Motionering av dräktigt sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Denzel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 715
D

Denzel

Motionerar ni era dräktiga ston under dräktigheten eller går de bara i hagen? Varför har ni valt att göra som ni gör?

Sv: Motionering av dräktigt sto.

Mina promenadrids/tränas lätt under de första 45 dygnen efter betäckning och hoppas inte då. Första veckan efter betäckningen brukar de få vila helt.

Sedan efter 45 dygn tränar jag helt normalt och hoppar osv. fram tills de börjar bli för tjocka och man märker att de inte orkar, då trappar jag ner successivt tills jag bara skrittar den sista tiden. Sista månaden får de vara helt, kanske promenerar vid hand då.

Min ska få vara mammaledig = vi lallar uppsuttet mest i skogen på hennes villkor.

Hon har varit barnponny och ridskoleponny och tränat fullt ut i många år (fortfarande fräsch), såpass att hon tappat lusten. Jag är ändå inte så sugen på att träna osv, då hade jag inte betäckt.

Så det blir långhårigt mammalull i skogen. Kanske ngn utställning i slutet av sommaren (på nära håll) förutsatt att hon tar sig snart.

Mina hästar går bara i hagen, av det enkla skälet att jag inte har tid att rida tillräckligt mycket för att det ska vara lönt att ens försöka hålla igång dem.

Mina avelston går och bara i hagen, dels beroende på tidsbrist för ridning, men mest för att de är dräktiga år efter år, och det är svårt för mig att motivera mig till ordentlig ridning under dom omständigheterna.

Däremot är jag mkt noga med att de är ute så många timmar som möjligt av dygnet, jag har dem i stora,kuperade hagar mm.

Våra avelsston är inköpta för avel. De är dräktiga varje år, och är således mammor på heltid.
De får mycket utevistelse.

Mina går i stora naturhagar med så mycket utevistelse som möjligt året runt.
Varför?
För att dels så började jag med avel p g a att jag skadat mig så jag inte får trilla av, så jag lade ridningen på hyllan. Dels för att jag har så många hästar att tiden inte hade räckt till för kunna ge dem någon mer meningsfull träning.

Tycker det låter som om de flesta av oss har ganska liknande "hästliv" vad det gäller avelsbiten ...

Jag vet inte riktigt hur vi ska göra med vårt sto, vad tycker ni?

Hon är 8 år, första fölet. Har varit i full tävlingskondition i stort sett hela tiden från det att hon reds in när hon var 3-4 till början/mitten på förra sommaren när hon var 7. Sedan gick hon på bete resten av sommaren, och har nu ridits lätt och var rätt bra igång i vintras när vi var inne på att sälja henne. Nu har det däremot blivit lite mindre ridning igen, och den senaste månaden är hon knappt riden alls (betäcktes för ca en vecka sedan), och hon ser nu ut som om hon skulle kunna föla vilken dag som helst :p (otroligt lättfödd).
Tanken är att hon efter fölet ska kunna komma igång som rid- och tävlingshäst så fort som möjligt.
Är det bäst att låta henne få ett helt viloår eller ska jag hålla igång så gott det går så att hon kommer snabbare igång efteråt?
Nu i sommar har jag väl rätt mkt tid, men till hösten ska jag bo på internatskola och ha ponnyn med, iofs ligger skolan nära men det kommer inte bli så mkt tid att hålla igång henne här hemma. Ev kan min mamma rida henne litegrann.

Har även ett annat sto som bara ska gå på bete, inte göra något alls under dräktigheten.

Har tänkt att jag ska hålla igång henne så gott som går. Skrittade mest fram till dag 45 för att nu kunna rida mer ordentligt ( dag 62). Har fortfarande inte ridit ett ordentligt jobb i paddocken. Men tar det hellre för lugnt än att stressa fram. Tror att det bara kan vara bra att hålla igång när hästen sedan ska ridas igen efter fölningen, de får ju ändå vila en period i slutet av dräktigheten och i början med fölet :d

Ska hästen igång efter fölet är det betydligt enklare om du hållit igång innan fölningen. :)

*kl*

Två av mina ston ska vara avelston så länge de är i min ägo men det är ändå bli lite hobbyridning, mest för att jag vill rida lite och sen tror jag att de tycker det är kul att komma ut lite då och då o få lite variation. De är 4 resp 12 år i år, 12åringen är inte riden på några år och det lär bli 1-3 pass i veckan 0.5-1 timme varierat tempo from 45-50 dygns dräktighet, framtills dess får 12åringen vara helt (nyinköpt så hon ska få anpassa sig lite) medans 4åringen ska skrittas lite ett par dagar i vecka.

5åringen däremot ska lånas ut till en tävlingsryttare efter avvänjningen nästa år så hon ska hållas igång hela dräktigheten och sättas i gång rätt snart efter fölningen för att komma i form. Självklart kommer motionen anpassas efter hur hon verkar, storlek etc men hon kommer nog gå 4-6dagar i veckan och hoppas någon dag. efter 8e månaden lär vi nog dra ner på det några dagar.

Mitt sto ska få föl för första gången och jag motionsrider henne bara i skogen lite halvt medelhårt. Hon vilade helt i två veckor efter semineringen, men har nu börjat sättas igång lite lätt. Jag vill inte att hon ska tappa kondis eller muskler.

Jag betäckte mitt tävlingssto ( har bara en häst, så jag hade inget att välja på ) och tog det lugnt tills jag med ultraljud såg att ägget hade fastnad ordentligt. Sedan tävlade jag precis som vanligt tom fjärde månaden, fortsatte hoppträna ytterligare drygt en månad, och sedan motionsridning fram till två veckor innan fölning. Det blev en helt okomplicerad fölning (hon fölade på 3 minuter) med ett sto som knappt var berört, säkert beroende på väldigt bra kondition. Nu är fölet två veckor, och jag har suttit upp för första gången idag, med fölisen med inne på ridbanan.
Både sto och föl mår hur bra som helst och fölet blir väldigt tamt eftersom jag håller på mycket med dem!
Så med facit i hand så tror jag att det dräktiga stoet bara mår bra av motion och att få hålla på med det som hon brukar göra. Sen är det ju såklart skillnad om du bara har ditt sto till avel, då finns det ju ingen anledning att träna dem under dräktigheten, men för min del så vill jag att hon ska komma i tävlingskondition så snart det går igen!

Mina ston är dräktiga år från år och gör numera inte nåt annat än producerar barn, går i hagen , äter och skiter...dom har fullt upp!

Ett sto som jag bara sätter i avels boxen nåt år , rids och går i min lektions verksamhet men när dom har föl i magen eller vid sidan hela tiden fungerar det inte så bra, det blir så liten tid av året som dom kan användas.

//Tina

Kan de inte kasta om de stressas upp på tex. tävling? :eek:

Inom de första 45 dygnen ska man inte tävla och efter 5e månaden får man inte.

Om en häst blir väldigt uppstressad på en tävling så kanske man inte ska tävla alls? Iaf inte förrän man vant den vid situationen.

Det var meningen att jag skulle hålla igång mitt sto till en månad innan beräknad nedkomst... Men av olika orsaker blev hon stående första tiden. Sen blev hon illa sparkad av hagkompisen och har fått stå resten av tiden av den anledningen.

Hon går med bebis nu som är en vecka gammal... och skall sättas igång om drygt en månad... Sen får vi se om benet håller för ridning. Om inte så blir hon betäckt igen och får då gå och vara bara mamma....

Jag har bara haft ett sto dräktigt och henne red jag som vanligt tom månad sex ungefär. Sen flyttade jag ut henne på landet där hon skulle föla och red i skogen ytterligare fyra månader. Sista månaden stog hon, var ute på ngn promenad och betade bara. Hon har patellaupphakningar så jag ville hålla igång henne så länge som möjligt, då hon inte hakar om hon är i full kondis/bra musklad.

Kommer nog att göra likadant om jag betäcker om henne eller hennes nu 3 åriga avkomma. Ambitionen med min häst var ju oxå att komma tillbaka till träning/tävling efter att hon varit mamma färdigt. Är ju skillnad om man köpt ett sto enbart för avel.

Inom de första 45 dygnen ska man inte tävla och efter 5e månaden får man inte.

Om en häst blir väldigt uppstressad på en tävling så kanske man inte ska tävla alls? Iaf inte förrän man vant den vid situationen.

Jag menar naturligtvis att en häst har lättare för att stressa upp sig på en tävling och därför skicka ut ett foster.

Varför ska ni alltid vara så jävla "på" här hela tiden?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hur länge är ett sto dräktigt och vad är viktigt att tänka på under dräktighetsperioden? Här går vi igenom allt du behöver veta om...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 283
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 112
Senast: Efwa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer