Motion och fång

A

Alanis

Jag funderar över det här med att förebygga fång och motion. Tidigare trodde man ju att hästen fick för energi och proteinrik kost och därför fick fång. Då skulle man bland annat förebygga detta genom att motionera hästen ordentligt.
Nu är ju rönen helt inställda på gräsets omständigheter och kolhydrater och sockerarter, om jag förstår det hela rätt :angel:
Är motionen lika viktig i förebyggande syfte ändå??
Jag kan se två syfte:
1. Förebygga övervikt vilket ökar risken för fång
2. Öka cirkulationen i hovarna.

Om hästens vikt inte påverkas av motionen (dvs fet resp. smal oavsett motion pga. enbart promenadridning), är det lönt att motionera i förebyggande syfte då?

Och hur mycket motion krävs för att det skall göra någon skillnad??

Sen såg jag för någon vecka sedan någon som skrivit graderna av fång, hur symptomen förändrades. Jag hittar inte den tråden igen. Jag har försökt söka, men kanske är för klantig :confused:
Så kan någon ge mig en ledtråd så vore jag tacksam.

Alanis - har massor av dumma frågor och är jättetacksam för alla svar.

Sv: Motion och fång

Jag har också funderat på motion i förebyggande syfte mot fång. Jag funderar över om vi övergöder våra hästar, så att de inte kan ta hand om allt vi proppar i dem. Jag tror inte att det fanns så väldigt mycket olika foderblandningar för som det gör idag, eller gör det? Nu verkar det som om alla hobbyryttare ska ge sina hästar foderstater baserade på presterande hästars behov.

Hur mycket reds hästarna förr kontra nu? Om man ser på vilka hästar som fick fång förr, små ponnyer, och alla de som får fång nu. Nu är alla hästar lika utsatta verkar det som. Rider vi mindre nu? Är det mer skogsluffning än träningridning?
I hur stor utsträckning drabbas tävlingshästar av fång? Förr och nu?

Frågan är också hur hästarnas kroppssystem ser ut innan vi släpper dem på betet? Om hästens kropp är i ordning innan betessläppet, är hästen då mindre fångbenägen än om de är i "överhull" och fullproppad med sådant de eg inte behöver?

Jag har också hört om dem som fått en fångrand i hovarna i samband med avmaskning. Hur såg avmaskning och parasitangrepp ut förr kontra nu?

//Frida

Om man gör lite skillnad mellan de olika fångvarianter blir det lite lättare.

Ser man till andel hästar som får fång till följd av ett överskott av socker och andra lättjästa kolhydrater (rubbning av bakterieflora) så har motionen en marginell inflytande (rent teoretiskt). Om man tänker sig att en individ i god fysisk kondition lättare kan stå emot de förgiftningseffekterna som följer en massivt bakteriedöd, att blodcirkulationen underhålls vid träning och att hästen tillbringar mindre tid med att äta (när den motionerar...), ja, då blir motionen avgörande. Själva belastningen (vikten) tror jag inte är avgörande om inte sjukdomen redan har triggats av något annat.

Om sedan jämför med de hästar som faktiskt har en rubbning av ämnesomsättningen är fysiskt aktivitet är faktiskt en av det viktigaste förebyggande faktorer. För dessa hästar har man just studerat sambanden mellan övervikt (som både beror på diet och brist på motion) och insulin utsöndring. Hur många hästar som hör här kan man inte svara på, man testar inte insulin responsen på fånghästar i Sverige.

Jag har diskuterat saken med min svärfar (som f.ö. tycker att mina hästar är riktiga fjollor... :o ). Det var inte långa perioder hästarna gick på bete (helt lediga). De var antigen igång under vårbruket eller så var det skörd. På vintern kördes de i skogen och året om fick de mat för vad de presterade. Det fina höet var till kor som skulle mjölka.
Men visst fick hästarna fång då också och det beror nog inte på att de gick i kalla vattendrag (citat från min vet.bibel från 1919).

En liten rättelse: idag har man fokuserat på gräsets fruktaner MEN man tror fortfarande att det är överskott på (vissa) kolhydrater som är boven.

Alla de hästar jag i alla fall känner till som fått fång har alla en sak gemensamt de vilade alltså var inte igång vid tillfället för fånganfallet. Har själv känslan av att motion är starkt knuten till fång (eller rättare sagt brist på motion).
Kan ju kontra med frågan: Är det någon här inne som har sett en häst i hårt arbete (alltså typ full tävlingskonditions träning) få fång ? Alltså då menat medans den är i full gång inte när den har en viloperiod.

japp!
S.k. tävlingshästar i full kondition. Jag kan inte svara hur vanligt det är, det finns ingen statistik på detta. :angel:
Kan tillägga att hästarna i frågan inte hade något avvikande foderstat. En på sommaren (ej bete), en gick på bete och en tredje var på vintern. Jag menar inte att hästarna var på elitnivå men de tränades regelbundet.
/N

En häst i bra kondition som tränas regelbundet har ju bättre blodcirkulation.. Dessutom så har de ju förstås en stabil å regelbunden foderstat... Har själv en fång häst... När jag köpte henne var hon i jättedåligt skick... Hon skulle slaktas :(
Nu är hon betydligt bättre....

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har en liten häst som jag måste börja utreda ordentligt efter helgerna, men tills dess tänkte jag försöka få lite mer kött på benen...
2
Svar
39
· Visningar
4 504
Hästvård Nu när det är vår och gräset börjar växa.Drar det ju mot fångtider. Så ni som har erfarenheter får gärna dela med sig av hur man på...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 879
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar