Motverka förstoppning..?

LelleLilla

Trådstartare
Våran shettisvallack på sjutton fick nyligen svår förstoppning långt bak i tarmen.. Saken är den att vi inte vet riktigt vad som orsakade detta och han hade väldiga smärtor. Veterinär var ute och kunde heller inte fastställa orsaken. Allt gick dock bra och han är frisk nu igen. Han får hö fördelat flera gånger om dagen och betfor samt någon mortot/knäckebröd om kvällarna. Han blir lätt frusen så vi är även noga så att han inte ska behöva bli nerkyld. Vattnet byter vi flera gånger dagligen för att han är väldigt kräsen och inte dricker om det inte är friskt. Någon som har något mer förslag på vad man kan ge honom för att motverka förstoppning igen och hålla magen i god hälsa ? Olja har jag funderat över, men vilken och hur mycket i sådant fall ? :)

Kom gärna med tips och förslag ! :p

Sv: Motverka förstoppning..?

Olja smörjer inga tarmar. Enda oljan som hjälper är paraffinolja villket man inte ska ge jämt.

Kan inte hästen få fri tillgång med grovfoder i stället för att det ska fördelas ? Dels så kanske den håller värmen bättre då det alltid finns något att tugga på och dels är ju mycket strå bra för magen/tarmarna.

Har ett sto här som haft återkommande förstoppningar och varit inlagd för det ett par gånger.
Hennes bot är vatten. Våt mat, vattenkopp + vattenspann och låg TS-halt på grovfodret.

Jag har en häst som var mycket dålig i förstoppning för några månader sedan. Jag ger henne fri tillgång på hö, sen får hon också lusernhack, linfrökaka och betfor i MYCKET vatten, alltså väldigt "slabbig" mat. Hon får vatten i hink. Hon har inte visat några som helst tecken på problem sedan hon blev frisk.

fri tillgång på grovfoder är bra då hålls magen igång, betfor ska ju oxå vara bra men tror man måste ge uppemot 1kg då för att det ska ha någon verkan.

MKt vattnig betfor, linfrökaka samt se till att hästen dricker och inte står på box för länge.

Olja smörjer inga tarmar. Enda oljan som hjälper är paraffinolja villket man inte ska ge jämt.

Kan inte hästen få fri tillgång med grovfoder i stället för att det ska fördelas ? Dels så kanske den håller värmen bättre då det alltid finns något att tugga på och dels är ju mycket strå bra för magen/tarmarna.

Jovisst hade det kanske varit bästa lösning, men som jag skrev så är detta en shettis. OCh precis som de flesta andra ponnyer är han väldigt förtjust i mat. Lösdrift skulle nog leda till ganska stor övervikt, åtminstone i början. Och kanske obalans innan han och magen och han funnit sig i en ny rutin. Han har heller aldrig gått på lösdrift under sin tidigare sjutton år vad jag vet, så det känns inte som ett alternativ just nu.
Men tack iallafall, för tipset :)

Har ett sto här som haft återkommande förstoppningar och varit inlagd för det ett par gånger.
Hennes bot är vatten. Våt mat, vattenkopp + vattenspann och låg TS-halt på grovfodret.

Okej.. Ja, vattnet hade antagligen någonting med hans förstoppning att göra också. Han är väldigt kräsen med vattnet, som jag skrev, är det inte fräscht och bytt när han ska drick, dricker han inte alls. ändå tycker jag att jag försöker få i honom så mkt jag kan. Blöter betforen i mycket vatten och sådär. vet inte, om man kan smaksätta vattnet på något vis så att han tycker bättre om det? Men det kanske inte funkar på lång sikt ? När han var som sämst och hade förstoppning fick han betforvatten och så smaksatte vi vattnet med lite äppelkoncentrat för att han skulle få i sig.

nja, shettis spelar ingen roll ang fri tillgång. Kolla på Ameo, hennes shettisar har fri tillgång ;). Varför skulle vanligt grovfoder skapa oblanas tror du + Det blir ju inget foderbyte alls. Grovfoder är mycket bra för mage7tarm.

du får väl motionera hästen i fall den blir för rund.

Betfor varje dag, extra blöt brukar vara väldigt bra för hästar som har lätt för förstoppningskolik.

*kl*

Kastar mig in i funderingarna då min häst fick oförklarlig förstoppning i våras.

Minskar man risken för förstoppning med ensilage med lägre %TS?

nja, shettis spelar ingen roll ang fri tillgång. Kolla på Ameo, hennes shettisar har fri tillgång ;). Varför skulle vanligt grovfoder skapa oblanas tror du + Det blir ju inget foderbyte alls. Grovfoder är mycket bra för mage7tarm.

du får väl motionera hästen i fall den blir för rund.

Jo visst är grovfoder bra för mage och tarm, det håller jag helt med om och det bästa vore nog faktiskt fri tillgång som du säger. Det är inte själva grovfodret jag tror som skulle skapa obalans utan mängden han förmodligen skulle äta i början. Det skulle ta en tid för honom att ställa sig in på detta, eftersom han aldrig tidigare haft fri tillgång vet jag inte hur han skulle reagera på att få fri tillgång nu. Jag är rädd att han skulle äta på tok för mycket i början och en häst som äter för stor grovfodermängd är heller inte hälsosamt.
Motion får han självklart. Men jag vill ju kunna balansera fodret och motionen. inte bara mata på och motionera mer. Eftersom jag tycker han har lagom motion som det är just nu. Med tanke på att han börjar bli till åren också.
Men jag vet inte, är öppen för förslag, man kanske skulle prova fri tillgång under en kortare period och se hur det utvecklar sig. :)

Senast ändrad:

17 är väl inte så mkt för en shettis ? om hästen blir för tjock av grovfodret får du väl ta bort kraftfodret om han får något sådant förutom betforen.

Det där var inget svar... NÄR avmaskades han mot bandmask och med vilket medel var frågan.

Senast han avmaskades mot bandmask var i våras hos förra ägaren tror jag, vet inte exakta datum men vi har fått med nytt avmaskningsmedel (Fyrantel) som vi ska avmaska med nu i September. (han kom till oss i början utav sommaren.)

Senast ändrad:

Senast han avmaskades mot bandmask var i våras hos förra ägaren tror jag, vet inte exakta datum men vi har fått med nytt avmaskningsmedel (Fyrantel) som vi ska avmaska med nu i September. (han kom till oss i början utav sommaren.)

Avmaskades han med dubbel dos Fyrantel eller Banminth i våras togs bara vuxna bandmaskar om han har sådana. Kolikanfallen kan alltså mycket väl vara pga bandmask. Är detta fallet är Droncit ett bättre val (Equimax finns inte att köpa längre enligt FASS) som tar alla stadier av bandmasken.

Du säger regelbundet avmaskad enligt råd från veterinär. Vilka råd då om han inte är avmaskad sedan i våras? Och varför vänta till september? Har ni inte styngfluga där ni bor?

Avmaskades han med dubbel dos Fyrantel eller Banminth i våras togs bara vuxna bandmaskar om han har sådana. Kolikanfallen kan alltså mycket väl vara pga bandmask. Är detta fallet är Droncit ett bättre val (Equimax finns inte att köpa längre enligt FASS) som tar alla stadier av bandmasken.

Du säger regelbundet avmaskad enligt råd från veterinär. Vilka råd då om han inte är avmaskad sedan i våras? Och varför vänta till september? Har ni inte styngfluga där ni bor?

Vi har fått den här informationen utav hans förra ägare som avmaskat honom efter sin veterinärs råd under hela tiden de haft honom, ja. De har haft honom i 9 år och hela tiden följt sin veterinärs råd och han har inte haft problem under den tiden. Därför har vi fått råden att fortsätta följa vad veterinären sagt och när vi tog över honom fick vi med avmaskningen (Fyrantel) som han enligt veterinären och ägaren ska ha i september. Därefter ska han avmaskas mot andra parasiter så fort han är ordentligt installad inför vintern. Jag tycker det vore väldigt dumt att inte göra vad veternären rekomenderat, och jag tror själv inte att han haft sin förtoppningskolik på grund utav bandmask, veterinären som var ute när han var sjuk trodde heller inte att det förekom av några inre parasiter. Men visst skulle det kunna vara så ändå, det är självklart inte omöjligt. Jag har ingen större erfarenhet utav mask eller andra parasiter, men jag litar på förra ägaren och tycker att det verkar rimligt.

Det jag menade med min första inlägg
"Han avmaskas regelbundet efter veterinär ordinationer"
är att om veterinären är bra och vet vad han/hon sysslar med så ska ju hästen inte ha någon mask/parasiter eftersom han avmaskas som han ska enl. veterinären.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 087
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 946
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka