Motionera halt häst

Sv: Motionera halt häst

Ja det gör ju då rakt inte jag. Inte konstigt att premierna stiger på alla försäkringar. jag hade bara låtit hästen gå i hagen faktiskt då är de oftast mest lunga och minst risk att det blir nån förvärrad skada. bort med kraftfodret så klart. Sen hade jag åkt in om det inte var nån förbättring efter ett par veckor. Lite beroende på hur hältan ser ut förstås.

Det jag mest tänker på är att TS rådfrågar på internet, då har man kanske inte så stor kunskap om hältor (inget illa menat nu TS)? Då är det kanske säkrast att uppsöka veterinär om man inte har någon kunnig runt sig för att inte förvärra det hela?

Det är skillnad på att gå i hagen och bli belastad med ryttare.

Det är skillnad på att gå i hagen och bli belastad med ryttare.

Nja, jag har aldrig hört en vet. säga att belastningen från ryttaren skulle göra någon större skillnad om hästen ändå ska skrittas. Har alltid varit att man gör det alternativet som gör hästen mest lugn för ingen tjänar på om hästen blir explosiv och drar iväg pga att man måste gå brevid.

Kan hästen skrittas för hand så kan den nog klara av att en ryttare sitter på den också.

Sen tycker jag nog också att om hästen klarar av att gå i en stor hage utan problem så bör den nog klara 20 min skritt varannan dag, klarar den inte det kanske inte inte borde röra sig så mycket i hagen heller. Där den antagligen inte håller sig till skritten hela tiden.

jag håller inte med. Sjukhage o besök på klinik är en självklarhet. Därefter lägger vet upp ett program beroende på skadan. Här är iaf vet noga med att det är avsutten skritt som gäller tills hästen är haltfri, självklart är en ryttare en belastning.

Men man kan inte åka till klinik för minsta lilla, man väntar en vecka och ser efter hur det utvecklar sig, jag sätter aldrig min häst i sjukhage utan vidare, speciellt inte för en orenhet som blir bättre. Det tycker inte heller vet. här iallafall att man ska göra. Sällan någonting blir bättre av boxvila/sjukhage, snarare blir saker och ting värre när hästen bara står still. Om det nu inte är sprickor eller brutna ben. Däremot sätter jag honom i en lite mindre hage så han iallafall inte kan springa så mycket fram till ev. besök till kliniken.

Jag har iallafall otroligt svårt att tänka mig att dels att vet. rekomenderar skritta en häst som är halt i skritten och att när man väl kommit till stadiet då hästen får skrittas att det skulle spela någon roll om man sitter på hästen eller inte.

Här tycker iallafall vet. att man gör det som passar ens häst bäst, är hästen nära att dra iväg, steppa runt och grejer men hästen ändå måste skrittas så har det aldrig varit problem att skritta uppsuttet. Det är ju värre för benet att steppa runt och ev. småtrava och hålla på än lugn skritt med ryttare.

Just vid de tillfällena har jag INGEN veterinär som tycker att man ska skritta uppsuttet! Bättre och säkrare från marken, lägger hästen av en och drar så är ju skadan till råttorna.

"Minsta lilla" är för mig inte att ha en halt häst, som varit halt i en vecka och som visat hälta på samma ben tidigare. Jag åker till klinik för att försäkra mig om hur jag ska förfara, och jag har ALDRIG åkt i onödan. Men väldigt många gånger har folk suckat, men när jag kommit dit har det visat sig vara chipfraktur, sönderdragen has och en hel del annat som var en markering men som blivit utdömningsfall om hästen fortsatt gå i hage eller man ridit/tränat

Just vid de tillfällena har jag INGEN veterinär som tycker att man ska skritta uppsuttet! Bättre och säkrare från marken, lägger hästen av en och drar så är ju skadan till råttorna.
Här iallafall så anser vet. att ägaren känner antagligen sin häst bäst och vet hur den är som lugnast, är den lugnar uppsuttet så skritta uppsuttet, det är nog bättre för benet än att hästen studsar runt och travar brevid och är nära på att dra iväg.

Och sen, mer försiktig än mig när det gäller hästen finns nog inte. Jag överreagerar på allt, jag åker till klinik för att UL:a en sena som slutat vara svullen för veckorsen, jag ringer ut distriktarn för att titta på ett sår som jag ansåg var djupt men enligt vet. var jättefint och litet. Jag bokar tid på klinik det första jag gör om hästen är halt, men tiden på kliniken är ändå alltid en vecka bort och på en vecka brukar man se om det går åt rätt håll eller inte och då kan man avboka tiden.

Det står ingenstans i ts inlägg att ts ska träna hästen, att den ska rida och jobba hästen, det står att den skrittar hästen 20min varannan dag, en häst som inte haltar i skritten längre utan blir bättre. En häst som är lugn och avslappnad när hon sitter på hästen och explosiv och jobbig för hand. Sånna fall anser inte jag att det är någon panik om man sitter på hästen i skritt varannan dag i 20 min.

Mina häst har då vrickat sig flera gånger, utan att bli vare sig svullen eller varm.
Ärligt talat kommer jag inte på en enda häst som svullnar av en vrickning.

Lite OT, men att man inte svullnar av en vrickning låter ju lite konstigt. Om det är en väldigt lätt så kanske det svullnar så lite att det inte märks, men en ordentligt vrickning säger väl självt att det svullnar. Nu är ju inte människan skapt som hästen, såklart, men har själv vrickat mina fötter otaliga gånger och svullnad ingår ganska rejält :grin: har svårt att tänka mig att det inte skulle göra det på en häst

Min häst drog sönder flera ligament samt ytliga böjsenan i kotan (upptäcktes vid magnetröntgen), utan svullnad, puls eller värme, tyvärr, tog en evighet att hitta för veterinärerna. Jag förmodar att det beror på att det sitter ett ringband runt kotan, som håller tillbaks de svullnader som sker under det?

Jag har vrickat min vrist, och ja den har svullnat, men vår vrist motsvarar väl hästens has.

Så tyvärr tror jag hästar kan vricka sig utan att man ser någon svullnad.

Det tror jag också, och det absolut vanligaste problemet för våra hobbyhästar - ledinflammationer - ger oftast/aldrig värme eller puls. Ibland inte ens en klar hälta, utan snarare en arbetsovilja

Vet att rubriken är lite "vågad" men fick ju er uppmärksamhet i alla fall.

Har aldrig skrivit att hästen haltar i skritten. Hon var oren, markerade i trav, men inte en klar hälta. Mycket pigg och arbetsglad, glada frust. Har inte jobbat henne, utan bara skrittat korta turer. Max 20 min. Nu även varje dag.

Ot

Hon har hovbensförbråskning på detta ben, som en vet ej skall påverka. Kan man vara säker på det? Har ej växt på de 10 åren hon har haft diagnos.

Som sagt jag ringer direkt till kliniken o tycker de att det behövs åker jag in. Vadå inte åka vid minsta lilla? Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Dig skulle jag aldrig sälja en häst till, fy vilken totalt vidrig inställning.

Och sen, mer försiktig än mig när det gäller hästen finns nog inte. Jag överreagerar på allt, jag åker till klinik för att UL:a en sena som slutat vara svullen för veckorsen, jag ringer ut distriktarn för att titta på ett sår som jag ansåg var djupt men enligt vet. var jättefint och litet. Jag bokar tid på klinik det första jag gör om hästen är halt, men tiden på kliniken är ändå alltid en vecka bort och på en vecka brukar man se om det går åt rätt håll eller inte och då kan man avboka tiden.

OT men... du tycker inte det snarare vittnar om okunskap än försiktighet?
jag säger inte att man inte ska tillkalla veterinär eller så spec om man är osäker men det måste ju finnas gränser...

i TS fall hade jag begränsat hästens rörelser, d.v.s. mindre hage och går den inte att gå med prova med träns och ev.gjord + inspänningar när jag gick med den.

Jag upplever att det är stor skillnad på att skritta för hand och skritta uppsuttet. Vi vet ej heller hur mycket ts väger, men en ryttare gör självklart inverkan på skritten.

Det är rent utav dumdristigt att ta ut den hästen överhuvudtaget utan att ha kollat med en veterunär först.

Allt påverkar. Det finns ingen slump. Hade jag fått 10 kr för varje gång jag hört någon berätta att "veterinären tycker inte pålagringen/förbeningen/benbiten borde påverka fast han är halt på det benet" hade jag varit självförsörjande på veterinärvård vid det här laget.

Tror du själv att det är en slump att hästen är halt på det benet? När det finns konstaterade problem på just det benet? Jag kan sätta rätt mycket pengar på att hästen - när ni släcker hoven med förbeningen - blir halt på minst ett ben till. Som inte syns så länge hoven gör mer ont, men som kommer fram när den hältan är släckt. Går hästen och har m e m ont på ett ställe kommer den säkert som amen i kyrkan att få problem med snedbelastningar och överbelastningar på andra ställen. Låter man dem då gå och "avvaktar", "väntar ut", "rider på" så blir det ju till slut så att det inte går att fixa. Vi sänder hästarna i en för tidig grav.

Som sagt jag ringer direkt till kliniken o tycker de att det behövs åker jag in. Vadå inte åka vid minsta lilla? Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Dig skulle jag aldrig sälja en häst till, fy vilken totalt vidrig inställning.

Men snälla nån, jag ringer till klinik det första jag gör om det är något med min häst, sen om jag åker in eller inte är en annan sak för jag avvaktar om hältan blir bättre och bättre. Men jag hör alltid alltid alltid med vet. såfort det är någonting med min häst. Så snälla, kom inte och påstå att jag har en vidrig inställning, det gör ont faktiskt. Jag är kritisk och osäker nog som det är faktiskt.

Sen vill jag också veta vart någonstans som jag skrev på ett sätt som får folk att tycka att jag har en sån vidrig inställning och inte förtjänar en häst?

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser nog fortfarande att om hästen inte klarar 20 min lugn skritt så bör hästen nog ha boxvila faktiskt. Och det gäller att kunna ha hästen så lugn som möjligt, annars får man ge lugnande isåfall.

OT men... du tycker inte det snarare vittnar om okunskap än försiktighet?
jag säger inte att man inte ska tillkalla veterinär eller så spec om man är osäker men det måste ju finnas gränser...
Hm..jag är som sagt igen extremt försiktig med min häst, är det något som jag är osäker på speciellt senor så åker jag in och UL:ar dirkekt vilket även vet. tyckt varit en bra ide, bättre att vara för försiktig när det gäller sånt än att man chansar och rider på ifall det är något med senan.

i TS fall hade jag begränsat hästens rörelser, d.v.s. mindre hage och går den inte att gå med prova med träns och ev.gjord + inspänningar när jag gick med den.

Jag har sett hästar gå med inspänningar som är så taggade att dom nästan ställt sig och överhuvudtaget inte kommit framåt, bara ståt och studsat pga att dom är så inspända. Så inspänning på en promenad, då är det nog bäst att låta bli att gå med den alls. För det kan gå illa om hästen känner att den sitter fast i samband med att den är så övertaggad.

Allt påverkar. Det finns ingen slump. Hade jag fått 10 kr för varje gång jag hört någon berätta att "veterinären tycker inte pålagringen/förbeningen/benbiten borde påverka fast han är halt på det benet" hade jag varit självförsörjande på veterinärvård vid det här laget.

Men där bör du isåfall gå till klinikerna och klaga hos veterinärerna och inte säga så till en hästägare vars vet. har sagt såhär. Är en häst i samma stall jag står i som får kotledsinflammation regelbundet vars vet. säger att det har inget med pålagringarna att göra, det beror på något annat. Man kan inte säga så på ett forum till någon när man inte sett plåtarna eller någonting och inte kan göra sig någon uppfattning om hur det ser ut i hästen.

Vad menar du att man gör då som ägare? Struntar i vad vet. säger? Jag vet att man ska vara kritisk när det gäller vad vet säger men vad gör man liksom, går vidare till nästa och nästa och nästa vet tills man får höra det man själv tror?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 298
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 989
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023