Multitalang?

Chili

Trådstartare
Skulle vilja höra era tankar kring följande stam:
Pappa Highlight
Morfar Magritte (e Magini)
Mormors far Utrillo

Hästen i fråga är en långbent grabb på två år, grymt snygg exteriört, fin halsansättning. Hur ser ni på denna stam? Både prestationsmässigt och humör/personlighet.

Sv: Multitalang?

Det är svårt att säga någonting.

¤ Det finns inga garantier i aveln, vilket innebär att hästar med en kanon stam inte blir det man har trott och hästar med en mindre bra prestations stam, har blivit riktiga kanoner.

¤ Huvudsaken är dock att du som ägare till hästen trivs med honom, och har seriösa framtidsplaner för din unghäst.

Om man skulle resonera så, vad finns det då för mening med att diskutera hingstar och avel alls?

Finns ju massor av personer som ställt liknande frågor om hästar de tänkt köpa eller hingstar de tänkt betäcka med. Man får helt enkelt svara hur de hingstarna är, det ska ju ändå ge en fingervisning om hur avkomman förhoppningsvis blir.
Och eftersom jag inte är insatt i halvblodsavel så ber jag om hjälp.

magini+utrillo lär ju ge ett vasst temperament om inte annat. hur highlight är vet jag inte.

men om hästen redan är 2 år så borde du kunde se hur den rör sig och uppför sig?

Jag brukar se Highlight ibland och har träffat på många av hans avkommor. Han själv ska vara jättesnäll och sansad som individ (enligt min hovslagare som skott honom tidigare). Avkommorna brukar bli duktiga allroundhästar efter vad jag sett. En del kan bli lite skarpare och andra mer som Highlight är själv (godmodiga). Det hela beror ju mycket på mamman också. God gång och trevliga i hoppning. Årets föl 2007 var efter honom.;)

Hur är sto-stammen ? har mor-mormor-mormorsmor gjort nånting ? Finns det syskon som gjort ngt ?

Hingstarna vet man i regel att individerna är bra eftersom de slunkit igenom nålsögat, det gör att stona är mer intressanta.

Den står lite för långt bort för det :p Har bara träffat honom en gång och då fanns inget direkt intresse hos mig så såg honom bara i hagen. Men ja hyfsat "vass" tycks han vara.

cirkus: Jag har ingen direkt aning om stostammen. Vet att mamman är tävlad hoppning fast hon kanske egentligen borde ha tävlat dressyr, nivå vet jag inte. Mormor: Unette och mormorsmor: Vabonette. Han har ett helsyskon som är 1 år så där finns inte så mkt att hämta :p

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Småbarn Hej igen Bukefalister! Jag behöver, åter igen, "opartiska" tankar kring dotterns relation med sin far. Tidigare har jag rådfrågat om...
2
Svar
37
· Visningar
4 469
Senast: Petruska
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 959
Senast: supercassie
·
Avel Sist jag skulle till att betäcka kom det lite annat emellan och sedan rullade träning och tävling på så bra att jag kom av mig i några...
2
Svar
21
· Visningar
2 197
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka