Motionera halt häst

Sv: Motionera halt häst

"Alla" är så himla glada för att klaga på sina veterinärer, hovslagare, massörer, ET - det är alltid de som gör fel. Men kritiskt tänkande hos hästägaren då? Har hästägaren INGET ansvar alls?

Jag har varit i svängen där jag bytt veterinär, bytt klinik, bytt klinik igen, bytt ytterligare veterinär - till jag hittar någon som jag känner att jag har förtroende för och som jag kan utbyta tankar med.

Detta är en stor industri - hästsporten. Det betyder mycket pengar. Man visar sitt missnöje genom att inte gynna de som man inte anser är bra. Då överlever de inte.

Om hästen gång på gång blir halt i ett ben, där den har en pålagring - kan man då verkligen som hästägare inte misstänka att det har något samband?

Även om "de vise" säger att jag är rödhårig kommer jag likförbaskat att vara blond - oavsett vem som säger det.

"Alla" är så himla glada för att klaga på sina veterinärer, hovslagare, massörer, ET - det är alltid de som gör fel. Men kritiskt tänkande hos hästägaren då? Har hästägaren INGET ansvar alls?
Nu skrev jag klart och tydligt att ja, man ska vara kritisk till veterinärer så det behöver du inte säga till mig faktiskt.

Jag har varit i svängen där jag bytt veterinär, bytt klinik, bytt klinik igen, bytt ytterligare veterinär - till jag hittar någon som jag känner att jag har förtroende för och som jag kan utbyta tankar med.
Och om man känner att man faktiskt har förtroende för vet. om man känner att man varit runt otroligt mycket och alla säger samma sak? Vad gör man då?

Om hästen gång på gång blir halt i ett ben, där den har en pålagring - kan man då verkligen som hästägare inte misstänka att det har något samband?
Visst kan man det, har jag påstått något annat?

Det har funkat på mina hästar och på många jag känner, jag skrev hur jag skulle göra. När de går med inspänningar så brukar de flesta (inte alla, det tror jag absolut inte) förstå att de är en aning begränsade och uppför sig bättre.
Men absolut är man osäker ska man kontakta vet. men det lät extremt i ditt fall, du kanske överdrev iofs men ändå.
Senor absolut men sår etc tycker jag man bör ha tillräckligt med kunskap om för att avgöra hurvida man behöver tillkalla veterinär eller ej.
Me det är min åsikt.

Lite OT, men att man inte svullnar av en vrickning låter ju lite konstigt. Om det är en väldigt lätt så kanske det svullnar så lite att det inte märks, men en ordentligt vrickning säger väl självt att det svullnar. Nu är ju inte människan skapt som hästen, såklart, men har själv vrickat mina fötter otaliga gånger och svullnad ingår ganska rejält :grin: har svårt att tänka mig att det inte skulle göra det på en häst

Du kan knappast jämföra häst och människa.
Jag vet att min veterinär förklarade för mig varför de inte svullnar, men nu har jag glömt exakt varför.

Jag har sett hästar gå med inspänningar som är så taggade att dom nästan ställt sig och överhuvudtaget inte kommit framåt, bara ståt och studsat pga att dom är så inspända. Så inspänning på en promenad, då är det nog bäst att låta bli att gå med den alls. För det kan gå illa om hästen känner att den sitter fast i samband med att den är så övertaggad.

Jag har sett både och, så jag förstår båda sidor. Dels sett häst som blev som du beskriver, triggad/arg av inspänningen och etter värre. Samt häst som inte var bekymrad över inspänningen men den å andra sidan inte hindrade hästen från att explodera ändå (de kan om de vill..).

Men även de som med en lös inspänning knallar så städat och välvårdat så.

Så, är väl som med allt annat, högst individuellt.

Är hästen övertaggad vid promenad så anser jag också det är bättre att inte gå med den om inte bett/kedja/inspänning/etc fungerar, och kontakta behandlande veterinär och höra vad som är bäst att göra. (Strunta i promenaderna, ge större hage, skritta uppsuttet, de lugnande etc. Är ju olika i olika fall och vid olika diagnos).

Nu är det ju inte riktigt det läget TS är i (jag förstår dock inte varför man inte helt sonika bara kollar upp hästen på klinik, men generellt.

Vet att rubriken är lite "vågad" men fick ju er uppmärksamhet i alla fall.

Har aldrig skrivit att hästen haltar i skritten. Hon var oren, markerade i trav, men inte en klar hälta. Mycket pigg och arbetsglad, glada frust. Har inte jobbat henne, utan bara skrittat korta turer. Max 20 min. Nu även varje dag.

Ot

Hon har hovbensförbråskning på detta ben, som en vet ej skall påverka. Kan man vara säker på det? Har ej växt på de 10 åren hon har haft diagnos.

Orenhet är en hälta. Har du varit hos veterinären än?

*kl*

ärligt talat.....
20 min skritt varannan dag... är det inte lika bra att låta hästen vila ut helt om man ändå inte anser behöva till vet?
för 2 min varannan dag när hästen i fråga ändå går i hage hela dagen är i mina ögon helt bortkastat.

speciellt som TS skriver att hon måste rida för att kunna kontrollera den. självklart blir det en belastning för hästen att bära upp ytterligare 50-100 kg, eller vad nu ryttaren kan väga och de 20 minuterna var eller varannan dag kan ju lika gärna kvitta i min värld.
men så är inte min häst av det explosiva slaget heller, utan sköter sig och är väluppfostard - även på promenad.

Nu skrittar hon den varje dag ...

Även jag undrar om hästen nu hart varit hos vet?

Jag har varit med om diffusa hältor/"orenheter" (ej halt i skritt och endast markering i trav)som visat sig vara kotledsinflammation (=30min x 2 ggr skritt om dagen) som tog över 6 månader att läka ut, eller hovbensinflammaton (=absolut ingen motion!).

Hältan kan ju bero på vad som helst, jag skulle inte chansa! Möjligtvis avvakta ett par dagar eller en vecka, men inte längre.

Vilket är i princip det jag gjorde!! Väntade, konstatera att de gick åt rätt håll nästan med det samma. Promenerade sen för att få bort stelheten. Hästen normal i hagen. Nu i gångsatt sedan en vecka tillbaka, men vi tar de lugnt. Alla gångareter genomgångna, ingen orenhet kvar. Hästen pigg och sammarbetsvillig

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 298
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 989
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023