Sv: Motsträvig-hur lösa problemet??
Först och främst: om detta är ett beteende som uppstår "från en dag till en annan" skulle jag anta att hästen inte var ok, och ta den till en vet. eller equiterapeut. Men om hästen "alltid varit sån här" så skulle jag göra följande:
Säg att det är i höger tygel hästen "hänger fast". Detta beror antagligen på att hästen är svagare i sin högra sida och genom att försvara sig på detta sätt kan undvika att jobba med sitt svagare, högra bakben. Jag börjat med att trava igång hästen så den är uppvärmd ordentligt, tempoväxlingar som ökar i "storlek" när hästen börjar värma på sig lite. Mycket halt, igång igen för att "starta bakkärran". Ta loss lite i vänster varv (jobba på volt för samsidiga innerhjälper) sedan ställa över på volten och jobba hästen utåtställd åt höger och lossa höger sida för "samsidiga" ytterhjälper. Att jobba loss den i högersidan i vänster varv hindrar hästen från att bli "tung" i innersidan och "ramla ner" åt höger (det är jättesvårt att beskriva känslan jag vill undvika
som hade uppstått i höger varv). Sedan, när jag känner att jag har hästen balanserad och genomsläpplig i höger sida i vänster varv ställer jag försiktigt över till vänster och lägger en volt "utåt" från volten, alltså jag gör en volt i höger varv. Jag håller nu hästen mycket rak på ytter (vänster tygel) så att jag stöttar mycket på den sidan, möjligen att jag ställer liiiiite liiiite höger om jag känner att hästen "orkar". Sedan fortsätter jag jobba vidare i vänster varv tills jag känner att den är redo för höger. Då stöttar jag den hela tiden mycket på ytter sida för att den får absolut inte lägga sig inåt, får fort det blir jobbigt går jag över i vänster varv och jobbar med högersidan som yttersida istället.
När detta känns bra bör jag kunna lägga in lite skänkelvikningar och öppnor/slutor åt båda håll för att ytterligare engagera bak. Antagligen skulle jag jobba med den förvända slutan i vänster varv mycket så jag får lite hjälp med att undvika att hästen "dyker" på höger bog.
Jag föredrar att jobba en sådan här häst i traven eftersom jag då kan göra mer effektiva tempoväxlingar och utnyttja de diagonala benrörelserna för att enklare göra skänkelvikningar och skolor. Plus att jag tycker att hästar är lättare att få genomsläppliga i traven.
Oj.. vad långt och flummigt det blev... hoppas ni förstod nått iaf