Motionera hästen 2 ggr/dag?

Sv: Motionera hästen 2 ggr/dag?

För några år sedan hade jag förmånen att arbeta i en ekoby, ca 45 minuter från stallet. Red till och från jobbet varje dag...hästen mådde som bäst under den perioden, helt klart. Skulle absolut lägga in två pass om dagen om tid funnits till det.

Det låter helt suveränt. Då hade hästen verkligen en riktig arbetsuppgift, att ta dig till och från jobbet. Jag tror att många hästar idag är olyckliga för att de inte har någon riktig arbetsuppgift.

Jag tror att problemet med många av våra hästar idag är att vi helt enkelt rider för lite. En arbetshäst, om det så är en skogshäst, en ranchhäst, osv, jobbar 8-10 timmar om dagen och jag tror att dessa hästar mår bättre än många andra. Hästar är ju "gjorda" för att röra sig många mil per dag (dock egentligen utan ryttare...)

Ofta så är det ju så, att det är vi ryttare som är trötta efter ett ridpass på en timme. Inte hästen... Sen beror det ju förstås på vad man gör. Sitter man och utbildar en unghäst i vissa moment på ridbanan, så kan den ta helt slut efter bara 15 minuter. Men då är det ju huvudet som blir trött. Samma häst kan utan problem lufsa i skogen i 2-3 timmar utan att bli trött.

Sen är väl faktum att det är av tidsbrist vi rider endast ett pass per dag. De flesta har ju faktiskt jobb, skola, hem, m.m. att ta hand om också.

Det är en intressant diskussion det här!

Jag är helt med dig i dina tankar. Har haft en nordsvensk brukshäst tidigare på tillridning och tillkörning (hon blev kvar sen) och jag hyrde in en körkarl som jobbade skogsjobb med henne och på det fick hon gå ridpass med mig eller dottern. Även hon mådde som bäst och var som mest hanterbar när hon jobbades mycket.

I hälsingland hade vi rätt långt till varandra (vänner och bekanta) och även här fick hästarna agera transportmedel. Suveränt att rida över skogen till vänner för lite fika och sen rida hem igen...:D

Saknar verkligen tiden med vuxna friska hästar:crazy:...men, jag hoppas att fröken nu håller så att vi kan börja kräva lite samt att tiden går fort tills min ekonomipaint kan börja jobba (är blott 1 år). Jag kommer absolut lägga in två pass de dagar som jag kan göra det och jobba "enkelpass" de dagar jag har mindre tid.

när jag har tid och ork rider jag hästen två gånger om dagen, jättebra sätt att öka kondisen. Om jag fortfarande är hemma ett tag kommer jag göra det på ena hästen nu som behöver både musklas och öka sin kondis. Oftast är det ju tiden som ställer till det, men hinner man är det ju super!

Min pålle går i sjukhage på grund av mugg och jag försöker rida henne två gånger om dagen eftersom hon har så fruktansvärt mycket överskottsenergi. Det brukar bli en kort tur och en kort eller mellanlång. Vissa dagar blir det ett jättelångt pass istället.

knapplån

Jag rider endast ett pass/dag, men skulle gärna ridit två pass/dag ifall tiden räckt till! Funderar på att kanske börja rida 2 pass/dag till sommarn.

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama