Sv: Motionering av dräktigt sto.
Jag betäckte mitt tävlingssto ( har bara en häst, så jag hade inget att välja på ) och tog det lugnt tills jag med ultraljud såg att ägget hade fastnad ordentligt. Sedan tävlade jag precis som vanligt tom fjärde månaden, fortsatte hoppträna ytterligare drygt en månad, och sedan motionsridning fram till två veckor innan fölning. Det blev en helt okomplicerad fölning (hon fölade på 3 minuter) med ett sto som knappt var berört, säkert beroende på väldigt bra kondition. Nu är fölet två veckor, och jag har suttit upp för första gången idag, med fölisen med inne på ridbanan.
Både sto och föl mår hur bra som helst och fölet blir väldigt tamt eftersom jag håller på mycket med dem!
Så med facit i hand så tror jag att det dräktiga stoet bara mår bra av motion och att få hålla på med det som hon brukar göra. Sen är det ju såklart skillnad om du bara har ditt sto till avel, då finns det ju ingen anledning att träna dem under dräktigheten, men för min del så vill jag att hon ska komma i tävlingskondition så snart det går igen!