motsvarighet till betfor ?

A

annorlunda

ja det är frågan..
vilket annat bra foder, som man inte behöver blöta, kan man ge istället för betfor ?
fodrar mina med betfor, ingen större mängdd om dagen, men iaf, nu på vintern blir det krångligare med just det, för det kan frysa o dylikt, o så får hästen inte sin frukost liksom ^^

aja, det jag undrar är ;
finns det något bra foder som ger samma effekt som betfor, dvs, hjälper tarmfloran osv, som man inte behöver blöta?

Sv: motsvarighet till betfor ?

Hö och morötter är det jag spontant tänker på.

Har itne tid att tänka så mycket mer nu heller..;)

Fast det finns ju ångad betfiber utan tillsatt melass, "Kwik beet" som sväller klart på 10 minuter. Tar du en termos varmvatten med till stallet så sväller det på nolltid. Eller blanda hemma o ta med.

En liten tanke bara: Måste du ge betfor på morgonen då?

Om du ger i det mål som kommer närmast efter att du varit i stallet så borde det väl inte frysa?

Eller så ger du betforen när du är i stallet, oavsett när på dagen och så lägger du något annat i krubban de övriga målen.

nä, självklart inte, men vad ska man då ge dom på morgonen ?:S
de skulle väl gå me lite morötter osv så klart..

Men undrar ändå, om de finns nåt annat man kan ha som ger samma effekt ?:S
skulle ju kännas mycket smidigare faktist...
resten av året också..:)

Min fråga är - behöver de verkligen betforen eller ger du den för att det känns bra?

Jag har både gett betfor och låtit bli. Jag har inte på den mängd hästar jag haft genom åren inte märkt någon avgörande skillnad. Den enda användning jag verkligen kunnat försvara är beformål på tävlingsplatsen för att säkerställa att hästen får i sig vatten.

Måste de få något på morgonen?
Det som är bra med betfor är väl att fibrerna, det klassas till 50% som grovfoder. Men ge grovfoder så är det lugnt. Jag tror de klarar sig utan krubbskrammel på morgonen.

Finns Speedi Beet som blöts på 10-15 minuter i kallvatten. Ungefär som Betfor fast utan melass.

jadu, har fodrat med betfor sen första hästen-3 år sen..
delvis för att det är bra för tarmflora, sen för de tycker det är gott (ja, jag skämmer nog bort mina hästar ;) ) och sen för det är smidigt att blanda i mineralerna i :)

Alltså, de får kraftfodret inne, och hö;t ute, så vill ju gärna ge dom nåt på morgonen, så mina inte bara får stå o vänta medan dom andra äter :S

Men då kan jag nästan lova att dina hästar blir precis lika nöjda med en morot eller två. Bara något landar i krubban. ;)

"It's not the having, it's the getting."

ge dom lite hö i krubban? det är ju mest logiskt och naturligt..

mineralerna kan du blanda med betfor på eftermiddagen.. för vill du enbart åt fibrerna är hö lika bra om inte bättre..
ger du betfor före ridpass så får du ut lite av energin i form av en piggare häst :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Foder & Strö där jag bor går det inte att få tag på betfor. detta ställer till det lite då jag ger min häst kiselgur (pulver). I övrigt får hon...
Svar
14
· Visningar
2 001
Senast: Linaaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka