Motivera till att utnyttja lektionstid

anhe

Trådstartare
Sonen har lite lätt att tappa fokus på sina lektioner i skolan. Han har inga problem, tänker rätt, och gör rätt, men det går för långsamt p.g.a att han är ofokuserad och pysslar med annat. Får man honom att skärpa till sig, då går nämligen skolarbetet superfort, och håller mycket högre kvalitet.

Han vill ha mycket stöd av en vuxen för att få bekräftelse på att han gör rätt, det är ett av hans problem som gör att han inte kommer igång, men hans lärare försöker ge honom bekräftelse och stöd så mycket hon hinner (men hon har ju 20 barn till att ta hand om, så det är ju inte helt lätt, han måste klara sig själv också). Hon ger honom möjlighet att gå undan och vara själv, vilket han gillar ibland, så han får sitta ifred. Men det är just biten med att ta eget ansvar för sina studier, helt normalt eget ansvar, som kan bli lite si och så. Han vet ju exakt vilka sidor och uppgifter som ska göras, men får inte "fingrarna ur".

Funderar på hur man skulle kunna gå tillväga för att ha lite mer koll på honom. Vi har en överenskommelse om att han får hem läxor när han inte är klar med planeringen, så han inte ska halka efter. Men jag vill ha lite mer koll på honom fortlöpande, och funderar över verktyg och sätt att motivera honom att hålla fokus. Kan inte komma på något bra....

Sv: Motivera till att utnyttja lektionstid

Har inga råd att ge, men följer tråden då min 6åring är likadan.

Jag är, och har alltid varit, likadan. För mig hjälpte det redan i skolan att ha listor med saker att göra och små rutor att bocka av i när det är klart. Kanske kan det vara en god idé att införa redan nu att man planerar vad som ska göras, delar upp i delmoment, skriver en lista och sen kan han bocka av vart efter? Dels ser han vad som ska göras, det är enklare att ta ett delmoment i taget och sen ser han också vad han faktiskt klarat av redan.
Delar man upp det så är det dessutom enklare att hålla fokus under ett delmoment och så varva ner lite innan man tar nästa. Enklare än att försöka hålla fokus en hel lektion (hur lång en sån nu är).

Lite färgglada papper och en rolig penna och så organisera arbetet. :)

De har redan idag en planering över vad som ska göras under veckan. Det står precis vilka sidor som ska göras i vilket ämne. Men jag har också funderat på att bryta ner det på en dag för dag nivå. Tyvärr är det näst intill omöjligt för mig eftersom jag inte vet hur läraren lägger upp veckan. Men han kan alltså t.o.m under ett läxförhör där man ska skriva ner svar på lärarens uppmaning, sitta bara still och inte göra något.

Nu har läraren och jag gått på honom ganska hårt och konkret. Läraren kommer skicka hem ett lite mail till mig varje vecka om hur det gått. Genom att frekvent lyfta frågan hoppas vi att han ska ha det lite mer i åtanke. Sen har sonen och jag slutit ett avtal baserat på ett gäng krav relaterade till skolan och skolarbetet. Att missa det kommer ofrånkomligen leda till mer skolarbete hemma för att inte halka efter. Att lyckas 5 veckor kommer leda till en belöning, fika på stan eller så. Han gillade upplägget rejält, så jag testar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar