Sv: Multipla frakturer på kotsenben
Hästen som har fått diagnosen Multipla frakturer på kotsenbenen är fyra år gammal (75% fullblod), och har inte visat hälta vad jag vet fram tills nu.
Vi var hos vet. och hon visade hälta initialt och 3:a vid böjning VF, gick ej att böja kotan HF då gick hon i taket. Vila 2 veckor utan någon behandlig, eftersom hon aldrig varit halt tidigare.
Återbesök gick bra att böja båda med brems, 3: or bägge fram.
Bedövade först knät och sedan kotan, gick ej att släcka helt.
In på röntgen, det vet. såg var pålagringar, urkalkningar, ojämn bentäthet och förstorat kotsenben på insidan bägge fram. Vet. hade aldrig sett något liknande och plåtarna skickades till Uppsala.
Det jag tänkte när jag såg plåtarna var att benet måste vara krossat
Jag fick svar från Uppsala att det var multipla (många) frakturer på kotsenbenen.
Jag köpte henne när hon var föl och har alltid haft raka och fina ben. Uppfödaren är utbildad hovslagare.
Hon gick på lösdrift tillsammans med andra hästar i olika åldrar från det hon kom (8 mån) tills hon var 3 år gammal.
Jag hade henne inhyrd (full inakordering med skötsel, hantering och hovvård) hos en erfaren/kunnig person då jag ansåg mig inte vara nog kunnig för att ställa foderstat till en växande unghäst samt inte hade nog stora hagar för en unghäst att leka. Den enda häst jag hade då var en grinig "gammelmärr" som inte var så lämplig som "lekkamrat"
Lösdriften låg ett par mil bort, så man var väl där och såg till henne ungefär 1 gång/månad. Jag har inte fått höra något att hon har varit halt/svullen/varmt eller något annat konstigt. Hon har vuxit väldigt jämnt under uppväxten.
Hon reds in vintern 04/05 och vi har tagit det väldigt lugnt med henne. Det längsta som hon har varit "igång" ridmässigt är 4 månader och hon har fått många pauser för att smälta allt det nya. Hon är inte heller pressad i hoppning, inte tävlad eller hoppad höga höjder eller hoppad ofta.
Jag tycker att hon är sämre nu, visar lite hälta bara när man leder henne i skritt. Nu är hon iaf. behandlad i kotorna och knäna med cortison/tuppkam om det bara skulle vara en ledinflammation som hon reagerar på.
Det syns inte utanpå vad som finns inuti. Inga gallor, ingen värme, torra strama ben, ej tryck öm. Vet. kan heller inte se någonting från utsidan.