Muffins/Cupcakes, recept?

Armani__

Trådstartare
Någon som har något smarrigt recept på muffins eller cupcakes?
Framför allt cupcakes kanske, det är väl det jag vill baka egentligen :D

Sv: Muffins/Cupcakes, recept?

Min sommarjobbare gjorde nått vnsinnigt gott, kladdkakemuffins med choklad och marsmallows i! Vanligt kladdkakerecept fast du häller det i muffinsformar, trycker ner choklad i efter en stund och allra sist marsmallowsen!

De här är supersmarriga!!

Farin & chokladcupcakes med frosting
ca 10 st

130 g margarin
2 ägg
1 ¼ dl brunt farinsocker
1 ¼ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Smält smöret & sen är det bara att blanda ner alla ingredienser & blanda väl.
Fyll formar på en plåt & grädda sedan på 200 g i 10 minuter.

Frosting:
Rör 60 gram mjukt smör, 5 dl florsocker, 1 tsk vaniljsocker, ½ dl kakao och 100 gram philadelphiaost krämigt.

Sist rör du i 1 msk varmt kaffe.

Jag tryckte i några minimarshmallows i formarna oxå.

14100_381065653610_534603610_3807352_6607486_n.jpg

Fick Noblessekakor nyligen av en kollega. Jag har googlat recept, och tror att detta kan stämma rätt bra med de som hon gjorde:

Noblessekakor
225 grader
Ca 20 stycken
Ingredienser:
175 g margarin
100 g ljus blockchoklad
2,5 dl socker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
20 skivor Noblesse
Tillagning:
Smält samman margarinet och chokladen i en gryta. Låt svalna. Rör sedan i de övriga ingredienserna. Häll upp i aluminiumformar och grädda i 225 grader ca 10 minuter. Lägg en Noblesseskiva på varje kaka direkt när de kommer ut ur ugnen. Låt svalna. Förvaras i frysen.

Kladdkakebotten och en skiva Noblesse som smälter ovanpå = :d:love:

Tack för era tips, härliga ni!! Ska söka lite i baktråden i ÄU också!

Måste bara fråga, men jag är verkligen en kiss-kass-dålig person i köket. Ska bjuda på cupcakes på söndag, men kan jag baka själva muffinsen nu i början av veckan och sedan garnera dem med frostingen på lördag kväll? Och då bör jag förvara dem i frysen till dess va?

Frys ner muffinsen och ta fram för att tina tidigt lördag morgon. Frostingen gör du bäst några timmar innan, då hinner den stelna lite och det blir inte så kladdigt. Så när muffns med frosting är klara låt de stå i kylskåpet (helst så långt ner som möjligt, där är det inte så kallt) och ta fram lite innan du ska servera så de inte är superkalla.

Det går bra att frysa dem med frosting på också! Men då får man vara lite försiktigt när man fryser ner dem, så att man inte mosar frostingen.

Igår gjorde jag chokladmuffins med Dumle och vit chokladfrosting, det blev jättegott! Här kommer recept:

Chokladmuffins med Dumle
ger ca 12 normalstora muffins
150 g smör
2 ägg
2 dl socker
1,5 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3-4 msk kakao
ca 12 Dumlebitar

Vispa socker och smör poröst, rör sedan ner äggen och mjölken. Blanda de torra ingredienserna och vispa sedan försiktigt ner dem i smeten. Fördela smeten i muffinsformar, tryck ner en Dumle i varje form och grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min (jag gräddade i 17 min).

Vit chokladfrosting:
100 g vit choklad
ca 1 msk smör
100 g naturell Philadelfiaost
ca 3-3,5 dl florsocker
Smält chokladen och smöret och rör samman med färskosten och florsockret. Spritsa eller stryk ut på muffinsen när muffinsen svalnat lite. Räcker till ca 10-12 muffins. Garnera gärna med färggrant strössel! :)

Åh herregud vad gott det lät, jag som älskar dumlekolor!!
Har dessutom alla ingredienserna till själva muffinsen hemma så detta recept ska provas idag! Tack så jättemycket =)

När jag fyllde år gjorde jag cupcakes med smak av citron och vitchokladtryffel i mitten - sött och gott! :love::d

Jag va på dop härom dagen och till fikat fanns det bland annat något muffins liknande, tror det va vanliga muffins med blåbär i och i själva smeten hade hon även haft i turkos karamell färg. Dom såg totalt livsfarliga ut!! Men va super goda :laugh: Och så va det dukat med turkosa servetter o även marsipanen på tårtan va turkos, riktigt tjusigt! Om man nu gillar just den färgen.

Jag va på dop härom dagen och till fikat fanns det bland annat något muffins liknande, tror det va vanliga muffins med blåbär i och i själva smeten hade hon även haft i turkos karamell färg. Dom såg totalt livsfarliga ut!! Men va super goda :laugh: Och så va det dukat med turkosa servetter o även marsipanen på tårtan va turkos, riktigt tjusigt! Om man nu gillar just den färgen.

Vad trevligt med ett genomgående tema. Jag gillar sånt, men hade inte ens tänkt på det. Tack för tipset!!

Jag provade muffinsen idag och herregud vad goda de var! Provade också på hälften att stoppa i en bit mörk blockchoklad istället för dumle och det blev ännu godare! Godast blev dem när muffinsen hade svalnat och chokladen stelnat på nytt igen, hur gott som helst!

Känner mig bra onyttig nu, för jag har ju provsmakat massor :D

Liknande trådar

Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
303
Senast: emma-vsm
·
Mat Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇. Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra. Jag...
Svar
14
· Visningar
471
Senast: Skjøldur
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 801
Senast: starcraft
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
568
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar