Sv: Mugg

Har i omgångar haft oerhörda problem med mugg på min häst. det enda som funkar är att tvätta med lactasyl(stavning!?) tvål, och gnugga ordenligt, eftersom det stabiliserar ph värdet, efter det sköljer jag rent och torkar rent och tort med en ren handduk. Efter det antingen smörjer jag med Helosan (överlägset bäst enligt min mening!) eller stänker på äppelcidervinäger. Det gör så att muggen torkar ut.

Min häst hade oerhört mycket mugg under en period och testade allt...men detta var det som funkade bäst. Div tvätta med lactasyl tvål i kombi med äppelcidervinäger!!

Vad tvättar o smörjer ni med?
Vad är bäst?

Det som räddade min hästs bakben när han kom hem från bete var www.hippovitae.se finns en lotion för mugg där som verkligen är suverän, dock hjälpte den inte på frambenen han hade gått för länge med mugg medan jag varit utomlands så det blev långdragen lymfangit.
Men utan den salvan tror jag garanterat att han haft lymfangit på båda bak också, suverän salva. Bara att borsta rent sen dutta på, jättelätt att applicera, värt varenda krona.

jag tycker inte att helosan hjälper på mugg. Det är ju en mjukgörande salva..

Själv ser jag till att alla skorpor är bortpillade och smörjer sen med vaselin.

Jag har masserat in parfym fri tvål låtit verka ca tio minuter och sen tvättat av och pillat bort skorpor som går att pilla bort och sen torkat allt ordentligt för att sen lägga på ett tunt lager med siccalactin (som är en juversalva för kossor) och detta har funkat jätte bra för min häst iaf :)

Fast vad är skillnaden? Vaselin är väl även det mjukgörande?

*KL*
När min häst har mugg tvättar jag med hibiscrub som får verka 10-15 min. Låter torka helt innan jag smörjer med Salisylvaselin/Finish Line fura-free/Horsol/Fucidin
Det beror helt på hur kraftig muggen är. Oftast räcker det med Sal-vaselin i ca 1 vecka.

Hän kanske menar salicylsyrevaselin och isf är skillnaden att det har en verksam ingrediens dvs salicylsyra. Vanligt vaselin tas inte upp av huden helt utan lägger sig som ett skyddande lager.

tvättar med ljumetvatten ,torka,lägger på fårull och en linda runt bytes med jämnamellanrum:)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
31
· Visningar
1 882
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar