Motionera halt häst

vinkelina

Trådstartare
Hästen började markera förra torsdagen, inte halt, men inte helt ren heller. Ingen värme i benet/hoven och på bra humör.

Har nu promenerat henne varannan dag ca 20 min. Hästen har haft bra tempo på, svår att hålla i skritt, vill trava.

Går ännu inte rent. Skulle springa med henne i går för att kolla hur de såg ut, fick en hel cirkus på halsen. Fick kämpa att hålla henne, som att tända eld i baken.

Vågar nu inte gå med henne för hand, hon är så otroligt energis och stark, överskottsenergi.

Kan de vara farligt att rida (barbacka) 20-30 min i skritt, utan krav på lång tygel. Gjorde det i går och hade en mycket nöjd häst. Tycket att skritt var onödigt långsamt :D

Kan tillägga att hon haft problem med samma ben för ca 2 år sedan, hela vet rumban utan att nått hittades (in på klinik, röntgen osv)

Sv: Motionera halt häst

Spelar ingen roll om du sitter uppsuttet eller går brevid om du ändå ska skritta hästen. Men det är ju alltid bra att ta reda på orsaken till att hästen inte är fräsch.

Är hästen halt i skritt så tycker jag inte du ska motionera den alls.

Om det bara är så att den markerar lite lätt i trav (på böjt spår), ja då är det säkert ingen fara om du sitter på hästen när den skrittar.

Är hästen en sådan som inte funkar att bara stå i hage/boxvila utan att bli knasig av överskottsenergi så tycker iaf jag att en uppsutten skrittpromenad är ett helt ok alternativ.
Jag håller dock med worthless att det bästa vore ju att utreda varför hästen inte är fräsch.

När hästen var in på klinik förra gången den visade besvär, var det bara det aktuella haltbenet som kollades då? Kan det vara så att orsaken till hältan inte sitter i själva benet utan högre upp? Ryggen? *spånar*

Jag hade inte motionerat alls förns jag varit på klinik och rett ut vad som är galet.

ren i skritt, i går, lite stel i rörelsen dock. Troligen så kommer hältan efter att vi hoppade på onsdagen. Hoppade 80 cm för första gången på 2 år.

är en häst som tycker om att jobba, och blir nästan exlosiv vid vila.

förra gången satt skadan sitter i benet. Visserligen misslyckat böjprov, men fick i alla fall en 4 gradig hälta vid böjning av kotleden. 0.5 innan.

Markerar hästen i skritt så skulle jag ta ut vet. och börja utreda..
Är hästen bara lite lätt halt som syns i trav så kan du nog skritta uppsuttet kortare stunder.
Har hästen överskotts energi så kanske du bör kolla över fodret? kanske är det för mycket energi i?

Jag skulle inte sitta uppsutten. Jag skulle ta ut min häst på korta promenader på hårt underlag. Typ 20min tre gånger dagligen tills hältan försvunnit, då skulle jag skritta uppsutten.

Ändring: Såg sedan att du itne ville gå med henne vid hand. Ursäktar.

Senast ändrad av en moderator:

mycket bättre i dag. vist, hon känns stel, men markera inte mer *peppar* så blir skritt några dagar nu

Eftersom hon har varit halt en vecka nu så skulle jag ta och åka in på klinik. Min häst markerade lätt i endast trav, på böjt spår i ena varvet. Det visade sig vara kotledsinflammation som tog ett halvår att bli bra ifrån. Där skulle hon dock skittas vid hand två gånger om dagen.

Min medryttarhäst markerade också bara lite i trav. Det var hovbensinflammation som också tog några månader att bli bra i från, i det fallet var det strikt vila i sjukhage som gällde!

Så innan jag började laborera själv skulle jag, i din sits, först låta vaterinär komma vad hältan beror på. Så att du vet hur/om du får motionera hästen.

Lycka till!

Senast ändrad:

Är det ingen värme eller svullnad så är det ju ingen typ vrickning, senskada eller liknande (mest troligt iaf).

Det man då kan börja fundera på är ju ledinflammationer, spricka någonstans, osv osv osv. Kan ju vara i princip vad som helst...

Är den fortfarande oren efter en vecka så hade jag nog kollat upp det hela.

Jag förundras alltid över folk som skriver sånna inlägg som du gör. Motionera halt häst heter din överskrift. UTAN att ens ta reda på VARFÖR hästen är halt ska du ha råd på en internetsajt ? VARFÖR ? Du kunde lika gärna bara struntat i din fråga och motionerat din halta häst...för de svar som getts duger tydligen inte..du motionerar ändå. Så min fråga till dig..Vad vill du egentligen ? Vill du ha svar du struntar i eller bara typ skriva ett inlägg för skojs skull ? :(

Hästen har nu varit halt i en vecka, du vet att den har varit halt i samma ben, du misstänker att det är ansträningingsrelaterat. Och du frågar om RIDNING?!

Nä, hästen behöver komma under veterinärvård så det inte blir värre.

Jag hade aldrig motionerat en häst som visar hälta, även om det så "bara" är en markering på nåt ben.
Håller med alla andra om att ett besök till klinik kanske vore på sin plats.

Är det ingen värme eller svullnad så är det ju ingen typ vrickning, senskada eller liknande (mest troligt iaf).

Det man då kan börja fundera på är ju ledinflammationer, spricka någonstans, osv osv osv. Kan ju vara i princip vad som helst...

Är den fortfarande oren efter en vecka så hade jag nog kollat upp det hela.

Mina häst har då vrickat sig flera gånger, utan att bli vare sig svullen eller varm.
Ärligt talat kommer jag inte på en enda häst som svullnar av en vrickning.

Hästen har nu varit halt i en vecka, du vet att den har varit halt i samma ben, du misstänker att det är ansträningingsrelaterat. Och du frågar om RIDNING?!

Nä, hästen behöver komma under veterinärvård så det inte blir värre.

håller med!

Folk härinne gör mig mörkrädd :crazy:

Är min häst halt ringer jag kliniken direkt, det här med att avakta tror jag inte på. Är det en skada kan det bara göra det värre, jag åker hellre in en gång för mycket.

En halt häst ska inte motioneras alls förren man vet vad felet är. Bara för att inget hittades förra gången så är det väl inget som säger att något kan hittas nu?
En stel häst kan ha allt ifrån muskelinflamationer till sträckningar och allt därimellan och behandlingen är väldigt olika.
Om du inte vill ta ut veterinär utan avvakta så för guds skull motionera henne inte! Du kan förvärra skadan jättemycket om du har otur.

KL
Jag kanske fattade fel men är det inte 20 min skritt varannan dag som det pratas om? Inte motion även om rubriken är galen. Och är hästen inte halt i skritt och kan gå i hagen så är det inte så farligt att skritta den varannan dag sålänge det går åt rätt håll, sålänge orenheten blir bättre och bättre.

Tycker att det är en liten överdriven reaktion här. Fast rubriken är fel, det håller jag med om.

Senast ändrad av en moderator:

Ärligt talat kommer jag på flera hästar som svullnat av en vrickning, beror nog kanske på hur kraftig den är? Men isåfall borde TS häst ha haltat betydligt värre misstänker jag. Skrev även "mest troligt", det är ju omöjligt att avgöra via internet, kan ju som sagt vara vad som helst, därför hade jag utrett min häst...

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 298
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 989
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023