• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare silfurgeisli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 381
Sv: Mugg

Har tips på en produkt som inte verkar användas alls mycket här i sverige, men som dock finns att köpa har jag sett, om inte annat via internet. Robinsons Animalintex.

Men VARFÖR kan inte försäljare berätta vad deras produkter innehåller??? :mad:

Jag kan då inte hitta någon innehållsdeklaration på deras hemsida, (eller på någon annan sida heller!) och jag vägrar att smeta på pållarna produkter som är totalt okänt innehåll i!

Sådant känns helt oseriöst!
Vad tänker folk med? Morr! :mad:

Har tips på en produkt som inte verkar användas alls mycket här i sverige, men som dock finns att köpa har jag sett, om inte annat via internet. Robinsons Animalintex. Det är en slags kompress som man kan använda på olika sätt (står utförligt på paketen). För mugg/rasp har vi i stallet helt nyligen behandlat 2st hästar med mycket gott resultat.

Man klipper ut en lämpligt stor bit (detta är ganska dyrt) och blöter i kokat vatten - lägg på en tallrik med plasten uppåt och häll vatten runt om och tryck sedan bort överskottet så att det inte droppar om den - som sedan får svalna till kroppstemperatur, eller så att inte hästen bränns i alla fall.

Man sätter sedan kompressen mot muggen - se till så att det inte finns några salvor eller dylikt på utan att det är rent - och bomull runt kompressen och benet och lindar med vetflex eller liknande. Låt sitta kvar över natten och ta av på morgonen.

Hästarna har gått ute som vanligt på dagarna utan skydd. Bästa är om ev lera sedan får torka och borstas bort med mjuk borste innan man sedan sätter på nytt bandage över natten.

Förbättring märks redan efter 2 dagar och på en vecka är muggen i stort sett borta och man kan kanske då sätta på någon förebyggande kräm för att den inte ska komma tillbaka.
Testa!
Animalintex används också likadant på tex sticksår och hovbölder för att "dra ut" var. Funkar jättebra!

Animaltex lärde jag mig använda i England och den är URBRA mot det mesta!!
Rekomenderas varmt! Finns i de flesta ridsportsbutiker!

Jag kan då inte hitta någon innehållsdeklaration på deras hemsida, (eller på någon annan sida heller!) och jag vägrar att smeta på pållarna produkter som är totalt okänt innehåll i!

Animalintex är inget man smetar på det är ett slags "omslag".

Animalintex är inget man smetar på det är ett slags "omslag".

Ja men då så. Då spelar det ju ingen roll vad det innehåller. :angel:

Principen var att jag inte vill smeta på, stoppa i eller linda in hästen i preparat som inte är definierade! Comprende?

Men VARFÖR kan inte försäljare berätta vad deras produkter innehåller??? :mad:

Sådant känns helt oseriöst!
Vad tänker folk med? Morr! :mad:

Detta hittade jag. Vad det är på svenska vet jag inte...

ANIMALINTEX is a poultice dressing for use on horses and dogs to treat infected and open wounds, abscesses, cracked heels, mud fever, puncture wounds, laminitis, thrush, seedy toe, capped hocks and elbows, splints and sore shins. Relieves sprains and bruises and helps prevent inflammation. Contains boric acid and tragacanth.

Vet fortfarande inte vad det heter på svenska, men det verkar ju inte vara så starka grejor om det används i ögondroppar och halstabletter, om någon var orolig. Men det finns säkert någon häst som är överkänslig mot detta som med alla andra läkemedel, men jag har aldrig varit med om några negativa reaktioner och har nog använt det på över 20 olika hästar genom åren för olika saker. (mest i England).

PHARMACEUTICALS AND COSMETICS : Boric Acid is recognized for its application as a pH buffer and as a moderate antiseptic agent and emulsifier. It is a component of ointments, mouth-washes, eye-drops, bath salts, creams and shampoos. It can be used for skin cooking sensation due to good thermal conductivity. It is also known boron compounds made with all 10B isotope selectively destroy cancer cell.

Historically, tragacanth has been taken by mouth to treat digestive complaints and coughing. It has also been used in small amounts for a laxative because it swells up and becomes slick as it is exposed to fluids in the stomach and intestines. The resulting soft, slippery mass may help to relieve constipation by triggering intestinal muscle contractions, which assist in expelling intestinal contents. Although apparently contradictory, in larger doses, tragacanth's ability to absorb excess water and add bulk to intestinal contents may be moderately effective for treating diarrhea. In the past, tragacanth was added to cough syrups and lozenges because of its soothing effect on irritated mouth and throat tissue. Tragacanth may still be used for its gastrointestinal and respiratory effects in many parts of the world; but in the United States, more effective products have replaced tragacanth for these uses.

Boric acid är väl borsyra.
Sökte på Tragacanth och fann detta:
TRAGACANTH
E number: E 413
Recommendation: No re-evaluation of tragacanth is necessary. However, the aspect of
allergy/intolerance should be included in the next evaluation
Chemical name/synonyms: Tragacanth gum, tragant.
Chemical formula: -
EINECS number: 232-252-5
CAS number: 9000-65-1
Functional Class: Emulsifier, stabiliser, thickener.
Specification:
Manufacture: Tragacanth is a dried exudation obtained from the stems and branches of Astragalus
gummifer Labilliardiere and other Asiatic species of Astragalus (family Leguminiosae).
Definition: Tragacanth consists mainly of high molecular weight polysaccharides (approximately
800.000) – galactoarabans and acidic polysaccharides, which on hydrolysis yield galacturonic acid,
galactose, arabinose, xylose, and fucose. Small amounts of rhamnose and of glucose (derived from
traces of starch and/or cellulose) may be present.

Minusgrader är det väl inte, men vattnet är iskallt.
Känns verkligen inte bra. Nä, nu tvättar jag med hibiscrub, värmer vatten i vattenkokaren, blandar med kallvattnet, tvättar av hibiscruben, och smörjer in med penicillinsalva!:idea:

Om du har möjlighet att spola med slang skulle jag råda till det även om vattnet är iskallt, om du inte vill investera ett par tusenlappar i en varmvattenberedare, det är inte farligt för hästben med kallt vatten!
PL

Hoppas verkligen att det är din veterinär som ordinerat penicellinsalvan efter att tagit bakterieprov på muggen.

Det är min veterinär som har ordinerat, men hon tog inget bakterieprov på muggen:confused:
Däremot så fick han lymfangit pga muggen, (hade mugg när han kom till mig för en och en halv månad sedan) så jag antar att inte ett bakterieprov behövs?:confused:
Vad skulle annars kunna hända?

Om du har möjlighet att spola med slang skulle jag råda till det även om vattnet är iskallt, om du inte vill investera ett par tusenlappar i en varmvattenberedare, det är inte farligt för hästben med kallt vatten!
PL

Kanske är det jag som bara är löjlig då?
Är det fler som spolar med kallvatten?

Nu har min häst bara lindrig mugg... Som kommer och går lite i leran. Men det som just nu fungerar allra bäst är att tvätta med hibiscrub och sedan smörja in rikligt skillingarydssalva.

Har också klippt hovskägget lite precis i karleden så jag kommer åt eventuella skorpor direkt när det bildas. Men det finns fortfarande hovskägg kvar som hänger ned från kotan och skyddar lite från leran.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 939
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 398
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 892
Senast: Lilla vän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna