mounted shooting

Sv: mounted shooting

Det finns några i skåne tror jag, bara det inte blandas ihop med westernridning för där passar det inte överhuvudtaget.
ninni

Det finns några i skåne tror jag, bara det inte blandas ihop med westernridning för där passar det inte överhuvudtaget.
ninni

Asså? får man fråga varför?
Jag tycker det verkar jätte kulit och visst skjuter dom i western ;)

MVH Malin

Asså? får man fråga varför?
Jag tycker det verkar jätte kulit och visst skjuter dom i western ;)

MVH Malin

I westernfilmer jag. Westernridning är en annan sak.
Enligt mig är den här grenen inget annat än en scen ur en gammal westernfilm som tillfredställer vissa typer av människor.
Men det är säkert jätteskoj för de som är intresserade av det!:D

Enligt mig är den här grenen inget annat än en scen ur en gammal westernfilm som tillfredställer vissa typer av människor.

Jag tycker det verkar skit skoj!
sen rider man ju ett visst mönster och rundar tunnor, så det är ju inte bara så att man rider in skuter lite i luften och ut...;)
här är en länk till en person som berättar om just mounted shooting
http://www.youtube.com/watch?v=iihCQlPFIMk

Hehhe det kanske det är därför folk är impade av det ;) Många (som inte kan så mycket om ridning)vill ju rida som i en westernfilm... The Dream Come True :rofl:

Man kanske inte bara borde hålla på med det utan träna vanligt men dom som vill bli riktigt duktiga vet nog om det :d

Nåja... passar bättre in under western än under klassisk dressyr iaf:angel: det är ju lite som "barrelrace" fast med pang-pang! :D

Shit va kul! Ska man dra igång något sånt kanske? :D
Vet inte hur man ska lösa det där med pistolerna..? Men man kan väl göra varianter... oxpisksnärta ned ballongerna:idea: å avancerad nivå är pilbåge(med sugkopp) :rofl:

*delvis kl*

Håller med föregående talare, det verkar tokskoj! Hade aldrig hört talas om det tidigare men jag skulle gärna börja om möjligheten finns. Som sagt vi får kanske dra igång nåt annars?:idea:
Varför skulle det inte klassas som en westerngren? Vi klassar ju barrelrace som en.

*delvis kl*

Håller med föregående talare, det verkar tokskoj! Hade aldrig hört talas om det tidigare men jag skulle gärna börja om möjligheten finns. Som sagt vi får kanske dra igång nåt annars?:idea:
Varför skulle det inte klassas som en westerngren? Vi klassar ju barrelrace som en.
Barrelrace tillhör igentligen rodeo och de gör nog mountin shooting oxå om man ska vara helt korrekt.

Jag måste ju oxå säga att jag undrar av vilken anledning Mounted Shooting inte skulle klassas som western??!
Vad med Roping,cutting,team penning, Barrel,pole och alla ranch classerna då????
skulle vara extra kul att höra er åsikt då jag är en av dom som är med och startar upp Mounted här i Sverige/Europa.

Va på clinic under helgen berätta om att jag hade sett på you tube om mounted shooting och att de fanns några eldsjälar som hade börjat med det i sverige och det var flera som tyckte de var gôrhäftigt som gärna skulle vilja pröva på så det finns tydligen ett spirande intresse/;)

Jag måste ju oxå säga att jag undrar av vilken anledning Mounted Shooting inte skulle klassas som western??!
Vad med Roping,cutting,team penning, Barrel,pole och alla ranch classerna då????
skulle vara extra kul att höra er åsikt då jag är en av dom som är med och startar upp Mounted här i Sverige/Europa.
Nää men de är därför jag ser de som att de skulle vara mer tillhörande rodeo men vi har de inte så här i svergie.
De till hör vilda western iallafall.

OT
Kan inte låta bli att skratta åt ditt undrbara nicknamn! Vilken ordlek! grämer mig bara att jag inte kom på det själv då Calamity Jane ju är en så häftig wild west-personlighet:banana:

Förövrigt anser jag att MS bör räknas till western. Men givetvis måste en stabil ridning ligga som grund och inte bara pang-pang..

Sartar upp i Sverige?? Var?? Har ni någon hemsida?? Jag vill PANGA JUE!!!!

har redan vapen-licens....... mohaha:devil:! :bump::banana:

Mounted Shooting är inte mer ”VILDA” western än de flesta andra western grenarna. Det kan väl närmast beskrivas som en blandning av Horsemanship, Westernriding och Reining d.v.s. lydnad, precision och acceleration du kommer inte långt om du inte har det i din häst/ridning! Sedan får man lägga till att du måste ha ett stabilt temperament på hästen då den skall acceptera at du skjuter från ryggen (vi använder öron pluggar till dom) Ryttaren skall kunna hantera & skjuta med vapnet och samtidigt manövrera hästen genom vilket som helst av dom 52+ mönstren (äntligen en anledning till varför du skall kunna rida på en hand!)
Det hela sker dessutom på tid och du får 5 sek. tillägg för varje missad ballong (=10 st.)
Så det säger sig själv att det krävs en hel del för att komma ngn. vart i sporten!
Jag har själv hållit på med hästar större delen av livet och western de sista 10-12 åren och tävlat i Reining, Horrsemanship, Trail och Pleasure (& gör fortfarande så!) har även pysslat med skytte och tävlat lite med det. Så Shooting är den perfekta kombinationen!
Skall försöka att återkomma med länk till vår nya hemsida och våra planerade träningar på länk/kalender sidorna här

Råkade skicka innlägget två ggr

Senast ändrad av en moderator:

Barrelrace tillhör igentligen rodeo och de gör nog mountin shooting oxå om man ska vara helt korrekt.

Jo jag vet att barrelrace var/är en "tjej-gren" på rodeo, men eftersom det räknas till western i Sverige så borde väl oxå mounted shooting göra det?
Utöver pangandet så skulle jag gissa att det kräver endel mer horsemanship och presition(stavning?) än vad tex barrelrace gör, inget illa menat, men för att klara av det krävs nog mer än att vara skjutgalen..

Liknande trådar

Western Hoppas innerligt att detta forum (buke) än idag kan leverera :bow: Det var ju BARA 5 år sedan jag själv var aktiv här inne :nailbiting...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
21 378
Senast: kryddelydd
·
Dressyr En liten jämförelse mellan western och dressyr http://www.youtube.com/watch?v=Ty3lldxo-LM&feature=related
Svar
2
· Visningar
1 682
Senast: Magiana
·
Hoppning Haha, efter att ha gått igenom lite bilder när jag hoppar så inser jag att jag - inte alltid - men väldigt ofta, får till en helt...
2
Svar
24
· Visningar
9 206
Senast: MoCa
·
Äldre Måste bara dela med mig av detta klipp Dressyr vs Western :D
Svar
0
· Visningar
795