Mugg på framsidan benet?

S

silverblom

Kan hästar ha mugg på framsidan av benet alldeles ovan för hoven? och knappt något i karleden? Pälsen där lossnar också.. är det mugg eller kan det vara något annat?:confused: :crazy:

Sv: Mugg på framsidan benet?

Din häst har antagligen fått rasp, vilket är samma sak som mugg fast det sitter på framsidan av benet istället för i karleden. Pälsen lossnar för att ruvorna trillar av, gjorde likadant på min häst. Ser inte så fint ut men ruvorna försvinner iaf.

Min häst har samma på sitt framben. Kallas då som nämnts tidigare rasp istället för mugg. Jag fick det att läka ut genom att tvätta med Hexocil.

Flera hästar i vårt stall har haft det här problemet i år :( Men som sagt, tvätta med hexocil och försök hålla det torrt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 463
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka