Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du måste använda den antar jag då? Är det pga yrket som det krävs?Jag intygar utan att skämmas att det är ett idogt pillande i ansiktet för att rätta till/lätta på/dra ned och flytta upp min mask under en arbetsdag. Avskyr den.
Utav de 10-15 personerna jag sett bära munskydd på nära håll, i våra närmaste städer, när jag varit iväg för att handla, så överväger "felaktigt" burna munskydd.Säkert det med men har både i sociala medier och här varit kommentarer om att ha det så inte näsan täcks osv. Dvs att det rent anatomiskt sitter fel. Det har jag inte sett. Men sen hur bra eller dåligt det sköts det är svårt säga. Inte sett någon ta av det eller pilla med det eller så men man ser ju folk rätt få minuter.
Var just och handlade och passade på att analysera mitt maskanvändande. Satte på masken i bilen genom att hålla i öronsnörena. Rättade till en gång genom att dra lite i kanten uppe vid näsan. Gick in i affären. Spritade händerna på väg in (de har en automatisk spraymaskin för handdesinfektion i ingången). Handlade utan att röra masken en enda gång (det kliade på näsan och om jag inte haft masken hade jag nog kliat utan att tänka efter). Gick ut, spritade händerna igen när jag gick ut. Tog av masken i bilen genom att hålla i öronsnörena. Väl hemma tvättade jag händerna.
Känner att det inte utsatte mig själv för någon större smittorisk och om det hjälper bara lite mot att smitta någon annan (om jag nu skulle bära på viruset) så känns det värt det. Dock bygger ju hela grejen på att alla använder munskydd. Det är ju därför de har regler för det här.
För att om jag inte haft munskyddet hade det hänt utan att jag tänkt efter helt enkelt. Allt känns ”som vanligt” och vips så händer det. Är rätt säker på det eftersom jag, numera, hemma rätt ofta ”kommer på” mig själv med att pilla runt i ansiktet. Kommer på det när det redan är försent så att säga.Hur kan du vara säker på att munskyddet inte orsakade näskliet? Och om du är så medveten under hela affärsbesöket att du känner av kliet men gör ett aktivt val att inte klia på det (genom munskyddet tex), varför skulle du inte kunna varit lika medveten och fokuserad på att inte röra ansiktet om du inte haft det på dig? Det rörde ju bara en mycket begränsad tid (ett affärsbesök).
Och nja, inte är det beroende av att alla ska ha munskydd. Om munskyddet hindrar dig som potentiell smittbärare att smitta andra (oavsett om de använder munskydd eller ej, även om det har potentiellt mer effekt om de gör det), så hjälper det ju även om bara ett fåtal bär.
Jag själv börjar fundera kring detta med resistens, nedsatta immunförsvar, mutationer och dyl när det sker såna här otroliga ökningar av användningen av desinficering av ytor, saker, händer, allt i samhället. Det är jag ganska rädd för, om något. Det finns så många skräckexempel nu. Även om det kan ge ett visst skydd just nu mot spridningen av ett omtalat virus...
För att om jag inte haft munskyddet hade det hänt utan att jag tänkt efter helt enkelt. Allt känns ”som vanligt” och vips så händer det. Är rätt säker på det eftersom jag, numera, hemma rätt ofta ”kommer på” mig själv med att pilla runt i ansiktet. Kommer på det när det redan är försent så att säga.
Om bara säg, 10-20% burit mask hade jag definitivt inte heller gjort det. Dessutom i det fallet är det nog mer sannolikt att de som inte bryr sig särskilt mycket i allmänhet är bland dem som inte har mask.
Resistens tror jag inte alls du behöver vara orolig över just pga användningen av handsprit. Däremot behöver du definitivt vara orolig över det ändå, men på grund av den helt otroliga överanvändningen av antibiotika i världen... (Jag vet att det har visats att en multiresistent bakterie uppvisat högre tolerans mot alkohol, men: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/08/03/multiresistent-bakterie-mer-tolerant-mot-alkohol/ )
Min poäng var att jag ofta rör ansiktet utan att tänka på det. Handen är liksom redan där när jag märker det. När jag har masken på åker handen upp en bit och sedan kopplar hjärnan ”Nä, ajabaja!” och jag kan stoppa innan jag kliar eller vad jag ”vill” göra. Spelar roll, men för mig funkar det så.Fast nu pratar du om hemma. Jag pratade om enskilda besök vid affären exempelvis, som du tog upp. Och då kan man väl fokusera på att inte klia sig i ansiktet oavsett om man har en mask på sig eller ej under kanske 15-20 minuter?
Jag har inte sagt att jag är orolig för resistens pga handsprit. Det är inte bara handsprit som ökat i användning världen runt, utan desinficering av ytor _överallt_, gator, hela tåg/tunnelbanestationer, STRÄNDER, och annat har börjat desinficeras. Är medveten om problemet med antibiotika, tyvärr, men det var inte det jag pratade om nu. Oavsett vad så är tendensen nu att plötsligt försöka leva "sterilt", och det vet vi redan alldeles för väl alla problem det innebär. Och antagligen vet vi inte om fler problem som det innebär, än.
Min poäng var att jag ofta rör ansiktet utan att tänka på det. Handen är liksom redan där när jag märker det. När jag har masken på åker handen upp en bit och sedan kopplar hjärnan ”Nä, ajabaja!” och jag kan stoppa innan jag kliar eller vad jag ”vill” göra. Spelar roll, men för mig funkar det så.
Sedan, det är fortfarande desinfektionsmedel vi pratar om, även när de sprayar hela gator eller stränder. Ja, det är urbota korkat och troligen inte alls bra för miljön, men det orsakar fortfarande med största säkerhet inte någon resistens. Och om man plötsligt skulle få hemskt dåligt immunförsvar av att tvätta och sprita händerna så skulle nog tex sjukvårdspersonal redan märkt av det. (Det är ju en sak om barn växer upp i en mer eller mindre steril miljö och aldrig någonsin får träna immunförsvaret, men har svårt att tro att det skulle påverka vuxna människor särskilt mycket att sprita händerna lite mer frekvent under en period eller att generellt utsätta sig för mindre smittämnen och skräp.)
Vi pratar om varandra och jag lägger ner. Men du pratade faktiskt om ”mutationer, nedsatt immunförsvar och resistens nu när allt desinficeras” när jag skrev att jag spritade händerna. Då tror jag ju att det är det du menar. Och åtminstine mutationer och resistens har inte så väldigt mycket med desinfektionsmedel att göra. Annars tycker vi nog inte så olika.Ah, men då kan ju det vara bra som en påminnelse för dig helt enkelt att inte röra ansiktet. Okej.
Resten av vad du kommenterar på nu drar du till nått annat än jag påstår. Ingen har sagt att sjukvårdspersonal får nedsatt immunförsvar av att de tvättar händerna mycket på jobbet, det är ganska löjligt att anta det. Som vi alla dock vet så går heller inte sjukvårdspersonal runt och spritar/tvättar händerna hela tiden när de inte jobbar.
Och vem har pratat om enbart vuxna människor? Jag tror det kan få en ganska stor påverkan _för olika saker, miljön inräknad_ om det blir en slags ny norm att allting ska desinficeras överallt för att vara "säkert". Inte minst för barn som växer upp.
Igar var det en interljuv men den som leder Österrikes motsvarighet till folkhälsomyndigheten. Han menade att masken inte verkar ha sa stor paverkan pa hur viruset smittar sa maskens skydd kan man fundera pa. Det är en enkel sak för politikerna att införa med stigade antal smittade.
MEN, tvärtemot vad "Sverige" brukar ha för argument menade att masken har en stor psykologisk verkan. Med masken paminns folk, sen vi införde mask pa fler ställen igen syns ett förbättrat betende. Folk haller bättre avstand, spritar händerna när man gar in i affärer, pillar mindre i ansiktet osv. Masken är en bra paminnelse om att allt inte är som vanligt och att man maste vara försiktig. Det är precis samma beteende som jag har sett. Utan mask= folk star pa varanda, med mask=folk haller avstand.
Tvärtom snarare här iallafall, folk som bär mask verkar ge intrycket att det är okej att stå närmre varandra pga att dom är "skyddade". Här gör mask ingen skillnad alls, snarare tvärtom. Blir bara en falsk trygghet.Igar var det en interljuv men den som leder Österrikes motsvarighet till folkhälsomyndigheten. Han menade att masken inte verkar ha sa stor paverkan pa hur viruset smittar sa maskens skydd kan man fundera pa. Det är en enkel sak för politikerna att införa med stigade antal smittade.
MEN, tvärtemot vad "Sverige" brukar ha för argument menade att masken har en stor psykologisk verkan. Med masken paminns folk, sen vi införde mask pa fler ställen igen syns ett förbättrat betende. Folk haller bättre avstand, spritar händerna när man gar in i affärer, pillar mindre i ansiktet osv. Masken är en bra paminnelse om att allt inte är som vanligt och att man maste vara försiktig. Det är precis samma beteende som jag har sett. Utan mask= folk star pa varanda, med mask=folk haller avstand.
Fast om det vore så, att masken som sådan inte har någon påverkan annat än som psykologisk påminnelse, och att vad som faktiskt funkar är social distansiering. Då kan det ju inte vara rimligt att producera miljoner efter miljoner plastartiklar, tvinga människor att köpa dem för dyra pengar och sedan förr eller senare slängs dem. Speciellt inte om masken dessutom kan bidra till smittspridning om den används felaktigt.
Finns det något land som faktiskt sett någon eftekt av införande av mask på sina kurvor? Det var väl varit aktuellt ganska länge nu i ett gäng länder.
Ngn effekt har man inte sett här men svårt att veta hur det hade varit utan.
Men experterena är här iaf överens om att masken inte bidrar till ökad smittspridning. Däremot kan man se att de områden där vi har maskkrav inte är platser där smittan sprids och hade troligtvis inte gjort det utan mask heller.
Här är inte maskerna dyra för den enskilda persononen iaf, det finns många som syr av tygrester och delar ut gratis till dom som behöver.
Finns det någon som helst indikation att masker av tygrester kan ha någon som helst effekt i att stoppa virus över huvudtaget?Ngn effekt har man inte sett här men svårt att veta hur det hade varit utan.
Men experterena är här iaf överens om att masken inte bidrar till ökad smittspridning. Däremot kan man se att de områden där vi har maskkrav inte är platser där smittan sprids och hade troligtvis inte gjort det utan mask heller.
Här är inte maskerna dyra för den enskilda persononen iaf, det finns många som syr av tygrester och delar ut gratis till dom som behöver.
Finns det någon som helst indikation att masker av tygrester kan ha någon som helst effekt i att stoppa virus över huvudtaget?
Finns det någon som helst indikation att masker av tygrester kan ha någon som helst effekt i att stoppa virus över huvudtaget?
Jag bara utgick ifrån resonemanget som han du hänvisade till förde om att maskerna inte haft så stor påverkan.
Om det är som du beskriver med maskerna så blir det ju ännu märkligare. Det finns inga bestämmelser om vad du ska använda (funkar fint med några tygrester du fått av grannen). Men att du har något, vad som helst, som täcker mun och näsa, är obligatoriskt. Samtidigt som ansvarig myndighet går ut och säger att själva maskerna inte hjälper.
Här är den myndigheten inte ansvariga för ngr beslut. Besluten tas av politiker utifån rekomendationer en sammansatt expertgrupp.
Däremot är det den myndigheten man ska vända sig till om man har frågor.