Multipla frakturer på kotsenben

juvelen

Trådstartare
Multipla frakturer på kotsenben bägge fram.
Någon här på buke som har haft det på någon häst?
Vill veta ALLT om det.

Sv: Multipla frakturer på kotsenben

Kotsenbenen är sk sesamben dvs ben som inte sitter "hårt" fast i andra ben utan är förbundna med skelettet genom ligamentvävnad. Om du vill söka på nätet heter de "proximal sesamoid bones" på engelska. Frakturer på kotsenbenen orsakas av de krafter som benen utsätts för vid belastning - gaffelbandets tryck drar benen uppåt medan kotsenbensligamenten drar benen nedåt. Kan förstås också orsakas av trauma mot kotans baksida, taskig exteriör konformation, dålig hovvård osv. Det är en vanlig skada på kapplöpningshästar. Mot slutet av loppet när hästen börjar bli trött i musklerna måste ligamenten ta en större del av belastningen mot kotan och "draget" i kotsenbenen blir större tills benet till slut går sönder.

Symptomet är hälta, svullnad, värme och smärta vid tryck.

Behandlingen kan bestå av vila, gips, kirurgiskt ingrepp för att rensa bort fragment, ibland fixeras frakturen med skruv eller andra hjälpmedel.

Prognosen beror på var frakturen sitter. Operation förbättrar prognosen. Om gaffelbandet också är skadat är prognosen sämre. Pålagringar och inflammation i gaffelband eller ligament kan uppstå som komplikation. Om frakturen uppstått i samband med en fraktur på skenbenets nedre del mot kotan är chansen att hästen ska komma tillbaka till samma prestationsnivå dålig. Likaså är prognosen sämre om både sesambenen (insida och utsida) är skadade.

Källa: Adams' Lameness in horses femte upplagan (Stashak 2002)

I de fall jag har varit inblandad så har det varit dålig prognos och alla hästarna har nödslaktats. Jag håller på med galopp och när det smäller så smäller det rejält om man säger så.

I ditt fall med frakturer på båda fram så låter det tyvärr helkört, men din veterinär måste väl ha gett er råd på behandling/ dömt ut hästen.

Har en häst som haft fraktur på kotsenbenen på ett ben, men det var inte en belastningsfraktur som det säkert är i ditt fall utan min häst fick det genom en olyckshändelse. Men han blev bra igen efter ett halvårs boxvila trots att prognosen inte såg bra ut.

Hästen som har fått diagnosen Multipla frakturer på kotsenbenen är fyra år gammal (75% fullblod), och har inte visat hälta vad jag vet fram tills nu.

Vi var hos vet. och hon visade hälta initialt och 3:a vid böjning VF, gick ej att böja kotan HF då gick hon i taket. Vila 2 veckor utan någon behandlig, eftersom hon aldrig varit halt tidigare.

Återbesök gick bra att böja båda med brems, 3: or bägge fram.
Bedövade först knät och sedan kotan, gick ej att släcka helt.

In på röntgen, det vet. såg var pålagringar, urkalkningar, ojämn bentäthet och förstorat kotsenben på insidan bägge fram. Vet. hade aldrig sett något liknande och plåtarna skickades till Uppsala.
Det jag tänkte när jag såg plåtarna var att benet måste vara krossat :eek:

Jag fick svar från Uppsala att det var multipla (många) frakturer på kotsenbenen.

Jag köpte henne när hon var föl och har alltid haft raka och fina ben. Uppfödaren är utbildad hovslagare.
Hon gick på lösdrift tillsammans med andra hästar i olika åldrar från det hon kom (8 mån) tills hon var 3 år gammal.

Jag hade henne inhyrd (full inakordering med skötsel, hantering och hovvård) hos en erfaren/kunnig person då jag ansåg mig inte vara nog kunnig för att ställa foderstat till en växande unghäst samt inte hade nog stora hagar för en unghäst att leka. Den enda häst jag hade då var en grinig "gammelmärr" som inte var så lämplig som "lekkamrat"

Lösdriften låg ett par mil bort, så man var väl där och såg till henne ungefär 1 gång/månad. Jag har inte fått höra något att hon har varit halt/svullen/varmt eller något annat konstigt. Hon har vuxit väldigt jämnt under uppväxten.

Hon reds in vintern 04/05 och vi har tagit det väldigt lugnt med henne. Det längsta som hon har varit "igång" ridmässigt är 4 månader och hon har fått många pauser för att smälta allt det nya. Hon är inte heller pressad i hoppning, inte tävlad eller hoppad höga höjder eller hoppad ofta.

Jag tycker att hon är sämre nu, visar lite hälta bara när man leder henne i skritt. Nu är hon iaf. behandlad i kotorna och knäna med cortison/tuppkam om det bara skulle vara en ledinflammation som hon reagerar på.

Det syns inte utanpå vad som finns inuti. Inga gallor, ingen värme, torra strama ben, ej tryck öm. Vet. kan heller inte se någonting från utsidan.

Att man inte kan se något från utsidan betyder ju tyvärr inte att hästen inte har besvär av det (och din dam har ju tydligt besvär då hon är halt).

Vad säger veterinären om prognos? Med så kraftig hälta och så många fynd är ju risken att även om det 'bara' är en ledinflammation hon reagerar på nu, så får hon ledinflammationerna av att det - ursäkta språket - bara är skräp och tras i kotorna. Spec som hon är så ung.

Men vad säger vet ang prognos? *nyfiken*

/Alexandra - som i sådana här falls påminns varför hon är så glad åt att hennes klinik rutinmässigt tar plåtar på halta leder redan första besöket..

Prognosen ser väl inte så lovande ut, men det finns tydligen hästar som fungerar med trasiga kotsenben.:confused:
Så därför provar vet. att behandla hästen.
Ledgångarna från carpus och falangerna ner ser jätte fina ut i övrigt, även dom yttre kotsenbenen.

Senast ändrad:

Tja, jag har en avsprängningsfraktur på kotsenbenet bak på min. Orsakades förmodligen när han kastade sig helt om i djup snö och skulle springa hem. Det har läkt bra (mirakel enligt vet.) och han fungerar som ridhäst. Det var en bit som var loss och den var för stor för att ta bort och för liten att skruva fast.

Det men han har fått är en liten rörelsestörning då han sätter det benet lite utanför och jag måste vaka på honom så han inte får sekundärhältor. Har haft lite trassel med sånt men inte värre än att han svarat mycket bra på behandlingar.

Och jag måste hålla med Alexandra, numer börjar jag alltid med röntgen.

Du har gjort allt rätt och ändå drabbas ni av detta. Det måste kännas enormt orättvist. Kan man misstänka att det är något genetiskt fel, att hästen har dålig bentäthet eller att kotsenbenen är missbildade i något avseende? Eftersom båda frambenen drabbats och det inte finns något i bakgrunden som kan förklara det som hänt. Har det diskuterats att göra någon titthålskirurgi?

Det vi har fått höra från vet. är:

Över belastning som ung.

Fullblod kan vid felaktigt benställning få deformerade kotsenben dom första dagarna pga felaktig belastning.

Jag vet att hon alltid haft korrekt benställning från det hon var litet föl.

Övriga ben/leder på röntgen ser "normala" ut i bentäthet osv., det är bara kotsenbenen på insidan som det är fel på.

Hennes syskon som har röntgas har det inte varit några fel på.

Det har inte diskuterats om någon titthålskirurgi, varför skulle man göra det?
Jag har trott att man bara tar bort lösa benbitar och annat smått.

Det har inte diskuterats om någon titthålskirurgi, varför skulle man göra det?
Jag har trott att man bara tar bort lösa benbitar och annat smått.

Man kan göra en diagnostisk artroskopi med, för att förutom det man redan sett på röntgen, se hur det ser ut 'runt omkring' defektstället. Handlar det om en led så kan man se om det t ex finns slipfåror i leden, hur ledbrosket mår, om det finns tecken på sekundärskador i leden osv.

Är det multipla frakturer så kan det ju dessutom finnas fragment det är värt att ta bort etc.

Hon ska på återbesök om 3 veckor och då får vi väl se vad veterinären säger.

Här följer remissvaret från SLU:

Röntgen kotled BF
LM samt DPa proj
Medial fragmentering av mediala kotsenbenen båda fram, likartat utseende på höger och vänster sida.
Längs kotsenbenens abaxiala yta finns ett flertal runda mineraliseringar av olika storlek från 5x6mm till 14x9 mm. På HF ses en icke-rtg tät zon i ngn av kotsenbenen i det lednära palmara omr. som ev. kan beröra ledytan.
Dorsala proximala kortex på kotbenet på VF är ojämnt mineraliserad alternativ att det beror på att det finns sidliga fragment som projiceras över detta omr. Det finns även en jämn pålagring proximalt på kotbenet som sannolikt ligger vid sidan av sagitalfåran. För att bättre kunna bedömma detta omr. rek. att fler projektioner tas, exempelvis flex-LM, ngt vinklade LM samt DPrL och DPrM projektioner.

Sammanfattning
Multifragmenterade mediala kotsenben BF enl. ovan.
Liknande förändring som dessa men lokaliserade till kotsenbenens proximala del finns beskrivet hos unga fullblod. Fragmenteringen hos dessa sker när hästen är föl och är orsakad av ökad belastning alt. trauma. Dessa läker samman och brukar inte orsaka några kliniska problem.

I det här fallet sitter fragmenteringen ffa abaxialt och kan möjligen involverar fästet för annularligamenten och/eller gaffelbandsgrenarna. Ultraljud kan vara av värde för att avgöra detta. Det är heller inte möjligt att avgöra om någon del av fragmenteringen berör ledytan.
Man kan inte utesluta att detta är fallet med tanke på att kotledsanestesi släcker hältan.
------------------
Någon här som begriper sig på veterinära termer?

Senast ändrad:

Eftersom du inte fått svar ska jag försöka hjälpa till men det är lite vid sidan om mitt område så hoppas att Tant Ester eller PL korrigerar om jag missuppfattat något.

LM samt DPa proj

Bilder från sidan och framifrån

Medial fragmentering av mediala kotsenbenen båda fram, likartat utseende på höger och vänster sida.

Det innersta av kotsenbenen är söndersprucket på insidan, både på höger och vänster framben

Längs kotsenbenens abaxiala yta finns ett flertal runda mineraliseringar av olika storlek från 5x6mm till 14x9 mm.

Lite osäker hur man ska översätta, abaxial = vänd bort från mittaxeln så antar att man kan säga ungefär att kotsenbenen har "grynig" benkvalitet på utsidan/baksidan

På HF ses en icke-rtg tät zon i ngn av kotsenbenen i det lednära palmara omr. som ev. kan beröra ledytan.

På höger fram är benkvaliteten dålig på kotsenbenet i ett område nära ledytan (oklart för mig om man menar ledytan mellan kotsenbenen och skenbenet eller om man syftar på kotleden)

Dorsala proximala kortex på kotbenet på VF är ojämnt mineraliserad alternativ att det beror på att det finns sidliga fragment som projiceras över detta omr. Det finns även en jämn pålagring proximalt på kotbenet som sannolikt ligger vid sidan av sagitalfåran. För att bättre kunna bedömma detta omr. rek. att fler projektioner tas, exempelvis flex-LM, ngt vinklade LM samt DPrL och DPrM projektioner.

Högt upp på kotbenets framsida kan det finnas fragment eller också är benkvaliteten ojämn, svårt att se. Det finns även en pålagring i det området. Troligen berör inte pålagringen själva kotleden men för att bedöma detta säkrare behövs flera bilder i andra vinklar

Liknande förändring som dessa men lokaliserade till kotsenbenens proximala del finns beskrivet hos unga fullblod.

Hos unga fullblod har man dokumenterat liknande förändringar som hos din häst men i den övre delen av kotsenbenen (närmast kroppen)

I det här fallet sitter fragmenteringen ffa abaxialt och kan möjligen involverar fästet för annularligamenten och/eller gaffelbandsgrenarna. Ultraljud kan vara av värde för att avgöra detta. Det är heller inte möjligt att avgöra om någon del av fragmenteringen berör ledytan.
Man kan inte utesluta att detta är fallet med tanke på att kotledsanestesi släcker hältan.

I din hästs fall är kotsenbenen trasiga på baksidan och därför kan ligament som fäster där irriteras, även gaffelbandet som delar sig där och går förbi kan irriteras. Man behöver ultraljuda för att se närmare på detta. Eftersom hältan försvann när kotleden bedövades kan man inte utesluta att fragment finns som irriterar ledytan.

Hoppas det blev lite klarare i alla fall.

Tack för översättningen, nu blev det mer begripligt att läsa.

nej vilken otur ni har.
Jag gissar på att hästen i tråden är den e.come fast?

hoppas hon blir bra även om de ser dystert ut i dagsläget :(

Det gick inge bra :(
Ingen förbättring alls, lika halt som förut.
Det blir hästhimlen när det är klart med försäkringsbolaget.

Synd på en så himla snäll och fin 4-åring. :cry:

k2.jpg

micke1.jpg

Come Quick

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
656
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka