Smoothi

Trådstartare
Försöker media igen att skrämna upp folket. Tex skriver Aftonbladet att nya smittan ger läskiga vibbar från pandemin.
 
Både ja och nej. Aftonbladet och liknande lever på klicks och säljande rubriker, samtidigt som det faktiskt är ett nyhetsvärde och ska rapporteras om. Vissa gör det bara mer eller mindre snyggt.
Kommer det att bli så tack vare medias skrämselpropaganda att folk kommer att köa för vaccin och likt covid pandemin tränga sig före i kön i panik med armbågar och handgämeng
 
Kommer det att bli så tack vare medias skrämselpropaganda att folk kommer att köa för vaccin och likt covid pandemin tränga sig före i kön i panik med armbågar och handgämeng
Jag vet hur 13 åringen här hemma reagerade i vintras när folk och försvar var och någon gjorde ett uttalande där aftonbladet hade rubriker där ryssen stod vid svenska gränsen kriget kan vara här vilken dag som helst var rubriken på Tiktok......
 
Med tanke på att corona, i min lekmannamässiga bedömning, var bra mycket farligare än mpox så tror jag inte vi kommer få slut på toapapper inom den närmsta veckan.
Det hoppas jag du har rätt i iom om man jämför antalet dödsfall/dag före under och efter corona så tar jag inte dödsfall så allvarligt.
 
Det hoppas jag du har rätt i iom om man jämför antalet dödsfall/dag före under och efter corona så tar jag inte dödsfall så allvarligt.
Läste på FHM's hemsida att det var en sjukdomsperiod upp till en månad och inte dödsfall (även om det också säkert kan hända) som var det vanligaste, så det var det jag baserade mitt uttalande på.
 
Från dokumentet;
1723838650299.png
 
Ja, det är en hög procent! Allvarligare sjukdom och mer smittsamt än den varianten av mpox som började spridas utanför Afrika 2022. Däremot så finns ju både vaccin och antiviral behandling sedan innan.
Ja, jag är inte speciellt orolig alls faktiskt. Jag tänker att de som tillverkar vaccin antagligen redan nu börjar producera mer och blir det ett problem med smittan i den här delen av världen så blir det väl att vaccinera sig bara.

Trisst om det bli pandemi igen bara. Jag vill ju ha jobb :p
 
Enligt den här så är dödssiffran 3% (om jag inte snabbläste fel nu). Det är väl rejält mycket mer än covid... Men den smittar inte alls lika lätt.

https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...ssment-monkeypox-virus-africa-august-2024.pdf
Jag vet inte riktigt om jag är ute och seglar nu men den siffran verkar ju komma från ett område med andra förutsättningar än vad vi har här. Jag tänker både vad gäller tillgång till vård, möjligheter att isolera sig etcetera. Dvs frågan är om dödssiffran hade varit lika hög här som den är där borta. Jag lyssnade på en intervju med en person från fhm som tog upp det där med våra möjligheter till behandling i Sverige som ett argument för att vi inte behöver vara så väldigt skraja.
 
Jag vet inte riktigt om jag är ute och seglar nu men den siffran verkar ju komma från ett område med andra förutsättningar än vad vi har här. Jag tänker både vad gäller tillgång till vård, möjligheter att isolera sig etcetera. Dvs frågan är om dödssiffran hade varit lika hög här som den är där borta. Jag lyssnade på en intervju med en person från fhm som tog upp det där med våra möjligheter till behandling i Sverige som ett argument för att vi inte behöver vara så väldigt skraja.
Jag tror inte heller att det kommer bli enorma problem här, däremot tycker jag att det är bra att det uppmärksammas som det gör över om vissa säkert tolkar det som "skrämsel", vi lever ju i en global värld och är tex. vi i Sverige ignoranta så kan vi ju potentiellt föra smittan vidare till platser där det vore förödande.
 
Jag vet inte riktigt om jag är ute och seglar nu men den siffran verkar ju komma från ett område med andra förutsättningar än vad vi har här. Jag tänker både vad gäller tillgång till vård, möjligheter att isolera sig etcetera. Dvs frågan är om dödssiffran hade varit lika hög här som den är där borta. Jag lyssnade på en intervju med en person från fhm som tog upp det där med våra möjligheter till behandling i Sverige som ett argument för att vi inte behöver vara så väldigt skraja.

Det var min tanke också.
 
Jag tror inte heller att det kommer bli enorma problem här, däremot tycker jag att det är bra att det uppmärksammas som det gör över om vissa säkert tolkar det som "skrämsel", vi lever ju i en global värld och är tex. vi i Sverige ignoranta så kan vi ju potentiellt föra smittan vidare till platser där det vore förödande.
Absolut, det håller jag verkligen med om. Jag blev enormt provocerad av alla de som reste land och rike runt när covid dök upp. Att de sedan hade mage att gnälla över att de inte kunde fara hem som de önskade gjorde mig riktigt irriterad.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 554
Senast: super
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 070
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 914
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp