motvillig tömkörning

C

CarolineNSV

Idag provade jag och tömköra 3åringen. som endast hitills bilvit longerad. och det har gått bra.
Hade en medhjälpare som gick bredvid henne med en longerlina. Hästen tyckte det var obehagligt att någon gick bakom med tyglar efter sig, och fick inte röra henne i munnen, ingen kontakt alls. Jag förväntar mig inte att det ska gå fin fint första gången. Men jag skulle vilja ha lite tips på hur jag och medhjälpare på bästa sätt kan få henne att gå framåt. Hon vill gärna kasta sig bakåt och backa "från oss", precis som att hon vill se oss och ha koll. Hon är mycket osäker. Slutade när hon lite motvilligt men gick framåt när hon blev ledd och jag bara bakom och höll tyglarna (utan kontakt).
Så, hur på bästa sätt få hästen att bli van att någon rör henne i munnen med tyglarna?
Eller tror ni bettlöst kan vara ett alternativ för henne?
Hon är överhuvetaget ganska rädd om munnen. (hon har inte ont) vet. har gjort koll i munnen på henne.
Hon är bara mycket rädd om sig själv. Men tips och råd mottages gärna för tex placeringar för oss på marken och hur man ska få henne att inte "dra" sig åt sidan och backa.
Målet är att hon ska förstå höger, vänster, och stopp.

Sv: motvillig tömkörning

Gå rakt fram ut i skogen o sväng sen runt träd- det blir naturligt o hästen bjuder o lär sig fortare.

du kan gå snett bakom henne.

Kom ihåg att A o O är att du har styrfart- framåt i första hand. då behöver du inte röra munnen.

Om hästen kastar sig eller går bakåt- gå på den så att den travar eller t o m galopperar iväg- beröm. Du måste vara tydlig med vad du vill o bromsa den inte på en gåmg- utan häng med.

du kan inte ha samma jämna kontakt med munnen som när du rider, utan linorna ska hänga i skritten iom halspendlingen.

Förutom tipsen du redan fått så kan du ju gå ut och gå med henne i träns (bredvid hennes huvud) och försiktigt lirka i tyglarna när ni ska svänga. (Följ vägen/stigen i början, men visa med tyglarna att ni ska svänga i kurvorna.) Inte mycket, bara så att hon känner en rörelse i bettet. Som min ridlärare sa på ridskoletiden; "du ska hålla i tyglarna som om det vore ett ömtåligt fågelbo", det ligger nåt i det. Var jättemjuk och följsam i handen hela tiden.

Om hästen kastar sig eller går bakåt- gå på den så att den travar eller t o m galopperar iväg- beröm. Du måste vara tydlig med vad du vill o bromsa den inte på en gåmg- utan häng med.

Tack för bra tips!
Jag återkommer med resultat efter nästa övning.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar