MUGG-tråd!

Sv: MUGG-tråd!

Hej. Har själv haft jätteproblem med mugg på min märr. Har provar allt veterinärerna rekomenderat utan hållbart resultat. Nu har jag laborerat själv med bra resultat. På Apoteket kan du köpa kompresser som heter Sorbact. Tvätta med tvål och vatten, ex Lactacyd. Torka torrt, ordentligt torrt. Lägg kompressen där du har problem. Linda med animalsoft, det tar inte åt sig vatten och sitter bra. Släpper igenom luft också vilket är viktigt. Det får inte bli tätt. På 2,5 dygn läkte hälften av såren på min häst. Det är helt ofarligt att prova. Kompresserna tar upp bakterierna. Väl värt ett försök. Lycka till.

Jag ska testa ditt tips på min häst. Köpte Hexocilschampo igår samt pevarylspray på apoteket. Har även skickat efter Probavet för att se om den hjälper. Har haft vet ute och fick bara en faktura på 1653:- och Pyodermschampo. (Hon tittade bara på benet, fakturan bestod till störst del av resa, restid, stationsavgift etc) Hästen blev inte bra:( Hon har kala fläckar, krystor och sår. Varm och lite svullen över kotan samt jätteöm i huden. Jag är så less på skiten nu!

Jag är 100 på att sån mugg kommer sig av obalans i magen.
Även om jag har tagit prover o satt in rätt behandling, så har inte allt försvunnit.
Behandlar därför även magen.

Jag är 100 på att sån mugg kommer sig av obalans i magen.
Även om jag har tagit prover o satt in rätt behandling, så har inte allt försvunnit.
Behandlar därför även magen.

Det tror jag också. Jag skrev om det i början av tråden. Vi har en gammal travare som har haft problem med mugg till och från. När min egen fick fång så blev jag mkt uppmärksam på hur viktigt det är att hästmagen mår bra. Jag gjorde i stort sett likadant med alla hästarna. Efter ett par månader var hans mugg borta och den har inte kommit tillbaka.

Jag har med framgång använt Socatyl när mitt sto fick mugg. Mitt i sommaren som förvisso var väldigt blöt. Socatyl är dock receptbelagt men på min häst försvann muggen på nolltid. Använder det också till småsår. Tycker det funkar jättebra

Det är bara på ena bakbenet.
Hon slog upp ett sår på v-bak för 3½ vecka sedan i samband med att hon hade ett rejält galopprace i hagen. Det var efter det som det började.
De andra benen är jättefina. På vilket sätt skulle magen vara i obalans?
Hon äter analyserat ensilage, havrekross, betfor, mineraler samt B-vitaminer. Hennes avföring är helt normal.
Men hon fick en antibiotikakur innan jul pga att hon hade fått en broddspark på halsen med ett fult sår med en djup ficka som följd. Kan det har satt magen i obalans. Kanske ska man ge henne lite mage &tarm? Idag var hos så sårig och öm att hon var halt.:cry:

Sådär får min "mugghäst" med. minsta lilla småsår blir det mugg i.

Tror att de är benägna att få sånt.

Har haft min vanliga veterinär ute istället för distriktaren som var ute förra gången. Nu blev det pencillinkur i 6 dagar och kortisonsalva. Nu blir hon bra enligt vet. Hoppas verkligen det.

Red iallafall ut en sväng för att hon skulle röra lite på sig. Inga skydd på bakbenen eftersom hon är så öm i skinnet. Lite stel först men när svullnanden hade gått ner så kändes hon fin.

Usch, det här har verkligen varit jobbigt! Man blir ju helt olycklig när hästen inte mår bra!:cry:

Hej!

Jag gissar att han/hon inte tog odling? Det gjorde inte vet på min, nämligen, och vi behandlade med totalt verkningslösa medel i flera veckor, innan vi odlade och resistensbestämde bakterierna..

/ Lavinia, som inte alls gillar bruket av antibiotika utan att först veta att den verkligen hjälper.. Men vad gör väl lite resistenta bakterier..

Min häst fick mugg i somras och sommaren innan dess också. Hon reagerade antagligen på betet (vi hade dem på Öland, och jag tror det är nåt där hon inte tål). Första gången hon fick mugg smörjde jag med helosan, spensalva, hexocil etc etc, men det tog säkert hela vintern innan det försvann.
Denna gång använde jag mig av aloe vera kräm (finns speciell för karlederna) och muggen försvann inom en vecka! Jag smörjde även lite förebyggande och det hjälpte verkligen. Så aloe vera är något jag varmt kan rekommendera! Det fungerade iaf på min häst, och hon hade svår mugg.

//Ebba

.Ps. Det är skonsamt mot huden också! .Ds.

Grusade vinter/regningt väder hagar, det har hjälpt i vårat stall, vi har dränerat och lagt ut 300 ton grus! Nu är all mugg som bortblåst!
Annars måste du tvätta hästens ben varjedag och torka trort med en handduk, smörj sedan i ett tunt lager med helosansalva. På morognen kan du lägga på ett lager med zink det skyddar mot fukten.
/ Lycka till

Hedwig är i princip bra nu efter behandling. Känns jätteskönt! Men jag kan hålla med dig om att man ska vara försiktig med överdriven antibiotika behandling. Veterinären menade dock att när det hade gått så långt som det hade gjort på min häst var det nödvändigt med en allmän behandling. Annars hade jag kunnat hålla på i veckor med olika verkningslösa salvor och riskerat lymfangit.
Funderar på att ta bort betforen under en period. Läste någonstans att den tydligen kan bidra till muggproblem.
Vet sa att det alltid finns en risk att den kommer tillbaka och kan man minska den risken så är det värt ett försök.

Jag känner en som använde vanlig såpa, och jag tror det funkade

Hej!

Jag har ju en enorm mugghäst, så jag vet precis faran av olika ab-behandling. Vi slutade förra gången något för tidigt (trots att vi alltså odlat bakteriejäklarna och använde rätt ab), vilket i kombination med ett oupptäckt grundproblem gjorde att allt kom tillbaka igen.

Nu behandlar vi igen med ab (odlat en vända till för säkerhets skull) och kommer efter det att behandla grundproblemet, som inte kommer från magen..

/ Lavinia, något trött på mugg..

kl

Min isis är i stort sett fri från mugg nu efter tre veckor. Han fick ganska mycket på bakbenen som utvecklades till rasp. I det första bakbenet blev han rejält varm och svullen och behandlades med finadyne och det hjälpte. Muggen/raspen tvättade jag med hibiskrubb under den första veckan (drygt) och sedan fortsatte jag med grönsåpa för att inte huden skulle bli för torr. Det fungerade bra. Han fick lite på båda fram men jag var på det ganska fort och det var borta på en dag eller två. På dagarna smörjde jag på inotyol (tror jag att det hette, för röda barnrumpor) på de värsta ställerna för att skydda mot väta och lera. Till en början tvättade jag honom morgon och kväll, sedan endast kväll (när det blivit lite bättre) och nu bara vid behov.

//julia

Eftersom jag har oturen att ha en pålle med fyra vita ben som alltid lyckas dra på sig massa mugg skulle jag gärna vilja ha lite tips!

Har hört så mkt delade åsikter om vad som är bra resp. inte bra att behandla med. Sånt som att smörja in med kalk- och zinkpasta har inte funkat något bra alls. Hur gör ni för att få bäst resultat vid mugg?

hej hej
vår häst fick mugg i sommras när hon var på sommar bete och då var det en som gav henne kraft grund 125 (tror att det är 125) upp böt sådant kraft gund
vi tvättade med lacktosa (tror att det stavs så ) och sen med vitvaselin med salicylsyra men det hjälpte inte så då tog vi hem henne och bara några dagar efter vi hade slutat att ge henne kraft grund 125 så blev hon av med problemet jag tror också att det kan ha att gör med ut fodringen och att det är så blöt i marken
men jag menar ej att ni gör FEL i er utfodring av era hästar

:banana: lycka till med muggen

Jag har behandlat med Socatil/idomin nu också. Svullnaden är i princip borta men några krustor hänger envist kvar även om det har blivit mycket mindre av dem. :mad: Nu har jag har dock investerat i något så smart som mudboots!:idea:
Kanske någon annan som känner till dem men jag fick tips häromdagen och köpte direkt i ett par. De går ner och täcker karleden och halva hoven. Sitter på jättebra (trots bus i hagen) Hästen kommer in med helt torra fina ben trots bitvis väldigt lerig hage!

Kan ordna bild på dem om någon vill se.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Jahopp
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 545
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 293
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens