MSM, vad är det?

Pathmaker

Trådstartare
Stötte på ett nytt pulver idag som skulle hjälpa mot klåda hos hästar. Msm kallades det, fick det rekomenderat av min homiatriker hon hade det på sina hundar som kliar sig och det funkade perfekt!

Men är det någon som har erfarenhet av detta pulver? Vill inte ha några inlägg av någon som sitter och läser på wikipedia om det, utan vill ha inlägg från någon som faktiskt varit i kontakt med detta eller som använt det :)

Sv: MSM, vad är det?

Methylsulfonylmetan eller MSM är svavel som man kan ge för bindväv och brosk i lederna, MSM är lätt anti inflammatorisk också vilket ger lite smärtstillande.

Jag vet att det ges för lederna och när lilleman blir gammelgubbe ska jag försöka få i honom det. Mycket möjligt att det hjälper för klåda, men jag vet flera som ger det främst för lederna på gammelhästar. :)

MSM kan användas både invärtes och utvärtes, man kan t ex blanda lite pulver i en salva ex. aloe vera så får man dubbel effekt;) eller kanske Helosan!

Läs mer om det på länken nedan, MSM kan användas till mycket.

Jag har provat det tidigare men nu har jag bestämt att jag ska äta det länge och en högre dos, vilket ska hjälpa mig mot smärta. Jag ger min häst det också har mycket bra egenskaper för lite av varje, svårt att säga om det gett någon effekt där, inte ännu. ( han har inte ont ). Jag vet de ( människor ) som blivit hjälpta av MSM mot smärta, men som sagt kan det användas även på hud vid allergi. Det ska iallafall inte vara något farligt så absolut värt att prova i en salva. Man kan ha det istället för de dyra "smärtsalvorna" som finns på Apotek.
Hoppas du fick veta lite mer.....

http://www.fileden.com/files/2012/1/2/3246245/MSM-2000-Talet.pdf

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 167
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar