Mr Carrera xx

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akzent
  • Startdatum Startdatum
A

Akzent

Jag är inne på att använda mig av ett fullblod till mitt dressyrsto i år och jag fastnade mycket för Mr Carrera xx. Jag vet dock inget mer om honom än vad som står på deras hemsida.

Jag skulle vilja ha all information som det bara går att få fram om honom. Har han fått några avkommor efter sig? Har jag förstått rätt, så har han inte varit i aveln så jättelänge? Hur är hans dräktighetsprocent? Hur är han i lynnet? Hur är hans avkommor i lynnet, samt rent allmänt?

Jag har blivit alldeles kär i han, men jag vill inte ta en hingst som jag inte känner till ordentligt, så därför rådfrågar jag expertpanelen här först.

Sv: Mr Carrera xx

Han godkändes för två år sen och betäckte då tre ston. Har hört att alla tre skulle blivit dräktiga men att en kastade så att det nu finns två åringar efter honom. Förra året betäckte han 17 ston.

Han gjorde sin sista start som 12-åring och har sprungit in över 2 miljoner. Jag såg honom på bruksprovet ett halvår efter hans sista start och var imponerad av att se hur han visades upp i dressyr och särskilt hur han bar sig i den korta galoppen.

Jag såg honom på bruksprovet ett halvår efter hans sista start och var imponerad av att se hur han visades upp i dressyr och särskilt hur han bar sig i den korta galoppen.

Jag tyckte också han såg fin ut, men nog var galoppen ganska fyrtaktig? Men det kanske inte nedärvs.

Jag tittade faktiskt mest på hans form och inte på takten.

Galoppörer brukar gå i fyrtakt när de springer fort, men jag noterade han gjorde det även i arbetsgalopp. Men det kan ju vara inlärt, snarare än medfött.

Han har väl i alla fall fått fina ord om sin galopp? Jag läste någonstans att han hade "..en god galopp med väl undersatta bakben"

Omdöme gångarter: Hingst av tilltalande fullblodstyp,
bär upp sin ryttare väl. Harmonisk i arbetet. Ren skritt,
god rörlighet när han slappnar av. Lätt, energisk och välbalanserad trav,
funktionell arbetstrav. Lätt galopp med väl undersatta bakben.

Omdöme gångarter: Hingst av tilltalande fullblodstyp,
bär upp sin ryttare väl. Harmonisk i arbetet. Ren skritt,
god rörlighet när han slappnar av. Lätt, energisk och välbalanserad trav,
funktionell arbetstrav. Lätt galopp med väl undersatta bakben.

De hade inte släppt igenom den på ett halvblod, men det är ju stor skillnad på en häst avlad för dressyr och en som sprungit in många miljoner och tävlade senast två månader före bruksprovet. Det är sån't som ger dispens... Men som sagt var, det skulle vara intressant att veta arvbarheten på fyrtakt hos fullblod.

ASVH:s användningsråd:
"En stor fullblodshingst av god ridhästmodell som genom många säsonger med imponerande löpmeriter bevisat sin goda hållbarhet. Han visar, efter endast kort tids omskolning från löphäst, goda och för ridhästavel ändamålsenliga grundgångarter. Mr Carrera xx 1123 bör kunna användas som förädlare till de flesta typer av ston för produktion för alla typer av sporthästar, dock särskilt med inriktning på gångarter samt för fälttävlan."

ASVH:s användningsråd:
"En stor fullblodshingst av god ridhästmodell som genom många säsonger med imponerande löpmeriter bevisat sin goda hållbarhet. Han visar, efter endast kort tids omskolning från löphäst, goda och för ridhästavel ändamålsenliga grundgångarter. Mr Carrera xx 1123 bör kunna användas som förädlare till de flesta typer av ston för produktion för alla typer av sporthästar, dock särskilt med inriktning på gångarter samt för fälttävlan."

Ja, det vet jag väl att det stod, jag var dessutom där, men det säger väl ingenting om arvbarheten eller nedärvningen av gångarter?

Det finns väl inga "nya hingstar" där man kan säga att si eller så nedärver de sig. Han äldsta avkommor är bara 2 år idag, så vi får vänta ett par år innan vi kan uttala oss om detta, men de rekommenderar ju han till gångartavel (dressyr) och även fälttävlansavel och de som rekommenderar honom till detta, heter ju inte "Kalle Anka" i förnamn, utan ASVH.

Det finns väl inga "nya hingstar" där man kan säga att si eller så nedärver de sig. Han äldsta avkommor är bara 2 år idag, så vi får vänta ett par år innan vi kan uttala oss om detta, men de rekommenderar ju han till gångartavel (dressyr) och även fälttävlansavel och de som rekommenderar honom till detta, heter ju inte "Kalle Anka" i förnamn, utan ASVH.

Men vad är det du vill ha sagt?
Jag undrade över arvbarheten av fyrtaktig galopp, inte vad hingsten ska användas till. Och vill gärna ha synpunkter från någon som avlat på fullblod som just haft den egenskapen.

Beträffande nedärvningen av den fyrtaktiga galoppen som inte ens anges i kritiken från domarna, kan man undra varför någon spekulerar i om hingsten nedärver en egenskap som han själv inte har.

För att kunna uttala sig i saken bör man besitta kunskaper. Engelska fullblod som har undermåliga gångarter får inte dispens i halvblodsavel. Påståendet är direkt felaktigt att Mr Carerra är godkänd på dispens.

Antingen har hingsten god galopp eller så har han det inte. Premieringsnämnden har gett galoppen omdömet: Lätt galopp med väl undersatta bakben. Intrycket av goda gångarter förstärks av ASVH:s användningsråd: … förädlare till de flesta typer av ston för produktion för alla typer av sporthästar, dock särskilt med inriktning på gångarter samt för fälttävlan."

Sedan vad man som lekman sitter hemma på sin kammare och tycker är betydligt mindre intressant för stoägare. Men som alltid är det inte vad som sägs, utan VEM som säger det som är intressant.

*´K-L*

Jag kom in i hallen just när Mr Carrera ** gjorde sitt ridprov under bruksprovet, och det jag såg imponerade STORT på mig, och de flesta runt omkring.

Jag är ju en fullblodsälskare och skulle, jag byter lite ämne här känner jag... haha.. välja en annan fullblodshingst: Homme d´Honneur.. :)

Mr Carrera är snygg, men "HD" är syggare och har äldre avkommor som har visat sig vara väldigt trevliga och ha bra gångarter och som dessutom verkar kunna hoppa rätt bra. Av dom jag har sett alltså :)

Ursäkta att jag lägger mig i.. ;)

//A

Jag har sett båda hingstarna och tycker att Mr Carrera är bra mycket snyggare!;)

Liknande trådar

S
  • Låst
Avel Jag skulle vilja veta lite mer om Mr Carrera xx, tycker att han verkar vara en riktigt bra fullblodshingst för halvblodsavel. Han verkar...
Svar
7
· Visningar
2 320
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 778
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit