MP-spelare för äldre....tips önskas

K

Kuckeliku

Var hos min snart 80 åriga far som blev lite sugen på det här med mp3-spelare och ljudböcker.

Det visade sig att han kikat runt lite, men tyckte att alla han sett var för små och hade dåliga displayer för hans ögon (för liten text).

Har ni sett någon mp3-spelare som passar för äldre?

Sv: MP-spelare för äldre....tips önskas

Ipod har ju stora och synliga displayers! Även Ipod kopiorna, vet inte vad de heter men de ser ungefär likadana ut :)

Fast iPod var för "svår" för bla min mamma (60+)....
Hon har nu en creative. Då behöver hon inte ladda den med hjälp av ett speciellt program. Hon bara kopierar över mappen med de böcker hon vill ha.
Det funkar ju inte med iPod.

Till en äldre person hade jag tagit någon spelare som har drag och släpp funktion. Och som kan laddas rätt i väggen, istället för via datorn.

Mina äldre släktingar läser alla mycket ljudböcker, och det är jättebra! För mig! För jag har ju kommit över deras iPodar, när de inte har kunnat klara dem! :)

mvh

Jag har (bl.a.) en "creative zen V plus". Texten på displayen är bara något mindre än i en ordinär dagstidning. Kontrasterna och ljusstyrkan är bra. Play/pause-knappen är stor. Menyerna är inte så där överdrivet lättnavigerade om man tycker en minijoystick är klurit. Men den fungerar ändå bra om man vill göra det väldigt lätt för sig - följande är allt man behöver göra om man vill:
1. Ladda ljudboken i spelaren (koppla till usb-kontakten, dra och släpp - ingen speciell mjukvara behövs)
2. Starta spelaren, tryck på playknappen.
3. Tryck på pausknappen när du inte vill lyssna mer (man kan ställa in spelaren från början hur lång tid det ska ta innan den stänger av automatiskt)
4. När du vill lyssna igen, starta bara spelaren så startar den att spela där den pausade sist.

Alltså behöver man inte gå in och rota i menyerna och/eller använda joysticken om man inte bygger playlists, vill visa bilder eller ändra några inställningar.

Storleksmässigt mäter den ca 6,5x4cm och displayen drygt 2,5x2,5.

tack, skall be pappa kika på den.
var ju inte så fasligt dyr heller.

Sedan behöver man väl inte tvunget välja mp3-spelare heller. För ett tag till kommer väl CD-skivorna finnas kvar på marknaden, och då räcker det ju egentligen med en vanlig CD-freestyle. Då behöver man inte bry sig om datorer, överföring o.s.v. överhuvudtaget. Bara att sätta i skivan i spelaren så är allt klart för att lyssna. Och de enda knapparna man behöver bry sig om är play, stop och pause.

CD-freestyles är inte så vansinnigt dyra heller, och billigare blir de väl hela tiden. Vill man dessutom inte satsa på någon med jättekvalité (med bra stötdämpare och dylikt, som kanske ändå inte direkt är något din pappa kräver? Såvida han inte tänker springa medan han lyssnar, förstås. ;)) får man tag i en helt okej spelare för bara några hundralappar.

helt sant.
Men en cd skiva är så kort...
Och tex en ljudbok på mellan 8-12 cdskivor.
Mammas gamla creative at på 5 gb, så det får plats måånga böcker. Hon hade cd förut.
Hennes åsikte är att det är min rättighet (:confused:) som dotter, att få äran att ladda den en gång i månaden!
Men det är klart att jag gärna gör! :D
Kniper det och jag inte kan/är i närheten just då, så klarar hon det själv.
mvh

Men en cd skiva är så kort...
Och tex en ljudbok på mellan 8-12 cdskivor.

Men om du bränner som mp3 får du ju plats med en hiskelig massa mp3 på en vanlig cd :idea: Min mamma kör så, för hon ser bara på ett öga, o inte liten text. Så hon har ännu inte hittat nån mp3-spelare som hon ser texten på.

Har dock funderingen att till hennes födelsedag skramla till en bärbar dvd-spelare (en sån liten som finns nu) på en dvd-skiva har du ju 4-7 gb till förfogande o får således plats med ännu mer filer :) Dessutom har du en skärm som är stor och tydlig.
Min mamma är aldrig ute och går med sin, så hon behöver ingen liten plutt. Det är ju värre om det finns såna krav.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 740
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025