Munkorg ??

gylle

Trådstartare
Sitter här och funderar någon som har något tips om hur man skulle kunna konstruera något som gör att en häst inte kan bita rejält på en annan utan att störa betning och dyl mer än nödvändigt ?
Har problem med treårs hingsten och hand numera valackkompis, de leker lite väl häftigt (de är bästa kompisar så det är ingen "hingststrid") men i lekens hetta så biter gärna hingsten den andra lite väl hårt och när det nu två gånger har suttit precis i strupen på den andra så känns det lite obehagligt. Han är tyvärr typen med vassa gaddar och en sådan som inte släpper direkt igen utan seghåller lite och den andra drar sig loss med följden att det blir sår. Har provat att ha grabbarna isär men de blir så himla deppade och vill verkligen gå ihop och busa. Funderar därför på om man kunde göra någon form av "munkorg" som hindrar hingsten från att just kunna bita rejält i strupen vill ju verkligen inte att det tar en ände med förskräckelse att de tjuvnyper varandra med lite småskavanker som följd är ju en sak men större skador just på strupen betackar jag mig ifrån.
Idag satte jag som en nödlösning på hingsten en remontnosgrimma och drog åt ganska hårt för att han inte skulle kunna gapa för mkt men det är ju ingen lösning han kan gå med i längden. Klurar själv lite mot om man kunde sätta någon typ av ring typ som en betesbegränsare men mer öppen som gör att han inte kommer inpå den andra tillräckligt för att få tag i en stor hudbit utan att ringen är ivägen men har kört fast där sen i tanken. Hjälp, ideer någon ?

Sv: Munkorg ??

Finns haklappar på tex Hööks som sticker ut nedanför hakan.
den borde göra att han inte får tag om kompisen men ändå kan beta.

Annars finns de som ska reducera gräsätandet, de är som en munkorg med
ett rutmönster framför munnen, kommer han garanterat inte åt.

Funderade på haklapp men iom att det är just strupen jag är orolig för så känns det som att just där lär väl inte den hindra utan den åker väl bara under halsen på den andra sen kan han ta tag ändå.
Munkorgen som är helt nät känns ju lite väl förstängd vill ju inte begränsa hans betande men det var den jag hade i tankarna när jag funderade på något liknande fast mer öppen om han kommer åt att ge lite tjuvnyp ändå spelar ju ingen roll bara han inte kan ta rejält tag så att det kan bli allvarlig skada av det.

Den munkorgen/betesbegränsaren som är som en hink med ett runt hål i botten kan man klippa upp hålet på så de kan äta ganska obehindrat, men eftersom de inte får något bitgrepp på platta saker så kan de inte bitas. Beta går eftersom gräset sticker upp lite och äta hö är väldigt enkelt.

Drömmer jag om jag har för mig att det i alla fall tidigare fanns en betesbegränsare (som väl inte var så superbra just till den uppgiften) som bestod av en järnring och sen bara terrylenremmar som knäpptes upp i grimman runt om nosen. Har så bestämt för mig att någon här på forumet har visat en bild på en sådan, har sökt runt här och googlat runt som en tok men hittar den inte. Någon som har bättre koll än mig ?

Liknande trådar

Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
566
Övr. Hund Jag har skrivit om den här hunden tidigare, en hund som alltid haft lätt till bett, ända sedan valptiden. Det har blivit lite bättre med...
Svar
11
· Visningar
2 150
Senast: SiZo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka