MUGG-tråd!

IterBis

Trådstartare
Eftersom jag har oturen att ha en pålle med fyra vita ben som alltid lyckas dra på sig massa mugg skulle jag gärna vilja ha lite tips!

Har hört så mkt delade åsikter om vad som är bra resp. inte bra att behandla med. Sånt som att smörja in med kalk- och zinkpasta har inte funkat något bra alls. Hur gör ni för att få bäst resultat vid mugg?

Sv: MUGG-tråd!

Om man vill kan man ju smörja in tandkräm eller spillolja eller tjärsalva eller idominsalva eller helosansalva eller virkon eller någon annan verkninglös kur. Ett annat alternativ är att vända sig till veterinär som tar en odling för att se vilken agens som orsakar infektionen och därefter sätter in en riktad behandling.

Om din häst har mycket hovskägg är det inte helt osannolikt att den drabbats av chorioptes bovis (tror jag att det heter) = fotskabb. Då måste den behandlas för det.

Om man vill kan man ju smörja in tandkräm eller spillolja eller tjärsalva eller idominsalva eller helosansalva eller virkon eller någon annan verkninglös kur. Ett annat alternativ är att vända sig till veterinär som tar en odling för att se vilken agens som orsakar infektionen och därefter sätter in en riktad behandling.

:bow::bow::bow::bow::bow:

/ Lavinia, som bara håller med och lärt sej det hela den hårda vägen, trots "hjälp" från diverse DV.

Nej precis, att smörja in med diverse salvor funkar inte alls. Har dock fått tips att använda en som heter Salyvase (?) Den hade tydligen verkat väldigt effektiv på hennes häst, så tänkte iaf ge den ett försök. Någon som har erfarenhet av denna salva?

Har också blivit rekomenderar att att använda Noni-juice i ett bandage runt muggen.

Salicylsyrevaselin (stavfel?) hjälpte inte på vår häst. Hans mugg verkar ha försvunnit för gott sedan jag lärt mig mer om utfodring. Därmed inte sagt att alla som har hästar med mugg utfodrar sina hästar fel. Men jag har förstått att det kan ha med hur pass bra tarmarna mår.

Eftersom jag har oturen att ha en pålle med fyra vita ben som alltid lyckas dra på sig massa mugg skulle jag gärna vilja ha lite tips!

Har hört så mkt delade åsikter om vad som är bra resp. inte bra att behandla med. Sånt som att smörja in med kalk- och zinkpasta har inte funkat något bra alls. Hur gör ni för att få bäst resultat vid mugg?

När min häst hade haft mugg i en vecka och jag inte hade fått den att minska kontaktade jag veterinären. Hon skickade hippotrim (6 dagars behandling) samt streptoccilin (säkert felstavat, men en salva iaf) på en gång. Vet inte om det var lite för kraftigt kanske men muggen gick bort helt efter fyra dagar. :)

Som tidigare nämnt, antingen bökar du med diverse olika (verkningslösa) salvor, tvättar och har dig, eller så kontaktar du en veterinär som kan ge en direkt behandling. Jag skulle nog föredra det sistnämnda.

Hej! HAr liksom du problem med mugg på pållen, läste här på buke i någon annan tråd att atamon som används till syltning, saftning odyl skulle fungera, har själv inte hunnit prova men det är värt ett försök. det skulle blandas med vatten och sprayas på muggområdet en el tvågg/dag. vem vet det kanske fungerar. Måste prova. Lycka till med mugg helxxxet

Effol skin repair är den enda salvan som jag tycker är bra, dock svår att få tag på. Då har jag provat det mesta som veterinär skrivit ut och många olika salvor som inte är receptbelagda. Skin repair är mot svamp, virus, bakterier etc innehåller bla panthenol och zink. Ingen annan zinksalva jag provat har varit bra men denna är superbra.

Jag håller med om att kontakta vet, men tyvärr har de flesta veterinärer inte en aning om hur man behandlar mugg bäst.

Iaf, du utgår från att ta prover, sen behandlar du utifrån det. Att bara skriva ut Hippotrim är förkastligt eftersom det försvagar magen och det i många fall gör det ännu värre.

På MIN häst, med "kronisk" mugg funkar lindor med torksleverolja bäst och sedan salva som väljs utifrån vilka bakterier hon har i muggen. Men det är olika beroende på vilken mugg det är, alla huskurer och smörjor är helt värdelöst på henne.

Men så har jag också haft henne veckovis på HBG djursjukhus och lagt åtskilliga 10-tusentals kronor på att få rätsida på det.

Nästa plan är att i sommar ha henne heltäckt med UV-skydd för att undvika solbrännskador.

Hej! ja många bra tips och idèer finns det. Själv har jag ett sto som ofta får mugg och jag använder sulfa utblandat m torskleverolja. Har på det ca 3 dagar /lindar med kompresser och vet flex över. Brukar ge med sig efter denna behandling. Undviker att ha henne i lera under behandlingen..
Sulfa skriver vet ut.
Lycka till!

En tjej í vårat stall som har samma problem har blandat i ett paket osötad jäst till betforen på kvällarna, för att det skulle ge balans i tarmfloran eller liknande och det har tydligen funkat, muggen har försvunnit, dock vet jag inte hur bra jäst egentligen kan vara för hästar..

Jäst är väl rätt vanligt att ge? Finns ju foderjäst?
På min arab fick jag tipset, av en VET att använda Vircon S. Fungerade kanon. Blandade ut pulvret så att det blev svagt rosa och baddade på. Är ju både bakterie och svampdödande..Billigt blir det oxå. Det var det enda jag gjorde, tvättade av med det här, inget kladdandes med salvor eller dyligt.

Jag använder potatismjöl på min häst då hon fått mugg! Efter bara några dagar är det borta!
Tvättar benet på kvällen, torkar det torrt så mycket man kan, lägger sedan på potatismjöl och lindar en bomullslinda runt! Sen får hon stå med det över natten och tas sedan av på morgonen!

alevera gel har funkat på alla hästar jag har kommit i kontakt med som har mugg. försvinner helt å kommer inte tillbaka.

Effol skin repair är den enda salvan som jag tycker är bra, dock svår att få tag på. Då har jag provat det mesta som veterinär skrivit ut och många olika salvor som inte är receptbelagda. Skin repair är mot svamp, virus, bakterier etc innehåller bla panthenol och zink. Ingen annan zinksalva jag provat har varit bra men denna är superbra.

En sån kollade jag på igår, visste dock inte om det skulle ha nån effekt mot mugg. Kanske ska prova en sån.

Jag håller med om att kontakta vet, men tyvärr har de flesta veterinärer inte en aning om hur man behandlar mugg bäst.

Det kan nog stämma rätt bra, veterinären jag har pratat med har bara rekommenderat kalk- och zinkpasta vilket inte har gett minsta effekt.

Jag har en arab som för några år sedan hade stora problem med mugg. Vi provade allt som gick att prova, veterinären hade till slut inga fler råd att ge.
Fick iaf rådet att prova Aloe Vera gel o givetvis provar man allt i detta läget, tog 4 dagar så var all mugg borta o har inte kommit tillbaka än iaf

Jag har blivit rekomenderad att använda hibiscrub (operationstvål). tvåla in låt verka i 10-15 min, skölj och torka. Min häst har fått en kraftig mugg och detta har jag blivit rekomenderad från en veterinär. Idag tvättar jag med allsolsprit men eftersom det är så lerigt fungerar inte detta, så som det gjort förut. Så jag tänker prova ovan alternativ. Är de någon som redan har provat detta?:D

när det är lindrig mugg så brukar det fungera bra med att tvätta med hexocil eller hibiskrub i några dagar.
är det så att det inte försvunnit på 1 vecka brukar jag kontakta vet. för utskrift av Fucitalmic (mkt osäker på stavning) en gulaktig vätska som man behandlar svam i hundöron med. fungerar utmärkt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Jahopp
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 545
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 293
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX