Nu är vi väldigt nära det där med huruvida det är dom som tror på gud som bevisa att gud finns, eller om de som inte tror på gud, som ska bevisa att gud inte finns.
Det du far efter går inte att bevisa, på annat sätt än att det i länder med munskyddstvång på allmän plats (Frankrike England Italien m.fl.), fortfarande förekommer en galopperande smittspridning. Men beror det på munskyddsanvändandet eller något annat? Kanske rör sig folk närmare varandra med munskydd på? Vissa av de här länderna har haft galopperande smittspridning under lockdown, det funkar visst inte heller...
Det finns inga som helst vetenskapliga studier som på ett entydigt sätt visar att munskyddsanvändande av allmänheten på allmänna platser reducerar smitta.
Det finns hur många vetenskapliga undersökningar som helst, som visar att rätt sorts munskydd/andningsskydd, använda av vårdpersonal som har god kunskap om handhavandet, reducerar överföring av virus eller bakterier.
Jag far inte efter något, eftersom jag inte följer pandemirapporteringen slaviskt eller är så engagerad i munskyddsdebatten så frågar jag er i tråden som är mer insatta i frågan om vad det finns för bevis för det ena eller det andra. Eftersom en del med emfas argumenterar emot munskyddsanvändandet, med hänvisning till att det inte finns bevis för att det är positivt ur ett smittskyddsperspektiv (när det används av allmänheten, som inte har vårdutbildning) så undrar jag om det finns bevis för att det är sämre ur ett smittskyddsperspektiv? Att du istället för att svara på min fråga, svarar på frågan om huruvida det finns bevis för att det är positivt, tillför inte tråden något. Det är redan upprepat ganska många gånger.
Hade det inte varit så mycket spott och spe mot dem som väljer att hoppas på att munskyddet hjälper i någon grad, så hade jag nog inte undrat så mycket om vilka belägg ni har för att med säkerhet konstatera att det är verkningslöst och dumdristigt.
Att avstå från något som potentiellt
kan vara positivt, om än bara till några procent - men som vi har för lite vetenskapliga bevis för att fastställa än så länge - är ju också ett val. Det är inte bara att använda det, som är ett val. Därav att jag frågar om bevisläget även för det andra valet, att avstå och dessutom i hånfull ton kritisera dem som väljer att använda det. Enligt min mening så vet vi faktiskt inte i vilken grad det har någon effekt på smittspridningen, med det sätt som det används nu.
Sedan är det naturligtvis fritt val att välja att avstå (jag gör det själv, tills jag åker kollektivtrafik i Stockholm igen i januari).
(Gällande Frankrike, så var det åtminstone så i somras att folk fortfarande kindpussades i stor utsträckning, enligt mina vänner där. Om det även gäller i Italien, Spanien och Belgien där det också varit stor smittspridning vet jag dock inte. Men kindpussande ser jag som större riskbeteende än munskyddsanvändande - och kombinationen är verkligen inte bra)