Motsv. barrering inom dressyr?

E

Eddas

Satt och läste DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=585420&previousRenderType=1
nyss och såg deras artikel om misstänkt fusk på unghästchampionatet. Visserligen inom hoppning, men jag började fundera om det finns motsvarigheter inom dressyr och vad skulle det vara?

Vart går gränsen för korrigeringar och i utbildningssyfte, kontra vad som skulle kallas "barrering"?

Vad tycker ni? Åsikter, funderingar, exempel?
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Ja det gör det. Fast det brukar kallas rollkur inom dressyren. Alternativt "riding deep" av dom som utövar det.
:cool:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Ja, det är ju den mest uppenbara och omdebatterade formen. Jag tänkte om det även fanns andra metoder?

Gummiband på benen, bambukäppar o annat otyg...
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Det mest uppenbara är väll att använda spön på frambenen för att få mer utrycksfulla rörelser, främst i passage och piaff. Det sysslar ju varenda kotte i dressyr sverige med. Har ofta tänkt att det är samma sak som barrering. :o
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Innan det infördes testryttare på bruksproven hände det inte alltför sällan att en person gick bakom hingsten och "klatchade" den med långpisk på bakbenen för att hingsten skulle lyfta bakbenen högre under sig.
Sen reds hingsten in i trav med "makalös" bakbensaktivitet, vilket självklart etsade sig fast på publikens näthinnor.

Tack och lov helt meningslöst som proven är utformade idag.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

håller med om gramanen, jag vet folk som rider treåringar med detta! fruktansvärt att bara dra in näsan på en sådan ung häst!
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Ett annat exempel är ju gummiband osv. Finns en mycket intressant tråd om detta HÄR
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Näe värre för sätter hästen ned ena beneet så dras det andra upp med block och talja - högt
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

:(

Vilka idioter det finns. Europeiska varianten av showhäst-träning.. Trodde det bara var saddlebreds i USA som fick utstå sån tortyr. :crazy:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

*KL*
tycker att de amerikanska passhästarna har det värst.
Minsta lilla fel i aktionen o det faller pga av remmarna som bara gör det möjligt med att samma sidas ben rör sig samtidigt.
Å tänk i det tempot- max!
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Näe värre för sätter hästen ned ena beneet så dras det andra upp med block och talja - högt

Jag vet... jag försökte bara visa på att det finns mycket liknande hjälpmedel om än inte fullt så skarpa, som i princip ändå är samma stuk på - dvs stänger in och tvingar hästen. Ingen reagerar på tex Pessoa selen, men det blir ramaskri över såna här, liknande......:crazy:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Jag har liknat Pessoan med tvångströja.
Konstigt att så duktiga hästkarlar uppfinner dessa skarpa hjälpmedel.

Bett o inspänning. Vad kommer härnäst?Hmm!
Kom på att P. har haft sitt säte i friesertrakterna. De kanske blev influerade.
 
Senast ändrad:
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Pessoa-selen är också hemsk!! Många som tycker det?
Dom är liksom hoppningens svar på AvG. Stora framgångar med väldigt diskutabla metoder.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Detta är väl den ultimata barreringen
Den sägs användas även på Dressyrhästar av en och annan stolle för att få en bra takt

http://www.nobynas.se/Friesertraning.htm

Nån stolle i Tyskland lär ha uppfunnit en piaff maskin

Jag anser inte mig själv vara överdrivet sentimental när det gäller djur, men det gör mig så ont i hjärtat när människor gör så här. Varför började de hålla på med hästar till att börja med? Har det varit business ända från början eller har nån av dessa människor någonsin tyckt om djur och det bara har blivit fel på vägen? :confused:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Angående metoderna;
Vi har väl alla olika personlighet om man säger så :angel:
 

Liknande trådar

Träning Läste i dagensnyheter att tre unghästar tre-fyra år blev neddömda pga misstankar om barrering. De använde en extrem teknik, de tänkte...
2
Svar
34
· Visningar
4 281
Senast: Streiff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) "Så där hoppar inga hästar naturligt ..." Tre hästar fick betyget sänkt i samband med unghästchampionatet i Flyinge för två veckor...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: JuicyJane
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) 2007 är ett ödesår för både hoppning och dressyr. Båda grenarna måste kvala till OS. Då kommer dråpslaget. Ridsporten måste...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Nu tar 70-talisterna över. En ny generation har etablerat sig i världstoppen i hoppning. - Det krävs mycket rutin för att bli...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp