då jag handlar. Fullt medveten om att det inte egentligen skyddar mig men det får effekten att de allra flesta faktiskt håller ett avstånd till mig. Om de sen gör det för att de tror jag är sjuk, extra försiktig pga i riskgrupp eller bara uppfattat det som en markering att jag vill hålla avstånd? Det spelar ju ingen roll eftersom folk håller avstånd vilket är nästan hela poängen.

Tror aldrig jag har varit så här lite förkyld och snorig nån höst/vinter som under 2020. Brukar alltid dra på mig ett antal rejäla förkylningar men inte i år!

Det finns bevis för och emot det. Ser ingen nytta med munskydd förutom kanske där personer måste vara nära inpå varandra under längre tid. Om de nu vill. Om man ska följa vetenskapen, iaf.

Bättre man har förnuft och är försiktig, särskilt med symptom. Särskilt när folk verkligen slarvar med munskydd, och majoriteten av munskydden inte har den effekt man kan se att de har i studier.

Anser till 100% att även om man hittar viss sån evidens absolut aldrig ska tvinga befolkningen till nått sånt.

Jag har använt engångs munskydd när jag varit tvungen att åka kollektivt i Stockholm och då jag handlar. Fullt medveten om att det inte egentligen skyddar mig men det får effekten att de allra flesta faktiskt håller ett avstånd till mig. Om de sen gör det för att de tror jag är sjuk, extra försiktig pga i riskgrupp eller bara uppfattat det som en markering att jag vill hålla avstånd? Det spelar ju ingen roll eftersom folk håller avstånd vilket är nästan hela poängen.

Tror aldrig jag har varit så här lite förkyld och snorig nån höst/vinter som under 2020. Brukar alltid dra på mig ett antal rejäla förkylningar men inte i år!

Jag provade samma teknik när jag behövde åka tåg och sen kollektivt I Stockholm. Okej nu vet jag inte om folk hade typ snorat PÅ mig om jag varit utan men det var absolut inget ökat avstånd eller något. Faktum var att folk inte ens höll avstånd fast det gick.

Så jag tror det är ett trubbigt verktyg.

Håller dock helt med i din upplevelse kring förkyld. Sällan varit så frisk genom en vår och höst. Nu fick jag ändå Covid men ett normalt år hade man haft flera förkylningar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25