Tvång i form av böter tror jag inte blir aktuellt i Sverige. Att neka folk att kliva på kollektivtrafiken är ju inte heller något som görs lättvindligt, och har svårt att se att man skulle göra det med hänvisning till munskydden med tanke på hur det låtit angående att neka folk pga trängsel. Men att ge rekommendation ser jag inget större problem med. Och jag tycker faktiskt att det är positivt att man nu släpper sargen om den teoretiska diskussion man fört sedan i våras - att avstånd alltid är det som gäller, punkt. Det är ju självklart nr 1, men det är också en verklighet att det inte alltid går att hålla avståndet, eller att avstå från att resa - och vad gör man då? Även om det inte finns några perfekta lösningar så är det en viktigt diskussion att föra, eftersom det är en verklighet för många. Nu hoppas jag att det kommer lite informationskampanjer också, om hur man ska använda munskydden om man ska göra det, men jag är rädd att Folkhälsomyndigheten inte vill prata för mycket om munskydden för att inte verka som att de har bytt fot (vilket de ju egentligen inte har, inte kraftfullt i alla fall, då de aldrig har avrått från det heller).