A
Alanis
Jag funderar över det här med att förebygga fång och motion. Tidigare trodde man ju att hästen fick för energi och proteinrik kost och därför fick fång. Då skulle man bland annat förebygga detta genom att motionera hästen ordentligt.
Nu är ju rönen helt inställda på gräsets omständigheter och kolhydrater och sockerarter, om jag förstår det hela rätt
Är motionen lika viktig i förebyggande syfte ändå??
Jag kan se två syfte:
1. Förebygga övervikt vilket ökar risken för fång
2. Öka cirkulationen i hovarna.
Om hästens vikt inte påverkas av motionen (dvs fet resp. smal oavsett motion pga. enbart promenadridning), är det lönt att motionera i förebyggande syfte då?
Och hur mycket motion krävs för att det skall göra någon skillnad??
Sen såg jag för någon vecka sedan någon som skrivit graderna av fång, hur symptomen förändrades. Jag hittar inte den tråden igen. Jag har försökt söka, men kanske är för klantig
Så kan någon ge mig en ledtråd så vore jag tacksam.
Alanis - har massor av dumma frågor och är jättetacksam för alla svar.
Nu är ju rönen helt inställda på gräsets omständigheter och kolhydrater och sockerarter, om jag förstår det hela rätt
Är motionen lika viktig i förebyggande syfte ändå??
Jag kan se två syfte:
1. Förebygga övervikt vilket ökar risken för fång
2. Öka cirkulationen i hovarna.
Om hästens vikt inte påverkas av motionen (dvs fet resp. smal oavsett motion pga. enbart promenadridning), är det lönt att motionera i förebyggande syfte då?
Och hur mycket motion krävs för att det skall göra någon skillnad??
Sen såg jag för någon vecka sedan någon som skrivit graderna av fång, hur symptomen förändrades. Jag hittar inte den tråden igen. Jag har försökt söka, men kanske är för klantig
Så kan någon ge mig en ledtråd så vore jag tacksam.
Alanis - har massor av dumma frågor och är jättetacksam för alla svar.