Motionera ett dräktigt sto

L

lotgo

Mitt dräktiga fullblodssto är mycket nervöst lagd och efter ett antal smällar har jag nu blivit lite rädd och osäker, vilket hon givetvis känner av. Ridning är inte aktuellt och det är en pärs att longera /tömköra. Är det direkt olämpligt att "bara " låta henne gå tills fölet kommer, alltså gå ute i hagen hela dagen och sedan bara pysslas om? Har testat med löslongering på ridbanan men hon stressar upp sig enormt. Hur kommer man tillrätta med alla dessa nerver? Någon som har tips/erfarenhet? :confused:

Sv: Motionera ett dräktigt sto

Antal smällar.. vad är det för smällar?

Om hon stressar upp sig så mkt att det kan vara farligt både för henne och dig och kanske även för fostret, att hon kan kasta/resorbera så skulle jag nog låta henne vila. Svårt att utala sig då man inte vet bakgrund och mer exakt hur hon är.
Vissa hästar mår ju dåligt av att bara gå, vill aktiveras osv. Men mår hon bättre av att bara gå i hagen så går ju det.
Men samtidigt så måste ni ju få bukt med era probem/rädsla om du ska kunna motionera henne i framtiden. Och isådanna fall borde ju, ju förr destå bättre vara bäst.
Svårt...

Ärligt talat, hur många av landets avelsston tror du motioneras alls?
Rätt gissat, de allra flesta gör inget annat än att gå i hagen! :)
Du behöver inte ha minsta lilla dåligt samvete för att du inte motionerar ditt dräktiga sto! :)
(här går fyra stycken dräktiga ston och bara äter sig feta, fiser och latar sig... :p)

Tack, skönt att höra! Då ska hon få lata sig och fisa runt i hagen, så får vi ta hand om nerverna efter fölet! :rofl:

Hon kastade sig i början så jag släpades med runt hagen och fick panik i stallgången och slet sig så jag fick en smäll i ansiktet och fick sy. Har slitit sig ett par gånger så att jag fått brännsår i händerna osv. Det är lugnare nu men de här händelserna satte sina spår hos mig.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 305
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg