Du är fantastisk, att utifrån en skvallerblaskeartikel kunna veta hur det är i hela Sverige. Tror du på allvar att en majoritet eller ens en betydande minoritet av svenskarna slåss om parkeringsplatser vid ett bad eller?

Det naturliga hade varit att utgå från att det är en enstaka företeelse att man slåss om parkeringsplatser och inte vara så himla lättlurad.

Nu var inlägget ett svar på mitt inlägg där jag kom med exempel från Spanien, så just den delen kan jag ta. Men i övrigt hade det inte så mycket med poängen med mitt inlägg att göra.

Jag fascineras av hur rent ut sagt kassa folk är på att använda munskydd, men samtidigt har ju de flesta av oss heller aldrig fått någon utbildning i hur munskydd ska bäras. Jag hoppas att om det skulle bli krav på munskydd i Sverige att det också läggs resurser på att utbilda: Hur ska munskydden sitta, hur länge kan olika munskydd bäras, och annat matnyttigt. Om inte blir det som att införa krav på körkort, men utan att lära ut att köra bil.

Du är fantastisk, att utifrån en skvallerblaskeartikel kunna veta hur det är i hela Sverige. Tror du på allvar att en majoritet eller ens en betydande minoritet av svenskarna slåss om parkeringsplatser vid ett bad eller?

Det naturliga hade varit att utgå från att det är en enstaka företeelse att man slåss om parkeringsplatser och inte vara så himla lättlurad.

Indeed. Om Aftonbladet ska representera verkligheten så slåss det om p-platser överallt. Alla hostar på kassörskorna. Megaträngsel på alla bussar. Man ligger axel-mot-axel på stränderna. Skogarna är fulla av hemestrare, fjällen likaså. Knappt så alla får plats.

Vidare bör man oroa sig för att kanske ha corona om man har ett pirr i magen, en ovanlig känsla i tån, huvudvärk, kli på axeln. Män lagrar corona i pungen. Apelsiner verkar ha corona. Corona lever på ytor i 30 dagar, eller en timme.

Jag fascineras av hur rent ut sagt kassa folk är på att använda munskydd, men samtidigt har ju de flesta av oss heller aldrig fått någon utbildning i hur munskydd ska bäras. Jag hoppas att om det skulle bli krav på munskydd i Sverige att det också läggs resurser på att utbilda: Hur ska munskydden sitta, hur länge kan olika munskydd bäras, och annat matnyttigt. Om inte blir det som att införa krav på körkort, men utan att lära ut att köra bil.

Jag bor i ett land med munskyddskrav. Här har det informerats jättemycket. Tänk instruktionsblad som delas ut på apotek, videomanualer på sociala medier (från myndigheter). Plakat hänger här och var osv.

Självklart hanterar inte alla munskydden 100% korrekt, så är det ju med allt. Men jag känner inte igen katastrofbeskrivningarna som jag läser här.

Samtliga jag sett med munskydd (ser 1-2 per dag) har burir dem korrekt. Dock vet jag inte hur ofta de byts etc.

Men ingen har haft dem på fel sätt.

Samtliga jag sett med munskydd (ser 1-2 per dag) har burir dem korrekt. Dock vet jag inte hur ofta de byts etc.

Tror många som påpekar hur munskydds används fel är inte just att de sitter fel på ansiktet, utan att folk väldigt ofta petar på dem, tar på/av, osv.

Jag lade extra märke till en man på elektrisk rullator (om ni förstår vad jag menar) häromdagen som susade runt på perrongen glatt babblandes med munskydd på hakan och när tåget inkom då tog han på sig det 😅

Har en kollega som har på sig samma tygmunskydd varje jäkla dag, utan att tvätta :yuck:

När en bekant till mig skulle flyga för ca. 2 veckor sedan noterade hon att ungefär en tredjedel(!), bar munskyddet fel, eller drog ner det under hakan för att sedan dra upp det igen och liknande. Behövs verkligen en intensivkurs om vi ska införa munskydd i Sverige, annars blir det bara den här falska tryggheten som det har pratats så mycket om.

Tror många som påpekar hur munskydds används fel är inte just att de sitter fel på ansiktet, utan att folk väldigt ofta petar på dem, tar på/av, osv.

Säkert det med men har både i sociala medier och här varit kommentarer om att ha det så inte näsan täcks osv. Dvs att det rent anatomiskt sitter fel. Det har jag inte sett. Men sen hur bra eller dåligt det sköts det är svårt säga. Inte sett någon ta av det eller pilla med det eller så men man ser ju folk rätt få minuter.

Kosmetiskt, placebo.

Där man har munskyddslag är det ingen lag på att ha korrekta munskydd eller att använda dem på korrekt sätt. Det räcker fint med en halsduk som man tar av och på, kladdar på, hur som helst.

Och kl*
Precis det här gör ju att det känns som att det verkligen kan kvitta. Varje gång jag är in på affären är det godtaget med ungar som ränner runt med armvecket uppe över ansiktet, någon med en sunkig sjal över näsan.... för att inte tala om en själv som använder samma pappersskydd hela dagen och ibland mer än så. Jag har ärligt talat varken pengar att lägga ut eller intresset att investera i fullt korrekta ansiktsskydd.
Det är ju en ren fadäs i min åsikt, det här munskyddandet.

Fast det enda det ska skydda är ju att det ska fånga upp din egna evtl droppsmitta, så kontaminerar du maskenär det ju med dina egna basilusker så att säga. Det är ju inget sterilt mundskydd det pratas om. Tror många blandar ihop det. Här kallas de för övrigt inte för mundskydd (kanske pga det?) utan går under benömningen alldagsmask. För övrigt är mantrat man trummar in i alla genom stora reklamaffischer AHA - Avstånd -Hygien - Alldagsmask (abstand-hygiene-alltagsmask).

Sen tror jag hur som helst inte de hjälper så versteht mycket. Är mer en ständig påminnelse om att Pandemin fortgår och där hjälper de nog mer än mot droppsmittan.

Fast det enda det ska skydda är ju att det ska fånga upp din egna evtl droppsmitta, så kontaminerar du maskenär det ju med dina egna basilusker så att säga. Det är ju inget sterilt mundskydd det pratas om. Tror många blandar ihop det. Här kallas de för övrigt inte för mundskydd (kanske pga det?) utan går under benömningen alldagsmask. För övrigt är mantrat man trummar in i alla genom stora reklamaffischer AHA - Avstånd -Hygien - Alldagsmask (abstand-hygiene-alltagsmask).

Sen tror jag hur som helst inte de hjälper så versteht mycket. Är mer en ständig påminnelse om att Pandemin fortgår och där hjälper de nog mer än mot droppsmittan.
Om man tar på föremål som har droppsmitta och sen pillar med masken riskerar man ju att kontaminera masken man har i ansiktet, nära slemhinnor i näsa, mun och ögon. Är det ens egen smitta man får på händerna när man pillar så för man den vidare till andra ytor man tar på.

Om man tar på föremål som har droppsmitta och sen pillar med masken riskerar man ju att kontaminera masken man har i ansiktet, nära slemhinnor i näsa, mun och ögon. Är det ens egen smitta man får på händerna när man pillar så för man den vidare till andra ytor man tar på.
Men rent krasst händer detta även om man bara petar sig i ansiktet. Även utan mask. De som inte fixar att låta bli att tafsa runt på masken fixar med största sannolikhet inte heller att låta bli att pilla sig i ansiktet.

Men rent krasst händer detta även om man bara petar sig i ansiktet. Även utan mask. De som inte fixar att låta bli att tafsa runt på masken fixar med största sannolikhet inte heller att låta bli att pilla sig i ansiktet.
Skillnaden är dock att man petar i sin egen lilla privata samling av det nu masken fångar upp.

Sen vet jag inte riktigt om det är samma personer som pillar i ansiktet och på masken, delvis är det väl det men folk reagerar nog olika på att ha en mask. Jag antar att det mest är som du tror och knappast en undersökning.

Skillnaden är dock att man petar i sin egen lilla privata samling av det nu masken fångar upp.

Sen vet jag inte riktigt om det är samma personer som pillar i ansiktet och på masken, delvis är det väl det men folk reagerar nog olika på att ha en mask. Jag antar att det mest är som du tror och knappast en undersökning.
Det räcker ju att man andas på handen/petar sig i näsan så har man också sin privata lilla samling på handen? Samma som man har i tröjan i armvecket om man nyser. Eller i masken, om man nu bär en sådan.

Självklart är det jag som tror. Jag har knappast forskat i just det ämnet. Men tänker mig att antingen är man medveten om problemet med att pilla i ansiktet (med eller utan mask) och gör allt för att låta bli eller så fattar man inte/bryr man sig inte.

Senast ändrad:
Säkert det med men har både i sociala medier och här varit kommentarer om att ha det så inte näsan täcks osv. Dvs att det rent anatomiskt sitter fel. Det har jag inte sett. Men sen hur bra eller dåligt det sköts det är svårt säga. Inte sett någon ta av det eller pilla med det eller så men man ser ju folk rätt få minuter.

Sant, det har jag också sett kommentarer om. Men jag har också sett massvis av bilder och film på folk som använder munskydden så, halvt över näsan mm. Folk tar av och på dem hela tiden i tex USA eftersom de krävs i vissa miljöer. Tex i restauranger måste de ha dem på när de går in och sätter sig. Får ta av dem vid bordet. Måste ta på igen om de ska gå på toa, eller ut och röka. De byter inte direkt till nytt "munskydd" varje gång...

Jag antar att är du inte en van maskbärare så pillar du dig betydligt mer i ansiktet med mask än utan. Idag såg jag närmare 100 m kö utan social distansering, en person vid ett övergångsställe bärandes mask som den bar på hakan. Jag skulle inte rekommendera något av det.

Jag tror inte på det alls. En mask på ansiktet leder till en herrejössös mycket mer pillande på/runt ansiktet än annars. Det syns i _samtliga_ videos jag sett från tex USA där det nu finns krav på mask på olika ställen. Det är ett konstant justerande, pillande, av/på-tagande.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25