Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har beställt ett par slutna tyglar nu. Dom delade är bara ett irritations och stressmoment för mig, trivs verkligen inte med det Är så mycket annat nytt att vänja mig vid nu och orkar inte bråka med tyglarna. Får se om det blir bättre när dom här kommer ☺
Vaaaaa?! Delade tyglar är ju bäst! Tyckte också de var ett otyg i början men så red jag förra veckan i dressyrsadel och "vanliga" tyglar och höll på att få spunk för att tyglarna var för korta och lätta helt plötsligt
Svenska Ridsportförbundet har beslutat att hjälm ska bäras vid uppsutten ridning och körning inom förbundets verksamhet. Det är svårt att hitta i regelverket, men när jag var aktiv påstod man från förbundets sida att en klubb som inte säkerställde att regeln efterlevdes kunde bli utesluten (å andra sidan var detta när dressyrryttare oftare red med hatt - så tungan var kluven). En uteslutning skulle bl.a. innebära att medlemmar utestängda från alla tävlingar under ridsportförbundet. Händer en olycka kan det också bli svårare att få ut pengar från försäkringar (visst skydd går via Ridsportförbundet)En liten fundering. Vissa som rider western använder ju inte hjälm. Min underbara tränare motiverade hans motstånd till hjälm med orden "Om jag sätter på mig en hjälm så planerar jag ju att åka av. Och det tänker jag inte göra!" Står uppstallad på en ridskola med min häst. Red igår medan sambon filmade och det pågick en ridlektion på andra delen av ridbanan. Sambon fick sitta upp på kusen en liten stund (utan hjälm) när jag var klar. Detta noterades av ridläraren som kommenterade att vi inte fick göra så iom att ridskolan hörde till ridsportförbundet. Men... Hästen är ju privat och reds privat och inte i ridskoleverksamhet så att säga. Måste jag verkligen ha hjälm? Tänk om jag vill ha hatt! Då måste jag ju byta stall.
Sambon fick sitta upp på kusen en liten stund (utan hjälm) när jag var klar. Detta noterades av ridläraren som kommenterade att vi inte fick göra så iom att ridskolan hörde till ridsportförbundet. Men... Hästen är ju privat och reds privat och inte i ridskoleverksamhet så att säga. Måste jag verkligen ha hjälm?
Jag har väldigt svårt att föreställa mig att det beskrivna skulle kunna sägas falla inom SvRF verksamhet, rent formellt. Samtidigt finns en osäkerhet kring frågan, jag har stött på frågan tidigare både i forum och IRL men den har såvitt jag vet aldrig prövats skarpt i något uteslutnings- eller sanktionsärende. (Vilket kanske iofs skulle ha begränsat värde ändå, eftersom SvRF säkert har tolkningsföreträde.) Jag tror som @BornAgain att det i praktiken handlar om att klubbar och anläggningsägare för att förenkla reglerar hjälmanvändningen själva. Och på den nivån har man ju som besökare bara att rätta in sig, gilla läget eller flytta...Svenska Ridsportförbundet har beslutat att hjälm ska bäras vid uppsutten ridning och körning inom förbundets verksamhet.
<...>
Ridsportförbundets regler gäller för medlemmar och sannolikt också på anslutna anläggningar (kanske då främst som ett resultat av att klubbarna för in regeln i sina egna avtal, stadgar och trivselregler e.dy l.).
En liten fundering. Vissa som rider western använder ju inte hjälm. Min underbara tränare motiverade hans motstånd till hjälm med orden "Om jag sätter på mig en hjälm så planerar jag ju att åka av. Och det tänker jag inte göra!" Står uppstallad på en ridskola med min häst. Red igår medan sambon filmade och det pågick en ridlektion på andra delen av ridbanan. Sambon fick sitta upp på kusen en liten stund (utan hjälm) när jag var klar. Detta noterades av ridläraren som kommenterade att vi inte fick göra så iom att ridskolan hörde till ridsportförbundet. Men... Hästen är ju privat och reds privat och inte i ridskoleverksamhet så att säga. Måste jag verkligen ha hjälm? Tänk om jag vill ha hatt! Då måste jag ju byta stall.
Du måste säkert ha hjälm vid ridning på en till SvRF ansluten anläggning, ja.En liten fundering. Vissa som rider western använder ju inte hjälm. Min underbara tränare motiverade hans motstånd till hjälm med orden "Om jag sätter på mig en hjälm så planerar jag ju att åka av. Och det tänker jag inte göra!" Står uppstallad på en ridskola med min häst. Red igår medan sambon filmade och det pågick en ridlektion på andra delen av ridbanan. Sambon fick sitta upp på kusen en liten stund (utan hjälm) när jag var klar. Detta noterades av ridläraren som kommenterade att vi inte fick göra så iom att ridskolan hörde till ridsportförbundet. Men... Hästen är ju privat och reds privat och inte i ridskoleverksamhet så att säga. Måste jag verkligen ha hjälm? Tänk om jag vill ha hatt! Då måste jag ju byta stall.
Mm men vad räknas som förbundets verksamhet? Ridlektioner enbart eller även privatryttare som står uppstallade och inte ingår i ridskolans ridverksamhet?
Kan ju förtydliga att jag själv alltid rider med hjälm (och planerar inte att sluta med det) och sambon fick hoppa av illa kvickt när jag insåg att vi glömt sätta på en hjälm på honom. Vad min tränare gör får ju stå för honom såklart, men känns lite som det "tänket" är mer utbredd bland westernfolk.
Mm men vad räknas som förbundets verksamhet? Ridlektioner enbart eller även privatryttare som står uppstallade och inte ingår i ridskolans ridverksamhet?
Kan ju förtydliga att jag själv alltid rider med hjälm (och planerar inte att sluta med det) och sambon fick hoppa av illa kvickt när jag insåg att vi glömt sätta på en hjälm på honom. Vad min tränare gör får ju stå för honom såklart, men känns lite som det "tänket" är mer utbredd bland westernfolk.
Du måste säkert ha hjälm vid ridning på en till SvRF ansluten anläggning, ja.
Varför är det så viktigt att inte ha hjälm?
Jag har tränat för en väldigt erfaren westerntränare. Han hade alltid på sig både hjälm och säkerhetsväst när han satt upp på elevernas hästar.
Även de hästar som var tryggast i världen.
Hej! Här kommer en till som vill börja med western efter att ha ridit engelskt i alla år sedan barnsben. Har varit utan egen häst i ca 10 år men har under åren haft medryttarhästar från och till. Har nu varit helt utan hästkontakt i 1,5år och suget är enormt! Jag har under tiden blivit väldigt intresserad av westernridning och vill verkligen börja med detta!
Jag bor i Nacka i Stockholm och med vad jag lyckats hitta så verkar det vara minst 40-50 minuter med bil till närmsta klubb där man kan börja lära sig. Jag har tyvärr ingen bil för tillfället. Har ni tips på ställen man kan lära sig i Stockholmstrakten? Och tips generellt för en total westernnybörjare kanske?
På min klubbs anläggning är det också obligatoriskt med hjälm, inget vi någonsin ifrågasatt. Tränar vi där används hjälm, punkt slut.Mm men vad räknas som förbundets verksamhet? Ridlektioner enbart eller även privatryttare som står uppstallade och inte ingår i ridskolans ridverksamhet?