Motionera hästen 2 ggr/dag?

M

memmalotta

Funderar lite över det, någon här som gör det?
Häromdagen tex. så tränade jag på morgonen innan skolan, och dagen efter tränade jag efter skolan på sena eftermiddagen - då har hon ju nästan hunnit få en vilodag mellan! :crazy:

Sådana gånger funderar jag på att ev. träna en gång på morgonen och sen en gång till på em. Hur gör ni? Någon speciellt ni brukar tänka på?

:)

Sv: Motionera hästen 2 ggr/dag?

På loven, mest sommarlovet red jag min ponny ofta två ggr/dag, men då red jag lugnare (typ ut o mysa i skogen) ett av passen och sen hårdare det andra (dressyr oftast). :D
Funkar bra men man får ju tänka på att de måste orka med det också och ändå lägga in vilodagar me, :p om jag kunnat hade dt nog funkat super om min häst fick gå en runda på morgonen med, fast skolan börjar ju vid 8 så dt går inte.. :crazy:

Red ett tag två grr om dagen på min häst då han fick för lite hagtid och för mkt överskottsenergi. Red då ut en sväng på fm/em och sen red ett pass. Dock inte varje dag och endast under en viss period.

Numera rider jag kanske två gånger i veckan ;)
Men en gång i tiden red jag två gånger om dagen 2-5 dagar i veckan.
Ett av passen var uteritt (motion och kondition) och det andra på ridbanan.

Fungerade hur bra som helst.

kommer antagligen göra det nu i sommar (slutet av Juni-juli) för att haggan *:angel: smeknamnet har en baktanke..* då hon har en jävla massa tempo i sig och går bättre om man rider henne 2 gånger om dagen (ett lungt och ett arbets pass.) dock gör jag det varannan dag :)

Förra sommarlovet red jag min ponny två gånger per dag, först en ganska lugn uteritt på morgonen innan det blev för varm och sen ett hårdare pass på kvällen, eller tvärs om. Nu blir det inte så ofta, men det händer på helger och vissa dagar när man börjar sent i skolan :D Han hade mycket bättre kondis förra sommaren än vad han har nu, men det skyller jag på trasig kropp :crazy:

Funkar bra men man får ju tänka på att de måste orka med det också och ändå lägga in vilodagar me.

absolut! en vilodag i veckan får hon hursomhelst! :)
tänkte mer hur pass vanligt det är att man rider sin privathäst 2 ggr/dag.

jag menar, ridskolehästarna lever och mår bra :p

haha ja de gör de ju :rofl:

Vet faktiskt inte hur många som gör det, häromkring vet jag ingen som gör det iaf men jag tror det är individuellt med, vissa hästar kanske inte trivs med att bli ridna så mkt, andra gör det säkert :idea:

Enda gången jag gör det är om jag är på kurs/läger.
Annars ser jag ingen anledning att göra det, är tillräckligt nojig över att slita på henne :p
Skulle dessutom inte ha tid.

Jag har tänkt att börja göra det.
Min häst behöver dels upp i kondition och slimma till sig lite, och dels få röra lite mer på sig nu, eftersom han får stå i liten sjukhage då hans ordinarie är alldeles för lerig (man får dra in honom) och han har mugg som inte ger sig.

Min plan är att köra kondition/uteritt/tömkörning/klättring/löshoppnig/gymnastikhoppning på förmiddagen och sen trimma på banan på eftermiddagen. Där emellan får han ett par timmar i hagen att käka lunch och ta det lugnt på.

Det kan man göra ibland. Jag gör det på stela pållar, då kör jag mjukgörande övningar två gånger om dan.
Men aldrig hårda pass.

Har inte egen häst, men man har ju gjort det på läger osv. Men man få¨r ju inte glömma att fodergivan får ökas med träningen på hästen, och att ena är kanske bara en uteritt. Men iaf. Lite vilodagar med och så tror jag bara att hästen mår bra av det.

När man var liten & hyrde häst så blev det ofta två pass per dag på sommaren, men nu ser jag ingen mening i det.
Att det går några extra timmar mellan ridpass är ju knappast hela världen, rider man uppbyggande så behöver ju kroppen vilotid mellan för att bli starkare.

Skillnad om man kanske rider ett pass på morgonen och sen ner till sjön & fikar eller tar ett dopp på kvällen.

Men varken vi eller våra pållar skulle nog vilja ha två pass per dag, dels har vi lååångt till stallet och räcker bra med den motionen vi får:)

Jag försöker iallafall rida den ena hästen 2 gg dag så offta jag hinner. Då han är tjock och behöver extra kondition + stått inne mkt.
Rider dock inte markarbete varje gång utan det blir offta ett markarbets pass och en uteritt. Han går dock aldrig 2 hårda pass utan brukar gå ett hårt och ett lätt.

Tex
Markarbetsträning (hård ) förmiddag
Skritta ut 1 timma på eftermiddagen

el
Galoppträning i skog förmiddag
Jogg lungt på eftermiddagen

Ger ni dem mer mat när de går två pass/dag eller får de samma ranson?

Skötisen blir inte riden två ggr om dan men kommer ut och rör på sig 2 ggr/dag; ett pass uppsuttet 40-50min på morron och sen ut och promenera i skogen för hand på em/kväll 30-60min. Då vi är 4 pers som ser till hästen regelbundet så det funkar tidsmässigt.

Jag har ridit min 2 ggr per dag för att träna inför kurs där det var 2 ridpass per dag (ett hopp å ett dressyr). Skulle inte göra det under längre perioder och definitivt inte riktiga träningspass både morgon och kväll.

jag skulle nog inte rida 2 ggr/dagen varje dag på min pålle, men kanske under en viss period eller några dagar i veckan. så länge man inte rider två hårda pass så kan jag inte se ngt fel i det. :)

nej oh nej! det skulle jag inte hinna. det rör sig om kanske 2 dagar/veckan som hon får gå extra. max. ;)

För några år sedan hade jag förmånen att arbeta i en ekoby, ca 45 minuter från stallet. Red till och från jobbet varje dag...hästen mådde som bäst under den perioden, helt klart. Skulle absolut lägga in två pass om dagen om tid funnits till det.

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama