Sv: Motverka förstoppning..?
Och jag tycker det är väldigt dumt att inte lyssna vidare när man får indikationer (som här) på att just denna veterinärs parasitkunskaper inte låter som de allra största. Det går bra att ringa och fråga t.ex. parasitologen på SVA. Eller iaf be om en andra veterinärs åsikt i ämnet.
Rent faktamässigt bär 65% av Sveriges hästar på bandmask och enligt undersökningar bl.a. gjorda av Proudman (du kan få länkar om du vill) är just bandmaskinfektion en av de vanligaste anledningarna till förstoppningskolik.
Har hästen dessutom flyttat och blivit utsatt för nya smittor kan han ju plockat sånt han inte haft tidigare.
För din egen skull: läs på om hästens parasiter och hur man bekämpar dem. Det är inte särskillt jobbigt och du kommer få en helt annan förståelse.
De allra flesta har inte problem oavsett hur galet de blir avmaskade...Vi har fått den här informationen utav hans förra ägare som avmaskat honom efter sin veterinärs råd under hela tiden de haft honom, ja. De har haft honom i 9 år och hela tiden följt sin veterinärs råd och han har inte haft problem under den tiden.
Om veterinären inte sagt att ni ska göra träckprov först så tycker jag ni ska byta veterinär att lita på. Om hästen har så lite mask att den bara behövde avmaskas före betet och så nu så finns det absolut ingen anledning att använda Fyrantel nu och sen ytterligare något medel efter installning. VILKA andra parasiter ska ni avmaska mot efter installningen?? Vilket medel är det tänkt att du ska använda då?Därför har vi fått råden att fortsätta följa vad veterinären sagt och när vi tog över honom fick vi med avmaskningen (Fyrantel) som han enligt veterinären och ägaren ska ha i september. Därefter ska han avmaskas mot andra parasiter så fort han är ordentligt installad inför vintern.
Jag tycker det vore väldigt dumt att inte göra vad veternären rekomenderat, och jag tror själv inte att han haft sin förtoppningskolik på grund utav bandmask, veterinären som var ute när han var sjuk trodde heller inte att det förekom av några inre parasiter. Men visst skulle det kunna vara så ändå, det är självklart inte omöjligt. Jag har ingen större erfarenhet utav mask eller andra parasiter, men jag litar på förra ägaren och tycker att det verkar rimligt.
Och jag tycker det är väldigt dumt att inte lyssna vidare när man får indikationer (som här) på att just denna veterinärs parasitkunskaper inte låter som de allra största. Det går bra att ringa och fråga t.ex. parasitologen på SVA. Eller iaf be om en andra veterinärs åsikt i ämnet.
Rent faktamässigt bär 65% av Sveriges hästar på bandmask och enligt undersökningar bl.a. gjorda av Proudman (du kan få länkar om du vill) är just bandmaskinfektion en av de vanligaste anledningarna till förstoppningskolik.
Har hästen dessutom flyttat och blivit utsatt för nya smittor kan han ju plockat sånt han inte haft tidigare.
För din egen skull: läs på om hästens parasiter och hur man bekämpar dem. Det är inte särskillt jobbigt och du kommer få en helt annan förståelse.