Munkpeppar vid brunst?

salladfinger

Trådstartare
Någon som använt detta? har det funkat bra?

mitt sto gick knappt att hantera i somras (hon blev rent utav farlig) då hon var brunstig, så i år tar jag inga risker;)

något annat förslag som lugnar nerverna?

Sv: Munkpeppar vid brunst?

På din beskrivning låter det som om enbart munkpeppar inte skulle ha någon verkan, prova istället en örtblandning som även innehåller munkpeppar men även andra örter som verkar hormon stillande och stabiliserade.

Jag har provat flera på mitt sto när det var aktuellt, de som gav bäst effekt var Hilton Regulate som är i fast form sen Equimins Tempremental i flytande form. Vad du väljer beror på hästen, är hon kräsen kan det vara en fördel med flytande.

Någon som använt detta? har det funkat bra?

mitt sto gick knappt att hantera i somras (hon blev rent utav farlig) då hon var brunstig, så i år tar jag inga risker;)

något annat förslag som lugnar nerverna?
Ja hade munkpeppar till min tokiga valack som var hingstig. Han blev lugn som en filbunke. 1 msk om dan blandade ja med fodret till honom. Höll väl på en månad o sedan uppehåll. När han börja igen (i somras) tog ja en ny kur på två veckor.
Han e fortfarande lugn.

Jag ger både mitt sto och min "hingst" munkpeppar och det fungerar hur bra som helst. Han kan inte få upp den och hon är mycket lugnare :idea:

Det finns en örtblandning som heter "stroppy mare" som innehåller bl.a munkpeppar. Jag gav det till mitt sto och hon blev tvärlugn (dock var hon inte ens i närheten så jobbig som din häst verkar vara...)

Hilton Regulate och Stroppy Mare är i prinsip samma örtblandning, bara olika tillverkare.

Hilton Regulate och Stroppy Mare är i prinsip samma örtblandning, bara olika tillverkare.

Jo det stämmer i stort, fast en sak som jag upplevde med Stroppy Mare var en ojämn effekt. Samma märke men flera burkar gav olika effekt, men med Hilton Regulate hade vi samma effekt hela tiden.

Jo, har själv provat både från Dodson och Hilton. Och som du säger ansåg även jag att produkterna från Dodson gav sämre resultat. Fast Dodson var ju billigare, fast det uppväger ju knappast resultatet.

Vart kan man köpa Equimins Tempremental då? Jag kan inte hitta de från nå e-butiker :/

Man har förklarat för mig att det kan skilja i kvalite på örterna, de billigare sorterna har inte kvalitetssäkrade örter medan de lite dyrare har det.

Till krigarinna: Du kan även prova här, www.equimins.se

Fungerar detta även på nerviga hästar som stressar upp sig utan anledning?Eller en anliedning kanske det alltid finns men ändå?

Gå på alla produkter, leta efter tempremental de ligger i bokstavsordning.

Fungerar detta även på nerviga hästar som stressar upp sig utan anledning?Eller en anliedning kanske det alltid finns men ändå?
Kankse! Min ponny var helt stirrig mot människor, ville nafsa o sådant o busa o de sluta han med efter munkpepparkuren!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård