Motverka förstoppning..?

Sv: Motverka förstoppning..?

Vi har fått den här informationen utav hans förra ägare som avmaskat honom efter sin veterinärs råd under hela tiden de haft honom, ja. De har haft honom i 9 år och hela tiden följt sin veterinärs råd och han har inte haft problem under den tiden.
De allra flesta har inte problem oavsett hur galet de blir avmaskade...
Därför har vi fått råden att fortsätta följa vad veterinären sagt och när vi tog över honom fick vi med avmaskningen (Fyrantel) som han enligt veterinären och ägaren ska ha i september. Därefter ska han avmaskas mot andra parasiter så fort han är ordentligt installad inför vintern.
Om veterinären inte sagt att ni ska göra träckprov först så tycker jag ni ska byta veterinär att lita på. Om hästen har så lite mask att den bara behövde avmaskas före betet och så nu så finns det absolut ingen anledning att använda Fyrantel nu och sen ytterligare något medel efter installning. VILKA andra parasiter ska ni avmaska mot efter installningen?? Vilket medel är det tänkt att du ska använda då?
Jag tycker det vore väldigt dumt att inte göra vad veternären rekomenderat, och jag tror själv inte att han haft sin förtoppningskolik på grund utav bandmask, veterinären som var ute när han var sjuk trodde heller inte att det förekom av några inre parasiter. Men visst skulle det kunna vara så ändå, det är självklart inte omöjligt. Jag har ingen större erfarenhet utav mask eller andra parasiter, men jag litar på förra ägaren och tycker att det verkar rimligt.

Och jag tycker det är väldigt dumt att inte lyssna vidare när man får indikationer (som här) på att just denna veterinärs parasitkunskaper inte låter som de allra största. Det går bra att ringa och fråga t.ex. parasitologen på SVA. Eller iaf be om en andra veterinärs åsikt i ämnet.

Rent faktamässigt bär 65% av Sveriges hästar på bandmask och enligt undersökningar bl.a. gjorda av Proudman (du kan få länkar om du vill) är just bandmaskinfektion en av de vanligaste anledningarna till förstoppningskolik.

Har hästen dessutom flyttat och blivit utsatt för nya smittor kan han ju plockat sånt han inte haft tidigare.

För din egen skull: läs på om hästens parasiter och hur man bekämpar dem. Det är inte särskillt jobbigt och du kommer få en helt annan förståelse.

De allra flesta har inte problem oavsett hur galet de blir avmaskade...

Om veterinären inte sagt att ni ska göra träckprov först så tycker jag ni ska byta veterinär att lita på. Om hästen har så lite mask att den bara behövde avmaskas före betet och så nu så finns det absolut ingen anledning att använda Fyrantel nu och sen ytterligare något medel efter installning. VILKA andra parasiter ska ni avmaska mot efter installningen?? Vilket medel är det tänkt att du ska använda då?..

Eftersom du säger dig vara så påläst om parasiter och liknande så tycker jag det vore konstigt om du inte vet att Fyrantel bara är avmaskning mot bandmask och rundmask?

När installningen är färdig har vi tänkt avmaska mot övriga parasister (så som stygnfluga) med Noromevtin. Han blev alltså avmaskad i våras före betet och nu i höst efter betet. Vi amaskar våra hästar ibland under betesperioden också, men har inte ansett det nödvändigt just nu. menar du att han borde ha blivit avmaskad därimellan också? vad jag vet ska man inte avmaska för ofta då risken för resistens finns.

Och jag tycker det är väldigt dumt att inte lyssna vidare när man får indikationer (som här) på att just denna veterinärs parasitkunskaper inte låter som de allra största. Det går bra att ringa och fråga t.ex. parasitologen på SVA. Eller iaf be om en andra veterinärs åsikt i ämnet

Absolut vill jag gärna höra andra åsikter, men eftersom hästen varit frisk under hela tiden hos andra ägaren, förstår jag inte varför jag bör tvivla på dennes veterinär? Även veternären vi har sen tidigare tycker att detta verkade helt okej. Jag tvivlar inte, men som du säger nu när man får indikationer så vore det nog ändå ett förslag att höra sig för lite med andra veterinärer. Det håller jag nog helt med om.

Rent faktamässigt bär 65% av Sveriges hästar på bandmask och enligt undersökningar bl.a. gjorda av Proudman (du kan få länkar om du vill) är just bandmaskinfektion en av de vanligaste anledningarna till förstoppningskolik.
Har hästen dessutom flyttat och blivit utsatt för nya smittor kan han ju plockat sånt han inte haft tidigare.

För din egen skull: läs på om hästens parasiter och hur man bekämpar dem. Det är inte särskillt jobbigt och du kommer få en helt annan förståelse.

Det ska jag absolut göra, borde nog ha gjort det tidigare.
Däremot borde nog du också läsa på lite mer om du ska uttala dig specifikt om ett avmaskningsmedel du inte verkar ha koll på.
Men det ligger faktiskt något i det mesta vad du säger, ärligt talat.

Eftersom du säger dig vara så påläst om parasiter och liknande så tycker jag det vore konstigt om du inte vet att Fyrantel bara är avmaskning mot bandmask och rundmask?
Blodmasken är en rundmask... Fyrantel tar bara bandmask om man ger dubbla dosen mot vad den verkar mot rundmaskar, och bara vuxna stadier. Ger du Fyrantel har du lika mycket ägg igen 4 veckor senare. Hade din häst alltså mask så den behövde avmaskas i våras har den gått och släppt ut ägg hela sommaren i hagen.
När installningen är färdig har vi tänkt avmaska mot övriga parasister (så som stygnfluga) med Noromevtin. Han blev alltså avmaskad i våras före betet och nu i höst efter betet. Vi amaskar våra hästar ibland under betesperioden också, men har inte ansett det nödvändigt just nu. menar du att han borde ha blivit avmaskad därimellan också? vad jag vet ska man inte avmaska för ofta då risken för resistens finns.
Övriga parasiter är bara styngfluga, och den avmaskar man bara emot om man har sett ägg på hästen. Ivomec Comp t.ex. tar både blodmask, bandmask och styngflugans larver. Att använda Fyrantel och sen Ivomec snart inpå är att främja resistensutvecklingen. Dessutom är det inte lämpligt att avmaska för sent in på säsongen, dvs när det blivit rejäl vinter eftersom lilla blodmaskens larver då går i vilostadie och dels inte nås av avmaskningsmedlet så de dör, men avmaskningen kan trigga igång så dessa aktiveras i mycket stora mängder med farliga följder för hästen.

Absolut vill jag gärna höra andra åsikter, men eftersom hästen varit frisk under hela tiden hos andra ägaren, förstår jag inte varför jag bör tvivla på dennes veterinär? Även veternären vi har sen tidigare tycker att detta verkade helt okej. Jag tvivlar inte, men som du säger nu när man får indikationer så vore det nog ändå ett förslag att höra sig för lite med andra veterinärer. Det håller jag nog helt med om.
För att hästen har bytt stall = immunförsvaret får jobba med att anpassa sig till det nya ställets bakterieflora. Iom det går också parasitskyddet ner en aning, dessutom kan det finnas mer smitta i era hagar mot vad som funnits tidigare där hästen bott. Hur mycket parasiter hästen har kan man i de flesta fall inte se på utsidan. Hästarna kan ha MYCKET mask utan att det märks på dem.

Det ska jag absolut göra, borde nog ha gjort det tidigare.
Däremot borde nog du också läsa på lite mer om du ska uttala dig specifikt om ett avmaskningsmedel du inte verkar ha koll på.
Det där säger mer om vad du vet om avmaskningsmedel...

Vad gäller resistens så är det ett allvarligt problem. Därför är det numera receptbelagt att köpa avmaskningsmedel. Om man då har en veterinär som skriver ut recept utan att kräva träckprov först bör man fråga sig hur stor parasitkunskap denna har.

Senast ändrad:

Equimax köpte jag för några veckor sedan så jag tror inte att det har försvunnit än i a f.

Blodmasken är en rundmask... Fyrantel tar bara bandmask om man ger dubbla dosen mot vad den verkar mot rundmaskar, och bara vuxna stadier. Ger du Fyrantel har du lika mycket ägg igen 4 veckor senare. Hade din häst alltså mask så den behövde avmaskas i våras har den gått och släppt ut ägg hela sommaren i hagen.

Övriga parasiter är bara styngfluga, och den avmaskar man bara emot om man har sett ägg på hästen. Ivomec Comp t.ex. tar både blodmask, bandmask och styngflugans larver. Att använda Fyrantel och sen Ivomec snart inpå är att främja resistensutvecklingen. Dessutom är det inte lämpligt att avmaska för sent in på säsongen, dvs när det blivit rejäl vinter eftersom lilla blodmaskens larver då går i vilostadie och dels inte nås av avmaskningsmedlet så de dör, men avmaskningen kan trigga igång så dessa aktiveras i mycket stora mängder med farliga följder för hästen.

För att hästen har bytt stall = immunförsvaret får jobba med att anpassa sig till det nya ställets bakterieflora. Iom det går också parasitskyddet ner en aning, dessutom kan det finnas mer smitta i era hagar mot vad som funnits tidigare där hästen bott. Hur mycket parasiter hästen har kan man i de flesta fall inte se på utsidan. Hästarna kan ha MYCKET mask utan att det märks på dem.

Det där säger mer om vad du vet om avmaskningsmedel...

Vad gäller resistens så är det ett allvarligt problem. Därför är det numera receptbelagt att köpa avmaskningsmedel. Om man då har en veterinär som skriver ut recept utan att kräva träckprov först bör man fråga sig hur stor parasitkunskap denna har.

Men du går ju emot dig själv fler gånger.. Först säger du att man inte ska avmaska mot styngfluga om man inte sett ägg, sen säger du att det inte alltid syns om en häst har det. Hur menar du egentligen där? Och jag tänker inte låta bli att avmaska bara för att jag inte sett äggen, jag avmaskar regelbundet mot det, så som jag gjort tidigare. det gör även bekanta, även om man inte sett ägg elelr kan försäkra sig om att hästen i fråga verkligen har det.
Menar du att om du inte ser ägg utav styngfluga så struntar du i att avmaska mot det överhuvudtaget ?

Läser du om avmaskningmedelet fyrantel står det att det är avmaskning för både rundmask och bandmask. Men det kanske är jag som borde läsa på mer, det är iallafall den information ajg fått om fyrantel.

Jag tycker heller inte att september är rejäl vinter, jag vet inte vart du bor, men här är det nog inte rejäl vinter fören november. Dessutom är det först då våra hästar börjar gå helt inne och inte ute under nätterna.

Jag ska rådfråga fler veternärer. Men Ursäkta mig, men jag litar faktiskt mer på min veternär än på ditt kunnande i det här fallet. Framförallt med tanke på att du mest av allt är nedlåtande i dina "tillrättavisningar", du är inte alls öppen för en diskussion, utan håller bara hårt på vad du själv anser rätt. Det finns kanske fler svar i vissa fall?

Jag vet inte hur kunnig du är i ämnet eller hur mkt du läst, säkert mer än mig iallafall.
Jag tänker ändå genomgå den behandling som min häst hittils har hållit sig frisk med under de senaste tio åren, och lita på vad min veterinär säger.

Senast ändrad:

Men vad du läser mellan raderna. Du blandar ju i hop till en salig röra. Madick menar, styngflugan lägger ju ägg UTANPÅ hästen, så ser du äggena så maskar du....annars inte. DEN SYNS ! Och JA; man maskar bara om man sett äggena. Fins det inga ägg, ja du..vad ska du maska mot då ?

Hon säger ingenting om något annat. Det hon menar är att: ANDRA maskar kanske det inte syns att hästen har. Du blandar i hop det till bara styngflugan.

Men du går ju emot dig själv fler gånger.. Först säger du att man inte ska avmaska mot stygnfluga om man inte sett ägg, sen säger du att det inte alltid syns om en häst har det. Hur menar du egentligen där?
I ett träckprov ser man ägg som maskarna lagt. Styngflugan lägger sina ägg utanpå hästen, därför kan du se dem med blotta ögat där, men inte i träckprov eftersom larverna inne i hästen inte lägger några ägg. Hänger du med?

Och jag tänker inte låta bli att avmaska bara för att jag inte sett äggen, jag avmaskar regelbundet mot det, så som jag gjort tidigare. det gör även bekanta, även om man inte sett ägg elelr kan försäkra sig om att hästen i fråga verkligen har mask.
Menar du att om du inte ser ägg utav stygnfluga så struntar du i att avmaska mot det överhuvudtaget ?
Ja, eftersom äggen sitter som berg är det knappast något man missar om man tar hand om sin häst själv. Den är dessutom sällsynt i stora delar av landet.

Läser du om avmaskningmedelet fyrantel står det att det är avmaskning för både rundmask och bandmask. Men det kanske är jag som borde läsa på mer, det är iallafall den information ajg fått om fyrantel.
Ja, det tar vuxna stadier av rundmask (lilla blodmasken, stora blodmasken, spolmask) och i tillräcklig dos vuxna stadier av bandmasken. Fortfarande hjälper det bara mot äggurskiljningen i 4 veckor, sen har du ägg på markerna igen.

Jag tycker heller inte att september är rejäl vinter, jag vet inte vart du bor, men här är det nog inte rejäl vinter fören november.
Nej, men ska du avmaska först med Fyrantel måste du ju vänta innan du avmaskar nästa gång. Det är september nu.

Jag ska rådfråga fler veternärer. Men Ursäkta mig, men jag litar faktiskt mer på min veternär än på ditt kunnande i det här fallet. Framförallt med tanke på att du mest av allt är nedlåtande i dina "tillrättavisningar", du är inte alls öppen för en diskussion, utan håller bara hårt på vad du själv anser rätt. Det finns kanske fler svar i vissa fall?
Det är inte min mening att låta nedlåtande, jag ber om ursäkt om du uppfattar mig så. Jag blir jätteglad om du söker mer kunskap och hjälp i ämnet. Se bara till att du verkligen väljer rätt källor, som t.ex. parasitologerna på SVA. Vad gäller parasiter så kan jag lova att jag kan mer än många "allmänveterinärer" som inte orkar/har intresse av att lära sig mer i det ämnet.

Jag vet inte hur kunnig du är i ämnet eller hur mkt du läst, säkert mer än mig iallafall.
Jag tänker ändå genomgå den behandling som min häst hittils har hållit sig frisk med under de senaste tio åren, och lita på vad min veterinär säger.

Men du har en annan situation nu. Din häst ÄR inte frisk längre. Den har kolik, flera gånger dessutom. Typiskt symptom på bandmaskinfektion, vilket din veterinär borde huggit på direkt för att iaf utesluta.

Att göra som man alltid gjort är anledningen till resistensutvecklingen som skenar. Vi har bara två verksamma grupper avmaskningsmedel som tar lilla blodmasken och det är inga nya på väg i forskningen. Vi måste vara rädda om de medel vi har. Ta prov innan du avmaskar och om du behöver avmaska så följ intervallen på medlet du använder.

KL
Vad beror de flesta förstoppningarna på? Någon som har en susning?

Mask o/ eller för litet vattenintag?

Jag anser för lite vätska och kanske för lite stråfoder. Men det finns säkerligen fler faktorer. MEN en tarm fungerar väl i princip nästintill lika oavsett på vilket djurslag den sitter...så om man äter för lite fibrer samt dricker för lite så blir det stopp. Dricker man för lite, så ser ju kroppen till att njurarna får sitt först. Då blir det för lite vätska över till avföringen som blir torr och hård.

Senast ändrad:

KL
Vad beror de flesta förstoppningarna på? Någon som har en susning?

Mask o/ eller för litet vattenintag?

Det beror nog på vem du frågar :D Enligt Proudman är det 81% av förstoppningskolikerna som beror på bandmask...

Kan det ha ngt med att att det säljs på licens eller liknande? Har varit med om att inte ha hittat läkemedel i FASS och fått förklaringen att det är ett licensmedel. Bara en gissning.

Eller så hade jag turen att köpa ngt "restlager"!

Du ska ha tack för att jag fått lite mer inblick i det här, det har fått mig att vlija läsa på mer. Däremot håller jag inte med om vissa saker. Syngfluga kan förekomma fast man inte ser äggen vad jag lärt mig.

Men du har en annan situation nu. Din häst ÄR inte frisk längre. Den har kolik, flera gånger dessutom. Typiskt symptom på bandmaskinfektion, vilket din veterinär borde huggit på direkt för att iaf utesluta.

?????
Jag vet inte vad du fått ifrån att han haft kolik flera gånger ? Det har han inte, dessutom är han till synes frisk nu och har inte haft något återfall...
Jag tror själv att hans förstoppningskolik berodde på att han fick för lite grovfoder vid tidpunkten, samt att han drack för lite vatten.

I vilket fall var det inte detta jag ville att tråden skulle handla om,
utan förslag på fodermedel som kunde motverka förstoppningar.

Senast ändrad:

Min märr är den enda häst som jag har haft som fått kolik.
Den hade ju bandmask. I samma veva pratade jag med min äldre hästs uppfödare som hade hört om 2-åringar som hade dött av kolik pga just bandmask.

Tror att det är lätt att man som i mitt fall har lämnat in träckprov i många år o inte fått infon om att se sällan ses där- blir trygg i sitt ovetande :crazy:

Om de nu har- ska vi säga 200epg av blodmask o då även bandmask- ska jag då ta Equimax? När?

Ang kolik...Skulle tro Madick svarade på annat, alltså, har inte med dig eller ditt inlägg att göra. Sådant händer ofta inne på Buke. Man tror man svara i annan tråd helt enkelt. Därför kan det se lite tokigt ut.

*kl*

Psst.. Upprepar min fråga lite försynt....

Kan lägre TS-halt i ensilaget minska risken för förstoppning?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 087
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 946
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka