Motivera vid hundmöten

Sv: Motivera vid hundmöten

Sen undrar jag vad det spelar för roll om anledningen? Det finns många omplaceringar som har stora problem vid hundmöten. Där man aldrig får reda på varför hunden gör som den gör. Det går ju ändå att lösa med ramar och regler?

För min del beror det för det mesta på just en sak; osäkerhet. En hund som gör utfall och gapar och skriker har ett behov av att göra det. Varför? För att den är osäker och gör sig stor och stark. "Försvinn här ifrån annars måste jag komma och äta upp dig."

Felet de flesta gör, enligt mig, är att dom väljer att göra inget. Dom fortsätter gå sin promenad som vanligt, med hunden släpandes bakom sig...

Varför måste dobbisfolket ha näsan så nära hundens tänder? En hund som beter sig sådär hade jag slängt en munkorg på. Och talat om för hundkräket att "Nej" är "Nej". Väldigt enkelt.

DEt var ett exempel, det handlade inte om vatten, det handlade om en hund som mådde bra av att ha så strikta/tydliga regelr som möjlligt. Och det var i början bla att jag sa till när han fick gå och dricka vatten.

Ok. Det känns bara väldigt främmande för mig att någon skulle må bra av att leva under sådan kontroll; helt utan möjlighet till egna initiativ. Rent logiskt känns det inte som att det skulle leda till en avslappnad hund; mer en "avstängd" isf. Inte menat som kritik mot dig, bara en reflektion.

Bra reflektion, inte heller ett sätt jag hade valt att leva med hund alls. Men ibörjan (på denna) behövdes det. :) På min, jag har idag, som är väldigt känslig, lättstressad och vek, får jag ha en helt anna n"strategi" än vad jag haft mot alla mina tidigare hudnar, då alla de varit på ett helt anant sätt, trots samam ras. :)

Fast min erfarenhet säger mig att regler och ramar är ÄNNU mer viktigt hos en hund med stresspåslag.

Jag håller delvis med båda två, klart stressade hundar ska ha ramar och regler. Men min stressade hund hanterar sina hundmöten otroligt mycket bättre med vanliga kontaktövningar, istället för ett strikt nej. Jag kan använda strikt nej i andra lägen, men vid hundmöten är det lönlöst. Jag anpassar alltid efter individ och situation :)

Fast ramar och regler behöver ju inte innebära att alltid använda ett strikt "nej". Det handlar om att hunden ska veta hur den ska agera i olika situationer, och att göra likadant jämt. Sen om man väljer kontaktövningar eller att använda "nej" som kommando vid hundmöte, det får ägaren avgöra hur den ska bete sig.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 806
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 531
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 960
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka