Motivera vid hundmöten

Sv: Motivera vid hundmöten

Fast allt är inte svart eller vitt här i världen. Ett sätt fungerar inte på alla hundar. Och det är inte bara hunden det ska fungera för, utan även ägaren.
Regler och rutiner är viktiga, ja. Men för mig är min hund min HUND, ingen robot. Jag tar hellre fram önskvärt beteende via positiv förstärkning än att skälla på hunden. Att hunden beter sig på ett sätt är mitt fel, jag har inte varit tillräckligt tydlig från start, och att då helt plötsligt börja banna för något den fått göra innan är ju inte direkt konsekvent. Hunden lär ju inte fatta ett jota.

Jag hade likannde inställning som du innan, och fick bra resultat, men med min nuvarande hund har jag valt att i den mån det går bara köra positivt och för mig har det gett bättre resultat, jag har en mkt mer följsam och positiv hund som inte är rädd att ta för sig och försöka. Som sagt, sättet ska fungera för både förare och hund.

Aliide: :bow: :bow: :bow:

Blandrastik: Varför känner du alltid att allt måste kompliceras så till den milda grad?
En hund som uppvisar ett oacceptabelt beteende behöver inte vara annat än ouppfostrad!
Det ligger inte alltid en svår problematik bakom hundar som drar i kopplet, gör utfall eller jagar. Min erfarenhet är snarare att det SÄLLAN handlar om annat än "ofog" från hundens sida som grundar sej i att föraren missat att upplysa om vilka regler hunden måste leva efter till vardags!

Långa, utdragna "utredningar" där hund och ägare analyseras och många besök hos diverse "förstå-sej-påare", med utdragna "träningsprogram" osv gagnar INGEN! Eller...det är klart...diverse "hundpsykologer" mf fyller ju sina plånböcker!

Att en hund sedan skulle riskera att bli aggressiv för att föraren inför regler och ramar känns helt verklighetsfrämmande för mej! Osäkra/rädda hundar däremot som saknar styrning från föraren riskerar alltid bli "farliga"/ångestbitare om de hamnar i pressade situationer som de inte får hjälp med att hantera.

Hellas: Att jämföra mänsklig psykologi, tänkande och känsloliv med en hunds går inte!
Hundar tänker och känner INTE som vi. Generellt sett så är hundar väldigt enkla varelser som mår som allra bäst när de lever med tydliga ramar och regler.
En hund som gör utfall, oavsett orsak/bakomliggande känsla - frustration, rädsla, nyfikenhet, aggression - mår ju inte bättre av att ägaren försöker avleda/distrahera och på så vis "maskera" problemet.
Däremot om föraren på lämpligt vis förklarar att utfall = en DÅLIG idé, kontakt med föraren = bra idé som kan rendera i en belöning, så behöver hunden inte själv klura ut vad det är som förväntas av den. Detta i sej skapar ett lugn och en trygghet!

/Swat

Det klart att man kan jämföra mänsklig psykologi med hund.
De mesta som man kommit fram till genom tester inom psykologin är ju genom djurförsök, företrädelsevis en del på hund.

De är ju precis det vi "hundpsykologer" använder oss av i vårt jobb.
Sen är en sak väldigt säkert, vi vet att hundar tänker vi har inte en endaste aning om hur.

Om ni tycker att jag är för komplicerad så tycker jag att ni är alldeles för svart/vita. Så enkelt är det inte, då skulle inte för övrigt friska hundar avlivas på grund av aggressivitet. Tyvärr är den mest aktuella studien i detta tämligen gammal, då visades det att 57% av avlivade hundar avlivades på grund av beteendestörningar. Att bara avfärda detta med att "bara man har tydliga ramar så.." är i mina ögon just; för enkelt.

Senast ändrad:

Tycker också att det är en intressant diskussion, jag tror inte heller på att analysera ihjäl saker, men det gagnar mig inte heller att bara köra på enligt någon skolbok.
Typ: drar hunden i koppel gör som det står på sidan 37 i boken, eller morrar hunden mot mig löser jag det alltid så här...

Jag måste veta mer om situationen. Sen är jag själv inne på att lösa hundproblem genom föraren, jag gör mitt ex-jobb om just det. Att om jag kan coacha föraren till en annan tankebana kan jag påverka hela ekipaget. Men då måste jag veta vad jag utgår ifrån. Därav ett analytiskt tänkande.

Fast vänta nu. Skolbok? Jag har läst en hundbok i hela mitt liv; Canis, klickerträning för din hund. Och det är knappast sidan 49 i den boker jag slår upp vid problem.

Friska hundar som är aggressiva? Pratar vi om fysiskt friska nu?

Jag har ALDRIG någonsin varit med om att en hund med ramar och regler blivit aggressiv. Det är väldigt konstigt hur våra erfarenheter kan vara så otroligt olika.

Min malinoistik avskyr andra hundar. Hon är superdominant och jätteful i sitt språk. Hon styrs med ramar och regler såpass mycket att väldigt få människor ens hinner se att hon inte gillar hundar. Hon måste ha en styrning. Hade hon inte haft det så hade hon garanterat hamnat i stora konflikter både med mig och andra hundar...

Fast problemet är inte ramar och regler i sig.

Vi ponerar att TS hund egentligen visar ett hutlöst stresspåslag. Om man då ger tipset till en sådan hundägare att "visa bara vart skåpet ska stå så är problemet löst" Då menar jag, att så lätt är det är det inte. Du kan mycket väl göra problemet värre.

Jag påstår inte heller att 10 kilo köttbullar är lösningen på problemet. Däremot påstår jag att vet du anledningen till varför din hund har ett problembeteende så är du halvvägs till lösningen.

Min erfarenhet är att många köper hund med på tok för lite kunskaper, de har inga eller få kunskaper om sin egen ras. Då blir det för enkelt i mina ögon att "bara gå hem och lära hunden ett nej"

Av de som avlivas så menar jag fysiskt friska.

Aliide:Hellas: Att jämföra mänsklig psykologi, tänkande och känsloliv med en hunds går inte!
Hundar tänker och känner INTE som vi. Generellt sett så är hundar väldigt enkla varelser som mår som allra bäst när de lever med tydliga ramar och regler.
En hund som gör utfall, oavsett orsak/bakomliggande känsla - frustration, rädsla, nyfikenhet, aggression - mår ju inte bättre av att ägaren försöker avleda/distrahera och på så vis "maskera" problemet.
Däremot om föraren på lämpligt vis förklarar att utfall = en DÅLIG idé, kontakt med föraren = bra idé som kan rendera i en belöning, så behöver hunden inte själv klura ut vad det är som förväntas av den. Detta i sej skapar ett lugn och en trygghet!

Jag vet inte om du har missuppfattat mig, för jag pratar inte om avledning eller distraktion. Jag syftade på att ett ändrat beteende i sig kan leda till en ändrad känsla, oavsett vad som ligger bakom känslan. Det stämmer egentligen ganska bra med det du säger.

Däremot tycker jag att det är en förenkling att säga att man inte kan göra några jämförelser mellan våra arter. Till att börja med är både hundar och människor flocklevande rovdjur som för sin överlevnad har ett behov av att kunna samarbeta med och komma överens med andra i flocken. Båda arter kan uppleva rädsla, agression, glädje och nedstämdhet. Vi tycker om att roa oss och de flesta människor och hundar vill ha närhet och uppskattning från andra. Människor har antagligen ett mer komplicerat känsloliv och tveklöst en mer avancerad kognitiv funktion. Men det behöver inte med nödvändighet betyda att alla jämförelser är förfelade. Att belöning är ett bra sätt att uppnå goda prestationer gäller t.ex både för människor och hundar. Att regler och struktur skapar trygghet likaså. Det är för övrigt något jag har fått lära mig att använda i förhållande till mig själv inom min KBT. För att undvika stress har jag fått schemalägga mina dagar och lära mig att hålla det schemat. Det är ett sätt att upprätta trygghetsskapande ramar och struktur. Skillnaden i förhållande till en hund (eller ett barn för den delen) är att jag kan göra det själv :).

Men du, när det blir farligt utan TYDLIGA ramar då? Jag hade en hund hemma ett tag, som inte funkade alls på något annat än strika ramar och regler, han blev farlig annars. Ett tag var det tom så att jag sa till när han fick gå och dricka vatten, och det mådde han BRA av, hunden blev LUGN och harmonisk, slappnade av, och faktiskt SOV. Han stressade ner helt.

Det jag säger är: Det går inte bara att säga, tydliga ramar lösar alla problem.
Det går inte heller att säga: 14 kilo köttbullar och avledning löser alla problem.

Du löste det med din, fine. Men det kan inte vara den ultimata lösningen för alla.

Därför så jobbar jag utifrån att jag vet varför hunden har sitt felbeteende, så att jag kan ändra känslan hos hunden och/eller föraren.
Eller egentligen så börjar jag utifrån en tes som ska besvaras: "Vem gör vad när?"

Senast ändrad:

Var snäll och nämn ett enda exempel där det är FEL för en hund att ha regler!

/Swat

Precis. Regler ger trygghet.

Jag har inte stor erfarenhet av hundar, min ar min forsta, 'after all'. Jag har dock stor erfarenhet, och utbildniing, av barn. Jag har i stort behandlat henne som en "toddler" (2 aring ung.). Raka regler gor det tryggt eftersom de da VET vad som get harmoni och gladje i familjen/flocken. Ilska ar helt forkastligt, daremot behovs bestamdhet, och "follow through".

Var snäll och nämn ett enda exempel där det är FEL för en hund att ha regler!

/Swat

Var snäll och visa var någonstans där jag påstår att det är fel för en hund att ha regler.

Jag har reagerat mot detta: Bara en tanke, men varför måste allt vara så positivt? Är han inte mottaglig för ett "nej"?

Av den anledningen att jag inte tycker att det är så enkelt. "Gå hem och lär din hund ett nej och alla din problem försvinner" är för mig alldeles för enkelspårigt.
"Köp 20 köttbullar och ta med favoritbollen ut och alla dina problem är borta" också för enkelspårigt.

Jag förtydligar - Ge ett exempel där en hund tar skada av/mår dåligt av regler?

Ett enda litet exempel där det för HUNDEN är negativt att föraren har kontroll och "ordning och reda" och hunden vet vad som förväntas av den.

Var sedan även snäll och nämn ett exempel där det är fel -hunden tar skada/mår dåligt - av att föraren har ett väl fungerande "nej-kommando".

Min erfarenhet är att många hundar skulle kunna räddas från avlivning om ägarna haft tydligare regler och mer kontroll!
Så om jag drar det till sin spets så blir det väldigt "svart eller vitt" - majoriteten av Sveriges hundägare skulle få det många, många gånger bättre hundliv om de lärde sin hundar ett fungerande "Nej" mot att de släpar med sej köttbullar och bollar överallt!

Jag kan faktiskt inte komma på ett enda problem som man kan lösa - inte avleda ifrån - med köttbullar och bollar!

/Swat

Senast ändrad:

Jag haller helt med ... men kottbullarna och bollarna kan vara en 'powerful tool' att lara in "nej" och och andra viktiga kommandon ... eller bara att forstarka nar hjarnan aterkommer in i sitt vanliga 'track' efter en corrigering. En metod utesluter inte nodvandigtvis en annan. Personligen tror jag bade kottbullarna, bollarna och corregeringarna behovs.

Vi pratar om olika saker. Återigen, jag har aldrig sagt hundar mår dåligt av regler.
Låt mig återigen försöka förklara vad jag menar: Jag har en kund, hundägarna är ett äldre par som äntligen har kunnat köpa sig en dobbis. Kul för dem.
Av någon anledning får den här hunden nån sorts panik när den ser andra hundar, på avstånd, på ganska långt avstånd dessutom. En salig röra av stress och aggression som vid ett tillfälle har resulterat i att hunden kommit loss och bitit den mötande hunden.

Till saken hör att hunden även har i sin stressande situation börjat med ett omvänt beteende, den vänder sig om och biter i armen på den som håller i kopplet. Skulle en sån här hundförare få tipset att "Gå hem och lär din hund ett nej, en gång för alla" Är det inte omöjligt att han blir en näsa mindre.
Jag har svårt att se att någon som helst fysisk korrigering skulle hjälpa på den hunden. Jag har lika svårt att se att någon typ av avledning heller skulle hjälpa.
Vidare så menar jag att jag ser fler och fler av den hundtypen jag beskriver här ovan. Om än inte så illa som det är i detta exempel.

Jag påstår fortfarande att hundkunskapen generellt är för låg hos våra hundägare.
Så, det är inte så enkelt som att ett "nej" löser det mesta.

Den dobbisen du beskriver låter exakt så min tik var när när hon kom till mig. Jag hade blåmärken över hela låret och konflikten började långt innan hunden närmat sig. Jag tror ändå att jag fattar din poäng. Jag korrigerade henne ordentligt vid de tillfällena, men varvade med att avleda med roliga saker vid de tillfällen jag kunde, för att skapa något positivt vid de tillfällena att associera till.

Tack!
Då ska vi också komma ihåg att du antagligen har sjuttioelva gånger mer hundvana än vad familjen dobbis har. Att kunna läsa hunden då det är dags att korrigera, att ha tajmingen. Att veta när det är dags att göra nåt annat. Inte alltid alla hundägare förunnat.

Fast min erfarenhet säger mig att regler och ramar är ÄNNU mer viktigt hos en hund med stresspåslag.

Jag lever själv med Focus. Som egentligen borde ha en egen bild bredvid ordet "Överslagshandling". Han har inga som helst nerver, reserverad och massor av skärpa. Där kan vi snacka problem! Det löste sig snabbt och fint den dagen jag insåg att han måste få leva i en strikt bubbla. Han går igång på en halv sekund, ifrån lugn till sjuka stresspåslag. Då kan han bita mig, andra, träd, sten, koppel och precis vad som helst.

Han och många andra måste ha en fungerande relation med sin förare och ett tydligt "nej"-kommando.

Jag har faktiskt försökt muta honom med köttbullar (ordagrant!). Han låste sig på en skyddsfigurant (nej, vi kör inte skydd). Så innan han exploderade slängde jag mig med en HELT nyöppnad Mamma Scans-köttbullar. Då pratar vi om den matgalnaste hund jag känner. Det slutade med att han smackade tag i förpackningen i ren frustration och sedan fick jag släpa ut hunden medans alla köttbullar låg på hela gården :D

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 806
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 531
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 960
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka