Mugg / Fotskabb

Limelight

Trådstartare
Dum fråga kanske ni tycker men måste fråga ändå.
Hur ser man skillnad på mugg och fotskabb?
Jag har trott att jag har mugg på min ardenner, men då var det någon som sa att jag troligen har fotskabb eftersom det är en hovskäggshäst.
Men på Shires hemsida har de ngn bild på fotskabb och så ser det verkligen inte ut. Det är som "klumpar" på alla benen eller hur man nu ska säga. Rätt så stora och de kliar på honom. Inga sår.
Tacksam för svar! :)

Sv: Mugg / Fotskabb

Skabb är ju en parasit, drabbar hästar med mycket hovskägg. Jag har då bara sett det en gång och då satt det högre upp, bakom knät, än vad mugg gör.
Som nåt gult klet.

Mugg är ju liksom små sår och skorpor på karleden, går det högre upp över kotan är det ju rasp.

Sen smittar ju skabb, det gör inte mugg.

Jag har 2 hästar och den andra har inte fått något som ardennern har. Så antar då att det är mugg eftersom ni skriver att det är smittsamt.
Och det sitter enbart i karlederna ingen annanstans ..

Jag har 2 hästar och den andra har inte fått något som ardennern har. Så antar då att det är mugg eftersom ni skriver att det är smittsamt.
Och det sitter enbart i karlederna ingen annanstans ..

Då är det troligtvis mugg. Skabben gör att hästen gärna står och stampar med benen, ofta bakbenen. Dom kliar sig mot en kvist, vägg, andra foten osv. Skabben går att få bort genom Dermocan/sebacil tvätt och spraya med Fronline(sånt för fästningar på hund och katt). Dermocan finns på apoteket och är för hund med. Det finns inte något som är speciellt för fotskabb, men detta är vad som rekommenderas att använda.

Kram ;)

Då är det troligtvis mugg. Skabben gör att hästen gärna står och stampar med benen, ofta bakbenen. Dom kliar sig mot en kvist, vägg, andra foten osv. Skabben går att få bort genom Dermocan/sebacil tvätt och spraya med Fronline(sånt för fästningar på hund och katt). Dermocan finns på apoteket och är för hund med. Det finns inte något som är speciellt för fotskabb, men detta är vad som rekommenderas att använda.

Kram ;)

Hej =).

Alltså han kan stampa till med ena bakbenet ibland som en typ av irritation. Och han kliar sig även på bakbenen mot pinnar, badkaret ja allt som finns biter sig även på karlederna fram. Inte alltid, tycker att det har blivit bättre med det sedan det blev kallare ute.
Kan det vara skabb då iaf?.

Kram:)

Hej =).

Alltså han kan stampa till med ena bakbenet ibland som en typ av irritation. Och han kliar sig även på bakbenen mot pinnar, badkaret ja allt som finns biter sig även på karlederna fram. Inte alltid, tycker att det har blivit bättre med det sedan det blev kallare ute.
Kan det vara skabb då iaf?.

Kram:)

Ja, jag skulle behandla honom för det. Jag påpekade detta när jag tittade på honom. Han skulle behandla honom för det innan han såldes.

Hästar med skabb får gärna kortare hår på baksidan av senorna och på kotan just för att dom kliar sig. Och stampande är ett tydligt tecken och kliandet.

Det kan vara en kombination. Skabben kliar och då kliar dom sönder små sår och då blir det mugg i såren.

Det blir gärna bättre när det blir kallare, skabben älskar värme och fukt, men det ligger kvar, även om symptomen försvinner över sommaren så finns det kvar och bryter ut när omgivningen blir bra.

Kör Dermocan eller Sebacil, gärna hela hästen. Har du fått tag på recept och Sebacil så tvätta hästen, men låt löddret vara kvar. Har du Dermocan som är receptfritt så tvätta hästen noggrannt och låt torka.

Spraya sedan benen med Frontline spray och gnugga in i håret.

Gör om en till två gånger med 7-10dagars mellanrum.

Dom som får skabb är dessa håriga hästar. NSV, Tinker, IC, Ardenner, Shire, Clydesdale, Shettis och Russ. Alltså hårbollar;)

Alla hästar kan få skabb ,men kan då ge andra symptom tex klia man och svans istället .

Sen är det inte lika vanligt , men alla raser kan bli smittade , dock är det vanligast på de mest hårigaste raserna

Mvh Mia

Tackar för svaret =). Hoppas det stannar på min pålles ben, verkar inge roligt att få på hela hästen. Ska in till apoteket idag eller imorgon beroende på vad jag hinner o köpa medel o börja behandla genast iaf =).

MvH Fia

Nja vet inte om de sätter sig på hela hästen ,vad jag förstått så sätter de sig där det finns mest päls om de inte bor på en hovskäggshäst dvs man eller svans istället på halvblod , arab sen kan ju en och en annan förvilla bort sig på andra delar av kroppen ;)

Där av brukar man ju tvätta eller använda Ivermecitin avmaskning ett par gånger tätt efter varann eller hälla Switch på kroppen och behandla ben med Frontline eller Sebacilen .

Mvh Mia

Vissa säger att det kan sprida sig på kroppen och speciellt man o svans. Jag vet inte, lyssnar bara på vad alla säger och läser en del om det. Min Ardenner har det iaf "bara" på karlederna och bakbenen värst.

Okej, ska till apoteket närmsta dagarna och köpa dermocan ( skulle tydligen hjälpa ungefär som sebacil ) och sedan köpa frontline. Och så slänger jag på han switch en sväng som jag har hemma medans jag behndlar. Hoppas sedan på det bästa. :).

Mvh Fia

Skabb visar sig oftast som små små "krustor" vanligen på baksidan av benet och mot lederna. Om man tittar i hovskägget så ser man också ofta som en mörkare "fällning" ungefär en millimeter från huden - det sägs ska vara skabbdjurens avföring som visar sig där. Längst ned mot hoven kan man om man lyfter upp hovskägget också ofta se denna fällning och det kan också finnas krustor eller smulor eller hur man ska säga.

Det är inte lätt att vara säker på om det är skabb eller inte. Skrapprov är inte tillförlitliga heller. Men en ardenner som står och stampar skulle i vart fall jag behandla.

För att behandlingen ska ha minsta chans att lyckas ska du behandla alla hästar som din kommer i kontakt med också. De andra är smittbärare även om de inte besväras av skabben. Man måste också göra rent stall och all utrustning som används till hästen...

För egen del behandlar jag min häst nu under vintern och sedan blir det stor behandlingsomgång och sanering till våren då man kan tömma ut allt ur stallet och göra rent när hästen går på bete.

Man måste göra om behandlingarna många gånger med ungefär en veckas tid emellan. Har man tur räcker det med tre behandlingar men ofta krävs fler. För egen del ser jag skabben som något mer eller mindre kroniskt som man får vara beredd att behandla emot titt som tätt. Det är nackdelen med vackra lurviga fötter!

Jag ser ingen "fällning" alls på min ardenner. Men har nu iaf bestämt att jag ska behandla med Dermocan och Frontline.
Tycker ni att jag ska slänga på han en skvätt Switch också eller tror ni att det kan "räcka" med det andra?.
Oj, sanera hela stallet och all utrustning blir i sommar som det brukar bli när de är ute, nu är det typ omöjligt.
Min ardenner har haft det här i ca 8mån ( köpte han då), har hela tiden trott det var kraftig mugg så har behandlat honom med allt möjligt. Och har hela tiden gått med samma häst, men hon har fortfarande inte visat ngt tecken på skabb. Ska man verkligen behandla henne ändå?....

Tänk på att skabb är mkt smittsamt, så använd inte samma borstar och utrustning till båda hästarna! :eek: Fotskabb kommer oftast tillbaka oxå.
I stallet där jag höll till fanns en ardenner med fotskabb, de rakade av henne hovskägget dels så att behandlingen med frontline skulle komma ända inpå huden och inte fastna i håren + att huden skulle få andas (de trivs ju när det är varmt och fuktigt). Detta var mitt i vintern med minusgrader och snö!

Hon stog och stampade ofta, och kliade sig på det mesta. Hennes sår var jättestora, typ som femkronor och de var fulla med sprickor. dock fanns det aldrig någon gul sörja som någon skrev..

Och så tappade hon mkt hår på benen (såren satt från karlederna upp till knäet på frambenen, och bara karledena på bakbenen)

Dermocan kan man köpa på Ica/Konsum. dermocan är ett shampoo för hund och katt mot ohyra ex löss. Köp du Vetriderm i stället.

För att behandla mot skabb är de enda faktiskt verksamma medel jag känner till

Sebacil (receptbelagt)
Ivermectinlösning (recept där med)
Frontline (inte receptbelagt men blir dyrt)

Min har aldrig haft något gult klet. Inte heller har det blivit stora sår. Däremot kliar det rejält och blir krustor.

Jag kapade hela hovskäggen i våras och behandlade i sex omgångar. Skabben försvann men jag är rätt övertygad om att den är tillbaks nu så jag har behandlat igen. Får "underhållsbehandla" nu över vintern och köra en ny rejäl omgång i vår och hoppas att vi någon gång kan bli av med skiten. Det kan underlätta om man avmaskar med Ivermectin samtidigt som man behandlar och så kan man ha på switch på hästen också om man inte behandlar hela hästen med preparatet. Borstar och liknande ska slängas eller frysas eller göras ren i Sebacillösningen. Selar, sadlar - ja rubbet måste göras rena så att det inte kan finnas djur på dem.

Det är ett hel-ete med skabb.

Titta på www.stallherkules.com under information och artiklar - sjukdomar så hittar du lite info. Du kan också googla på chorioptes bovis då hittar du mycket information!

min frieser har/hade troligen fotskabb när jag fick henne.

min behandling blev: switch på kroppen 3 omgångar, frontlilne ca 800 ml varje gång 3 gånger, ivomec i munnen i nio dagar. alla grejer o kläder ner i frysboxen varje dag. hästana fick gå ute i tre månader ungefär.flyttade in i nytt stall sedan.

klippte och rakade benen helt. hästen är peppae peppar ta i trä bra än så länge. gjorde detta i oktober. räknr med att det kommer tillbaka. ska nog göra en behandling till våren.

kostade en hel del. varje flaska frontline 250 ml kostar ca 200 kr. jag gjorde av med 10 - 12 stycken tror jag. + switchen 350 kr flaskan. + ivomecsprutorna.,

Det är mycket billigare att kontakta veterinär och få ett recept på Sebacil. Tror att min flaska kostade kring 300 och den har räckt till tre behandlingsomgångar hittills.

Då kan man ju också få avmaskningsmedlet utskrivet.

Det är mycket billigare att kontakta veterinär och få ett recept på Sebacil. Tror att min flaska kostade kring 300 och den har räckt till tre behandlingsomgångar hittills.

Då kan man ju också få avmaskningsmedlet utskrivet.

jo nästa gång bli det det men vet ville köra frontline denna gång. det mildaste medlet tydligen
:)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård Dum fråga? Kan en häst ha mugg utan synliga sår och krustor? Dvs "bara" lätt rodnad och svullet ben? Ej feber. Behandla som mugg ändå...
Svar
3
· Visningar
776
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar