• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare silfurgeisli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 381
Sv: Mugg

Nu har min häst bara lindrig mugg... Som kommer och går lite i leran. Men det som just nu fungerar allra bäst är att tvätta med hibiscrub och sedan smörja in rikligt skillingarydssalva.

Har också klippt hovskägget lite precis i karleden så jag kommer åt eventuella skorpor direkt när det bildas. Men det finns fortfarande hovskägg kvar som hänger ned från kotan och skyddar lite från leran.

Finns ju lite olika uppfattningar om detta. En del tycker att man ska klippa hovskägget som du säger. Medan en del anser att det skyddar. Vad tycker ni?

Jag är övertygad om att det skyddar. Jag har tre kallblod med rejäla hovskägg, de går i rena rama lervällingen om dagarna och trots det har vi tolv mugg/raspfria hästben.

Immer

Att det inte är skadligt med kallvatten kan anses visat(pollit). Däremit är kanske att SPOLA med varmvatten troligen effektivare när det gäller att lösa uppn smuts.
Hur har du din häst uppstallad, det kostar ju inte så mkt att installera varmvatten.
PL

Hej
Jag har oxså dragits med mugg till och från sen i somras.
Min lilla häst har riktigt noja över att gå in i spolspiltan och bli spolad.
Vi har varmvatten där och riktig spolslang men hon kan utan anledning ( i mina ögon) flyga i luften och få panik där inne.
Så de dagar jag inte har orkat ta den diskutionen med henne så har jag tappat varmvatten i en hink och ställt mig i gången och svabbat av benet, i vattnet har jag dessutom haft i lite grönsåpa som är mjukgörande. Har du inte varmvatten så skulle jag rekommendera dig att ta med dig en vatten kokare (ni har el uttag eller) värm en kanna varmvatten blanda i en hink tills det blir ljummet och tvätta så gott det går. Fick även en salva utskriven av min veterinär senast, kommer inte ihåg vad den heter men jag kan kolla i morgon om du vill, men den är på recept så det kräver att en veterinär skriver ut den till dig.
Annars rekommenderar jag att tvätta med ljummet vatten och grönsåpa smörj in med salicylsyrevaselin låt det verka någon timme och tvätta sen av.

/b

Ja, jag tycker också generellt att det skyddar, alltså jag har bara klippt så jag kommer åt att tvätta själva skorvarna på min veterinärs inrådan, svårt att förklara. Hovskägget är på intet sätt bortklippt men jag har kippt de kortare håren inne i själva karleden.
Svårt att förklara och itne hittade jag nån vettig bild att illustrera det med heller.
Men ja, hans hovskägg är kraftigt och skyddar men det känns som de där håren i precis i karleden snarare gynnar tillväxten av muggen då man inte ens kommer åt att tvätta innan jag ansat det lite med saxen. Tvättningen når knappt ned till skorvarna där bland allt hår. Men det är vad som funkar på Eikar, och det är som sagt väldigt lindrig mugg enligt veterinären. Den gick nästan helt bort nu när det var kallt också, sjutton att inte det vädret fortsatte:(.

Jag står uppstallad hos en kompis, så jag kan ju inte begära att hon ska installera varmvattenberedare, men jag kan ju fråga henne!
Som jag gör nu, så kör jag med vattenkokare. Har hört det där med grönsåpa förr. Verkar ju som det ska vara bra, men kan det verkligen vara bättre än vad vet har rekommenderat? Tycker också att hovskägget skyddar, men om man ska smörja in med salva, känns det som det mesta fastnar i hovskägget. Så om man väger två onda ting mot varandra, vinner det minst onda.......men vad är det?

KL
Om man nu inte har extremt leriga hagar tycker jag att hästen torkar fortare om man inte spolar plus att leran torkar ut muggen- menar nu inte såriga ben.
Att man hellre ska borsta bort leran.

De som är hårfagra kan man behöva raka om det redan har uppstått på.

Nu har jag varken leriga hagar eller håriga ben o får mugg mest sommartid- uppkommer via magen.

Kolla med veterinären innan du tar bort hovskägget.
Hovskägg brukar annars skydda bra mot mugg, så min tanke är att muggen kanske blir värre om du rakar.

Angående Fucidin så använde jag det till unghästens rasp i höstas. Hon hade iofs inte så mycket rasp, men benet hade svullnat och hon markerade när hon gick. Efter att jag hade droppat på Fucidin i två dagar var hästen bra igen.

Immer

var köper man fucidin?

tack för svaren! fick ett tips av en bekant att efter jag tvättat rent så skulle jag kleta in karlenden med massa rapsolja och det funkade.:)

Har för mig att jag använt Zinca band och klippt bitar och lagt på mugg, för många år sedan med gott resultat. Jag vet att gamla travgubbar förr använde potatismjöl, vet inte hur effektivt det var dock.

Jag använder en salva som heter Salsyvase, den är jättebra och efter två-tre dagar med den så brukar muggen vara borta helt :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 939
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 398
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 892
Senast: Lilla vän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna