Mottrad till den om oseriosa hastkopare

D

dalom

Jag undrar prcis tvartom och tycker det ar vart en egen debatt. Jag laser just nu annonser i jakt efter en ny tavlingshast och jag har hittat mangder med annonser "pa grund av oserios kopare, ater till salu " eller dagens favorit fran senaste Ridsport " pa grund av oserios fodervard nu i uselt skick, obs ej skadad, men till bra pris".

Vad far dessa manniskor att tro att nagon nu skulle intressera sig for deras hast, de kanske sjalva forsatt den i uselt skick, de kanske skramde bort presumtiva kopare forra gangen de hade annons pa sin hast.

I mina ogon tycker jag att de som formulerar sig pa detta viset bara bevisar for omvarlden att de inte ar seriosa. Att skylla ifran sig pa andra att ens hast inte ar i bra skick, att den inte blev sald efter forra annonsinforandet retar mig till vansinne.

Motte en saljare idag och hon var arligt krass, jag kommenterade stammen direkt och hon sager i nasta mening att idag ar det koparens marknad.... Jag maste poangtera att just denna hast var jag inte spekulant pa men jag tyckte att hon hade en skon installning.

Kanske detta bara verkar svammligt for er andra men nagon kanske har nagot input att komma med.

PEACE :D

Det finns många lustiga människor som säljer häst, speciellt "privat" - det är ett som är säkert. Rent generellt så tycker jag att många övervärderar sina hästar, resultatet blir ju då ofta flera annonser med lägre och lägre pris.

Jag retar mig lite på när folk skriver " utb msv" och när man ringer så kanske hästen bara tävlat LA med knappt godkänt resultat...

Förstår inte riktigt varför du blir upprörd över en säljare som råkat ut den 9 av 10 köparna som är oseriösa. Jag förstår säljaren som kanske tackat nej till flera andra potensiella köpare för att den här sagt att den ska ha hästen. Sedan när den ska betalas så finns kanske inte några pengar eller liknade. Det är precis sådat som jag menar i den andra tråden om oärliga köpare. Hur skulle du formulera din nya annons efternågot sådant? Personligen hade jag som köpare känt mig förolämpad om jag hade ringt på den första annonsen och fått veta att hästen var såld för att sedan hitta den i en ny annons någon vecka senare. Om det inte framgått att det förra köpet inte blivit av.

Jag har i Ridsport aldrig sett en annons där det stått att hästen är i uselt skick? Vare sig "av sig själv" eller om ngn fodervärd gjort det. Fast å andra sidan har jag inte läst alla annonser i alla nr.

Men det med "åter till salu pga oseriös köpare" tycker jag inte är det minsta oseriöst.
När jag läser annonser så kan jag komma ihåg att vissa hästar är utannonserade många ggr. Och då flera ggr än de två på raken man får rabatt på i Ridsport.
Min första tanke är då om det antingen är ett alldeles för högt pris på hästen, eller om det är ngt fel på den, eftersom de inte får den såld.

Och står det då att den annonseras ut igen pga oseriösa köpare, så känner i allafall jag att jag skulle våga ringa på annonsen.

när det står så säljes återigen pga oseriös köpare så kopplar jag det som att 1: hästen blev såld, men har uppfört sig gräsligt, eller varit sjuk eller dylikt och ägaren har fått återköpa hästen.
2. Att hästen inte gått igenom en besiktning och köparna då dragit sig ut.

sen behöver det inte vara såhär! men det är så jag kopplar det

Tänk vad olika man tänker!
Jag "läser in" i det att en köpare bestämt sig för hästen, men sedan inte hör av sig ngt mer.
Under tiden har säljaren då till alla andra spekulanter som hinner ringa sagt "nej den är såld".

jo, precis, alla tänker olika och man vet igentligen inte vad som är rätt, så det bästa är kanske att skippa den texten i en annonstext?

Men jag tror inte det spelar ngn roll hur man som säljare skriver.
Det eftersom vi köpare ju uppenbarligen uppfattar skrivna saker så olika!

Det finns ju jättemånga vanliga uttryck som man kan tolka på flera olika sätt.

Kan ta som exempel när jag skulle låna ut min gammelpålle på foder.
Jag "dolde" hans ålder och tog det allra sist, då jag visste att chansen var stor att den intresserade fodervärden skulle tappa intresset och inte läsa det andra jag skrev om honom om åldern stod först.

Den hästen är pga att han är så osedvanligt fräsch för sin ålder en som "måste ses".

Fodervärden i fråga kollade på min häst, tog honom på foder, och alla, hon, familjen, tränarna osv älskar hästen, och tycker de gjort ett fynd.

Att "bygga upp" en annons så köpare blir intresserade är skitsvårt! :crazy:
Det finns ju massor med annonser!

Minns en annan gång när jag skulle sälja en B-ponny.
Hade inte en susning hur man säljer "sådana", jag har alltid bara ägt halvblod.
Skrev ihop en annons som förutom att det stod det var en shettiskorsning, mer lät som en annons för ett halvblod.
Jag blev nerringd! :crazy:
Hade nog kunnat sälja 10 st sådana ponnyer, och förmodligen för ett par tusen till per st! :D

Fast då tycker jag det är ett värre oskick att inte skriva med priset eller länet man bor i.
Nu för tiden har ju i princip alla annonser bara mobilnummer och om jag skulle bo i Skåne,skulle jag knappt leta häst i Norrland.
Och i och med att det inte står med ett pris på hästen,tja,då vet jag ju inte ens om det passar min plånbok,för det går inte att utläsa av annonserna vad en häst kostar då föl kan kosta 45000 och en riden 5 åring 35000 beroende på i vilken del av landet de finns i..Och sen i princip nästa andetag kan nästa 5 åring med samma utbildning och meriter kosta tredubbelt och mer..

Det håller jag med om!
Hur kan man skippa att skriva var i landet man bor när det endast står mobilnr?! :confused:
Det retar jag mig också på.

Om man inte vill "spika" ett visst pris, så kan man ju i annonsen alltid skriva "prisidé".

Fast visst har de alltid en prisidé eller ett pris,för ringer du på annonsen så får du ju alltid ett pris,så nog vet de alltid innan annonsen ska in..
Som du skrev,få dit en prisidé i allafall..

Det finns annonser som återkommer nästan dagligen och det är samma häst som varit till salu jag vet inte hur länge. I vissa fall är det en annons jag absolut skulle kunna svara på, men just att de desperat uppdaterar den dagligen gör att jag aldrig skulle ringa på den! Det ringer varningsklockor! Nåt fel måste det vara...

Likväl de som skriver att hästen är värd si och så,men måste bort si och så fort därav mer än halva priset ner..
Eller varför inte ta med de som sätter in en bild på en häst som inte gör sig rättvisa alls och skriver sen utvecklingsbar 15 åring osv.. :D

Kopparberg :)

Läst dina svar i många trådar, och blir lika glad varje gång. Genomtänkt och med egen erfarenhet bakom, annars inget inlägg. Tänk om alla var som du. Häften så mycket att läsa och dubbelt så mycket kvatlitet!!!!

De är ganska kul att se annonserna här på buke. För en del lägger in samma annons varje dag! Bara för att den ska vara med på första sidan. Men fattar säljaren inte att de som letar häst kollar varje dag och ser samma annons jämt?! Och de finns särskilt en rolig annons där den finns med på två ställen på buke. dels ska hon ha 70 tusen och sen står samma annons med fast då ska hon ha 80 tusen för samma häst! Bild och allt finns så de är inte olika hästar. Skapligt förvirrande! Så de finns "roliga" människor i båda fallen alltså Säljare/Köpare

Det var den annonsen jag menade. Jag skulle kunna ringa på den, men eftersom den kommer varje dag så tror iaf jag att det är nåt skumt med hästen!

1. Överpris från början på hästen(rejält sådant)
2. Den har uppkommit något fel efter besiktning som inte står med i annonsen, men som du förhoppningsvis får veta när/om du ringer.

Om jag var du och letade häst, skulle jag nog ta och ringa och kolla iallafall. Och även påpeka att de står olika priser i annonserna osv. Intressant och höra vad en sån säljare säger! Men du har nog rätt, nåt är galet för den annonsen har varit ute så himla länge och VARJE dag nyinsatt!

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik Skriver från ett utlänskt tangentbord, så inga å, ä och o da det blir for omstandigt.. Tillhor den hastlosa gruppen av manniskor som...
Svar
1
· Visningar
1 527
Senast: Zephira
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 923
Senast: sln
·
Övr. Hund Jag har alltid haft hundar kring mig och de senaste 5 aren av mitt liv (20 iar) hade jag och mamma hund. Det var mest jag som tranade...
2
Svar
23
· Visningar
2 145
Senast: Wysiwyg
·
H
Träning Har en vaninna som nu har ridit i ca 2 ar. Hon ar i stort sett en nyborjare, med alla dess tillhorigter: dalig balans, hoga hander...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Mattsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama