Motivera vid hundmöten

Mirre

Trådstartare
Tränar föräldrarnas hund nu och han behöver träna på hundmöten.
Problemet är bara att han är så svårmotiverad ute. Godis och leksak är helt enkelt inte speciellt intressant ute.
Tips på hur jag får honom att ha fokus på mig och inte på hundarna?

Sv: Motivera vid hundmöten

Det beror ju på vad hunden gör när den ser anda hundar, hur "gravt" hans beteende är.

Det vanligaste orsaken till ett sådant beteende är att hunden vill öka avståndet till den andra hunden. Då kan ett ökat avstånd i sig vara belöningen, så att du sen kan jobba med kontakt. För att sedan succsesivt minska avståndet.

Han drar och vill fram till den andra hunden. Han morrar inget eller så. Kan skälla lite ibland. Upplever honom inte som aggressiv. Men självklart ska han ändå inte göra så.

Eftersom du har svart att bryta hans focus med foremal eller godis skulle jag byta riktning varje gang han borjar dra och ga at andra hallet tills han har slappt sitt focus.

Bara en tanke, men varför måste allt vara så positivt? Är han inte mottaglig för ett "nej"?

Inte vid hund möten. Han lugnar sig inte fast man säger nej. Att gå åt ett annat håll för att bryta focusen var ju smart. Alla fall så att man kan få kontakt från honom. :)

exact ... han VILL ga narmare den andra hunden, sa fort har har lugnat sig och du har kontakt med honom igen vander ni igen ... jag gissar att det ibland kan bli manga vandningar.:p

Ska testa det :)
Hoppas vi möter hundar ikväll bara så vi får chans att träna.
Inte alltid vi gör det:p

KL

Ska nog testa det jag också.
Min hund vill gärna fram till andra hundar. Tror att alla är lekkompisar typ. Han lägger sig nästan alltid ner när den andra hunden är tillräckligt nära och väntar på att den ska komma ännu närmare. Brukar sätta honom och försöka på hans uppmärksamhet på mig, men det ä inte alltid det funkar. HAn stänger liksom av när han ser en annan hund. Men ibland går det jättebra och han bara sitter där, eller vi har kunnat gå föbi utan problem. Så han har ju bättrat sig. Men fortfarande vill han ju fram till alla hundar han ser.

Bara en tanke, men varför måste allt vara så positivt? Är han inte mottaglig för ett "nej"?

Problemet med "nej" är ju anledningen till varför hunden inte uppför sig. I värsta fall är den skiträdd, den kanske till och med tar "nejet", då blir det lite som att sätta en kork i röven på nån med diarré. Det lär inte hjälpa i längden. Sen finns det vissa hundar som jag tycker man ber lägga ner, omedelbums.

Så anledningen varför hunden gör det tycker jag är viktigast.

Men problem med hundmöten är väl fortfarande det ämne som tar upp mest tid i alla hundprogram på tv. Typ världens vanligaste problem.

Och anledningen för mig är skitsamma. Jag har regler. En av dom är att vi drar inte i kopplet. Den regeln gäller även vid hundmöten. Det är stor skillnad på lite olydnad och ren panik. Mina hundar är styrbara och vet att "nej" betyder; Sluta genast med det du håller på med. Jag behöver inte ge dom en uppgift efter ett "nej", utan det räcker med "Bra, duktig!".

En hund som kastar sig i kopplet mot andra hundar, oavsett om den är rädd, arg, glad, olydig osv, behandlar jag på samma sätt.

Ponera att den skulle vara rädd, rejält skitskraj.

Är det då viktigare att den slutar med beteendet att dra i koppel än att den slutar vara rädd?

Är det då viktigare att den slutar med beteendet att dra i koppel än att den slutar vara rädd?

Det här kanske är aningens off topic - men jag tycker visst att det är viktigt att den inte är rädd.

Men om den nu är det då?
Jag hade en mentalt mycket dålig hund och försökte med "orsaksbehandling" lääänge; men det fungerade inte. Han var ju fortfarande jätterädd vid möten - både med människor och hundar (utfall mot bägge arterna).

Sedan fick jag hjälp och lärde mig att "styra" honom; skvallerträning t ex handlar en del om "egna beslut", men min hund fixade inte de här egna besluten, han blev bara värre med tiden. Så jag började att styra honom; du går vid min sida, no mather what, och då kan ingenting hända dig. Jag lärde in ett "nära-kommando" som satt och använde det i alla situationer som han kunde tycka var creepy och det fungerade faktiskt. Jag "slutade" att bry mig om VARFÖR han gjorde utfall och lärde honom istället att gå med mig i ALLA jobbiga situationer. När han flög ut i kopplet lyfte jag lugnt tillbaka honom till sidan och efter ett tag började han "söka" min sida - där var han ju "safe" så att säga och slapp agera själv.

Nu tillhörde han inte kategorin "osäker" utan "sketrädd"; men faktum kvarstår att han verkligen blev mycket bättre med den lilla enkla regeln; du går här.

Nu är inte TS hund skiträdd. Men även en skiträdd hund hade jag sagt åt på skarpen att lägga av att dra i kopplet. Den regeln gäller som sagt alltid. Man flänger inte omkring som om att man vore lös.

Det viktiga för mig är att snabbt bryta ett beteende. Det leder till mindre stress både hos hunden, mig och den andra hundägaren.

Varför skulle hunden fortsätta vara rädd? Regler, ordning och reda skapar en trygghet. För mig är det tydliga ramar som gäller. Ju mer osäkra hundar, desto mer strikt har man det i sin vardag.

Nu ar det inte TS hund, hon soker vagar att stoppa slitet i kopplet. Personligen skulle jag hellre vanda om nagra ganger och ga fram och tillbaka an att sta pa ett stalle och "strypa" min hund. Dessutom blir vandningarne ett lugnare satt att "koppel korrekta" hunden.

Tränar föräldrarnas hund nu och han behöver träna på hundmöten.
Problemet är bara att han är så svårmotiverad ute. Godis och leksak är helt enkelt inte speciellt intressant ute.
Tips på hur jag får honom att ha fokus på mig och inte på hundarna?

Har haft exakt samma problem! Kontaktövningarna funkade inne men inte ute. Jag fick börja om, se till att det satt till 110% inne, sedan börja utveckla med mer och mer distrahering. Nu funkar det så gott som alltid ute, bara jag säger ett speciellt ord. Använder bara boll som belöning. Kommer vi alldeles för nära en hund kan hon var svår att få kontakt med i början, men det slutar alltid med ögonkontakt mellan henne och mig. Om hon är ofokuserad brukar jag vända ifrån, be henne gå fot, för att efter ett par meter vända igen så att hon får lugna ner sig, se hunden igen och sedan söka ögonkontakt igen.

Nej han är inte rädd överhuvudtaget:)
Han vill bara leka men det kan han ju såklart inte göra hur som helst.
Man måste ju kunna möta hundar utan att han ska dra och vilja fram.

Nu tillhörde han inte kategorin "osäker" utan "sketrädd"; men faktum kvarstår att han verkligen blev mycket bättre med den lilla enkla regeln; du går här.

Det är ju bra att det fungerade för dig. Jag vill bara framställa att det finns en risk att man i hundvärlden löser problem A, genom beteende B från förarens sida. Många hundböcker tycker jag löser problem just så och allt är ju individuellt.
Om jag jobbar med en utredning så måste jag utgå från känslan i hunden. Vi ponerar att känslan hos din hund blev att du tog över och allt var frid och fröjd.
Men tänker man "så här löser man hundmöten" så måste man komma i håg att rädsla och aggressivitet alltid går hand i hand. Har jag en rädd hund och inte lyckas ändra känslan i hunden så kommer rädslan att kvarstå med en risk. Risken är att hunden kan bli aggressiv. Varken mer eller mindre liksom.

Men vad du överanalyserar. Jag har aldrig någonsin varit med om det du beskriver. Att ramar och regler gör att en hund blir aggressiv.

Detta är en väldigt intressant diskussion tycker jag. När det gäller människor tror jag, på grund av egen och närståendes erfarenhet av KBT, att vägen till att ändra känslan ofta går genom att ändra sitt beteende. Jag jobbar hela tiden med mig själv för att minska mina tendenser till stress och oro. Det gör jag inte i första hand genom att analysera varför jag är stressad och orolig, utan genom att ändra mitt beteende både i situationer då jag får de känslorna och i livet runtom. Ett typexempel är att om man agerar som man är stressad, t.ex. genom att småspringa istället för att gå, äta snabbt osv. så kommer man garanterat att känna sig stressad. Omvänt kan man "lura" sig själv att känna sig lugnare genom att bete sig som om man inte är stressad. Teoretiskt sett så borde det för en hunds del innebära att om man får hunden att ändra sitt beteende, så kommer hundens känsla också att minska. Jag vet inte alls om detta funkar, och vilket beteende man i så fall ska jobba med, men det är en spännande tanke tycker jag.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 806
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 531
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 960
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka