Motsträvig-hur lösa problemet??

F

Fazer

En häst som lägger sig mer i ena tygeln, blir jättestark och inte vill ställa åt ena hållet utan bara gör sig stel i halsen och kroppen.

Berätta hur ni löser problemet!!

Var ärliga och följ inte bara strömmen om ni har en avvikande åsikt om hur man skulle kunna gå tillväga!!

Sv: Motsträvig-hur lösa problemet??

Ta ut min nya massör som hittar sånt som ingen annan har funnit
Jag är inte ute o cyklar:idea:

O nu måste de stretcha för att få moroten:crazy:

Först och främst: om detta är ett beteende som uppstår "från en dag till en annan" skulle jag anta att hästen inte var ok, och ta den till en vet. eller equiterapeut. Men om hästen "alltid varit sån här" så skulle jag göra följande:

Säg att det är i höger tygel hästen "hänger fast". Detta beror antagligen på att hästen är svagare i sin högra sida och genom att försvara sig på detta sätt kan undvika att jobba med sitt svagare, högra bakben. Jag börjat med att trava igång hästen så den är uppvärmd ordentligt, tempoväxlingar som ökar i "storlek" när hästen börjar värma på sig lite. Mycket halt, igång igen för att "starta bakkärran". Ta loss lite i vänster varv (jobba på volt för samsidiga innerhjälper) sedan ställa över på volten och jobba hästen utåtställd åt höger och lossa höger sida för "samsidiga" ytterhjälper. Att jobba loss den i högersidan i vänster varv hindrar hästen från att bli "tung" i innersidan och "ramla ner" åt höger (det är jättesvårt att beskriva känslan jag vill undvika :crazy: som hade uppstått i höger varv). Sedan, när jag känner att jag har hästen balanserad och genomsläpplig i höger sida i vänster varv ställer jag försiktigt över till vänster och lägger en volt "utåt" från volten, alltså jag gör en volt i höger varv. Jag håller nu hästen mycket rak på ytter (vänster tygel) så att jag stöttar mycket på den sidan, möjligen att jag ställer liiiiite liiiite höger om jag känner att hästen "orkar". Sedan fortsätter jag jobba vidare i vänster varv tills jag känner att den är redo för höger. Då stöttar jag den hela tiden mycket på ytter sida för att den får absolut inte lägga sig inåt, får fort det blir jobbigt går jag över i vänster varv och jobbar med högersidan som yttersida istället.

När detta känns bra bör jag kunna lägga in lite skänkelvikningar och öppnor/slutor åt båda håll för att ytterligare engagera bak. Antagligen skulle jag jobba med den förvända slutan i vänster varv mycket så jag får lite hjälp med att undvika att hästen "dyker" på höger bog.

Jag föredrar att jobba en sådan här häst i traven eftersom jag då kan göra mer effektiva tempoväxlingar och utnyttja de diagonala benrörelserna för att enklare göra skänkelvikningar och skolor. Plus att jag tycker att hästar är lättare att få genomsläppliga i traven.

:crazy: Oj.. vad långt och flummigt det blev... hoppas ni förstod nått iaf ;)

Jag skulle också ta ut massören, fast nu har jag övningar som jag vet att jag ska göra om detta inträffar.

Jag skulle även gå igenom tänderna.

Om det är ett beteende som kommer plötsligt eller utvecklas på en häst som nte gjort så - misstänka något fel.
Om det är en mkt grön och eller dåligt riden häst, (en välriden häst går ju inte så) Så skulle jag arbeta med liksidigheten.

Just det där fick jag börja med för två pr sen nu på denna häst, när hon var 3 och bara riden mest rakt fram. Hon hade svårt att balansera sig i båda varven, hade bara gått o hängt på hö tygel och var rätt fast där.

Det b,lir en kombination av att arbeta åt båda håll, vända över, leda över inner-ytter, vara noggrann öht med sitsen och vara i balans eftersom hästen troligen puttar över mej till vänster också.

Samtidigt och kanske mest viktigt stärka i båda sidor genom klättring och öht arbete ute i terrängen.

Om det inte blev bättre med detta - kolla upp även då, tänder, rygg muskler, ben mm.

Jag skulle först och främst ta ut hästkiropraktikern och kolla nacken,dvs atlaskotan.Den kan emellanåt hamna snett,vilket ger de besvär du beskriver.

Hade en sådan häst på foder förut.

Han blev värre och värre och jag var grinfärdig och trodde att det berodde på att jag öht inte kunde rida. jag fick tipset att ta ut en massör/kotis och när denne hade behandlat så var det en annan häst!

Jag ringer en massör/equiterapeut eller en veterinär, och fortsätter sedan arbetet på lämpligt sätt utifrån vad denna kom fram till.

Om hästen är stel i hela kroppen så måste man ju börja där.

Känns hästen stark så handlar det ju om ryggen.
Man måste väl se om man får igång bakdel och rygg, uppsuttet eller på töm.

Sedan se omhästen kan föra fram båda höfterna utan att tippa bäckenet.

Själva ställningen handlar ju mycket om hur hästen vill belasta sina framben - vill hästen inte belasta ett framben ( eller så kan det ju komma bakifrån att den inte vill ha ett bakben på plats - men det kollade jag ju först)

Åter till framdelen om bakdelen fungerar - så kan man ju till häst lätta ur från det framben hästen inte vill ställa till.
Håller man på via töm så sker ju ställningen som en balanserande reflex om man får fatt i bakdelen.

Många hästar rör sig lite som du beskriver - pga av att ryttaren inte kan koordinera lika bra åt båda hållen.
Men om den visar sig ha uppenbara problem - som man iten kan få den att koordinera annorlunda trots optimala förutsättningar - så ringer jag också en ET om det inte är så illa.
Är det illa beställer jag tid för hältoutredning.

Senast ändrad:

Själva ställningen handlar ju mycket om hur hästen vill belasta sina framben - vill hästen inte belasta ett framben ( eller så kan det ju komma bakifrån att den inte vill ha ett bakben på plats - men det kollade jag ju först)

Åter till framdelen om bakdelen fungerar - så kan man ju till häst lätta ur från det framben hästen inte vill ställa till.
Håller man på via töm så sker ju ställningen som en balanserande reflex om man får fatt i bakdelen.

Men du...om bakdelen fungerar så är det inga problem i framdelen.

Framdelen är en spegel av bakdelens aktivitet.

Vad menar du med lätta ur från det framben hästen inte vill ställa till??

Om hästen är frisk och gör rätt så funkar ju framdelen på bakdelen men hästen kan ju ha en skada som den kompenserar.

Om hästen tex ogärna ställer höger så kan det ju vara så att den inte vill belasta vä fram - om jag då ser till att belasta vä fram mer än hö fram så kan man få hästen med sig - om den inte har riktigt ont för då protesterar den på annat sätt.

Men då vet man ju ungefär vart problemet sitter - när man åker till klinik....

Handlar det bara om koordination - så brukar det ju ge sig om man får stil på bakdelen som jag skrev

Om hästen tex ogärna ställer höger så kan det ju vara så att den inte vill belasta vä fram - om jag då ser till att belasta vä fram mer än hö fram så kan man få hästen med sig - om den inte har riktigt ont för då protesterar den på annat sätt.

Hur bär du dig åt för att belasta det ovilliga frambenet i detta läge?

genom min tyngdpunkt och min possiton

Om jag tex rider 20 metersvolt i höger varv i trav och lättridning, och det är jag som rider - så ser jag till att stå en liten aning mer på utsidans stigbygel, så att jag belastar den yttre en aning mer, jag vrider min högra axel i en cirkelrörelse bakåt utåt, då för jag både fram ytterbogen och belastar det benet mera.

genom min tyngdpunkt och min possiton

Om jag tex rider 20 metersvolt i höger varv i trav och lättridning, och det är jag som rider - så ser jag till att stå en liten aning mer på utsidans stigbygel, så att jag belastar den yttre en aning mer, jag vrider min högra axel i en cirkelrörelse bakåt utåt, då för jag både fram ytterbogen och belastar det benet mera.

Tror du inte att vi vet vad en stigbygel är eller? :D :D

Hur går du sen vidare?

Ställer du genom axlarna i samma moment för att kolla av eller hur gör du?

jag vrider min högra axel i en cirkelrörelse bakåt utåt, då för jag både fram ytterbogen och belastar det benet mera.

Jag försöker förstå "utåt" , hur du menar rent konkret? Bakåt är jag med på :idea: , men hur blir utåt, menar du mot ytter (dvs in mot kroppen eller hur manska säga) eller ut från kroppen? :confused: Alltså hur bakåt/utåt blir?

Tror du inte att vi vet vad en stigbygel är eller? :D :D

Jag har faktiskt ingen aning om varför det blev sådär:o

Jag vet inte vad du menar med "ställer......"

frr jag igång rätt balanserade reflexer med mina vakthjälper så är hästen böjd och ställd utifrån en 20 metersvolt

Måste man rida så, är hästen ofräsch o ska inte ridas alls.

rörelsen är ju en kvarts cirkelrörelse

Min högra axel skall gå bakåt - flyttare jag den utåt (voltens utsida) så tar jag med hela bröstkorgen - jag förskjuter vikten utåt

Varför verkar alla koncentrera sig så mycket på den tygel som hästen faktiskt tar stöd i? Det är ju den andra sidan som är problemet. En (frisk) häst som upplevs som stramare i ena mungipan har förlagt bogen åt det hållet, bogen är "i vägen", det är alltså hästens konvexa, starkare sida. Oftast för att avlasta andra sidans bakben som är svagare då det hamnar utanför kroppen och behöver inte bära upp lika mycket vikt. Det rakriktande arbetet går ut på att få hästen att spåra på rakt spår, att börja söka stöd på den motsatta tygeln. Man kanske tom. får rida så att den får sitt starkare bakben utanför kroppen ett tag så det svagare "tvingas" in under hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 754
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka