fång, cushings, insulinresistens - samband?

Sv: fång, cushings, insulinresistens - samband?

Visst fick jag panik efteråt men redan några timmar senare kändes det bara.... LUGNT....
Om ni förstår hur jag menar.......

Så kände jag också då vi tog bort vår fjording efter att han var sjuk från och till i fång i 8 mån. Han rymde dagen före, galopperade och åt gräs - var lyckligaste han varit på länge. Han kände nog på sig vad som skulle hända. Mina nära tyckte nog att jag var okänslig och tyckte det var så onödigt att ta bort honom. Men jag stod hela tiden fast vid att döda hästar lider inte. Det kanske skulle ha skett tidigare, men vi hoppades hela tiden på det bättre. :(

ju mer jag tänker på saken, desto mer säker blir jag på att min lilla häst inte alls mår bra. Jag ska ringa kliniken redan i morgon och hoppas få en tid så snart som möjligt.
Hur gör man för att ställa diagnos på IR resp Cushing? Räcker det med ett blodprov + anamnes eller måste man göra större undersökningar än så?
Jag misstänker att min pålle har blodsockerhalt som slår i taket just nu, för hon bälgar i sig mängder av vatten. (Kan man kolla hästars blodsockernivå med en blodsockermätare för människor? Jag kom på att jag har en sådan liggande någonstans, en som min diabetikerkompis har "kasserat" då hon fick en ny modernare...)

Sen undrar jag vad Er erfarenhet av försäkringsbolagens inställning till detta är?
Jag anser ju egentligen själv att t.ex halta hästar döms ut alldeles för lätt, att man borde ge dem mer tid för att fler förmodligen ska kunna tillfriskna. Men detta känns för mig annorlunda, för det är en livslång sjukdom som kräver medicinering och specialbehandling. Visst kan man få hästen att leva ett hyfsat livmed detta och det är egentligen därför jag undrar - kräver de att man SKA hålla på med medicinering, specialfoder och specialbehandling eller brukar eventuell utdömning accepteras? (om hon har någon av/båda dessa sjukdomar så kommer jag sannolikt ta bort henne i vilket fall som helst, men det gör ju inget om man skulle få ut försäkringspengarna i så fall...)

En annan fråga, om jag mot förmodan skulle låta henne vara kvar:
Ponera att det är cushing hon har, har jag då förstått det rätt att det inte funkar att använda henne i avel?
Och om hon skulle medicineras för cushing, är det då möjligt att använda henne som tävlingsponny eller faller det på dopingaspekten? (misstänker att det är så)

Jag hade inga problem med Agria. Men om det berodde på henes ålder, 27 år, vet jag inte.
Ring och fråga, det skulle jag göra innan jag sätter in behandling.

Av vad jag vet nu så är det livslång medicinering som behövs för att undertrycka symptomen för dom kan aldrig bli helt fria från dom....

Så tävling tror jag är uteslutet......

Hur gör man för att ställa diagnos på IR resp Cushing? Räcker det med ett blodprov + anamnes eller måste man göra större undersökningar än så?

I båda fallen kan man ta hyfsat enkla blodprov. MEN, dessa är mycket trubbiga och kan ge falska negativa. Bättre svar får man genom att göra en sk glukosbelastning för att avgöra ev IR. Man tar ett noll-prov (blodprov), sen tillför man glukos, och så tar man upprepade prov efter X min, Y minuter osv. 6 h ska man hålla på totalt. Man analyserar glukos och insulin i proverna, och ser då dels om 'startvärdena' är normala eller ej, hur högt insulin och glukos når och ffa hur snabb de SJUNKER igen. Sen har man normala kurvor för friska hästar och jämför med.

Cushings finns flera sätt att testa, men där är det bästa också en lite mer utökad provtagning, jag kan den dock inte i huvudet, men man kan t ex göra en kortisolbelastning. Dvs man tillför kortisol och ser hur hästen reagerar på det, och jmf med en normalkurva för frisk häst.
Jag misstänker att min pålle har blodsockerhalt som slår i taket just nu, för hon bälgar i sig mängder av vatten. (Kan man kolla hästars blodsockernivå med en blodsockermätare för människor? Jag kom på att jag har en sådan liggande någonstans, en som min diabetikerkompis har "kasserat" då hon fick en ny modernare...)

Vet inte om man kan, men det är ofta ganska poänglöst. Hästar är mycket, mycket bra på att kompensera sin IR. Dvs de producerar mer och mer insulin, och håller på så sätt blodsockervärdena ganska normala. Människor har sämre förmåga att överproducera insulin, och får oftare förhöjda glukoshalter i blodet. Men hos IR-hästar så är på fasteprov oftast blodsockret normalt, men insulinet för högt. Men hästen kompenserar och håller normalt blodsocker med hjälp av att öka insulinproduktionen mer och mer.

Sen undrar jag vad Er erfarenhet av försäkringsbolagens inställning till detta är?

Mitt bolag har betalat utan minsta lilla knot, har Sveland. Vet dock en annan bukefalist, med annat försäkringsbolag, som vägrade betala då de ansåg det inte var befogat, hästen var inte dålig nog. Så är nog tyvärr olika.

Vet ej hur de ställer sig till utdömning, det beror nog på hur hästen mår osv. Men det bedöms nog från fall till fall så bara ditt bolag som kan svara på det.

Och om hon skulle medicineras för cushing, är det då möjligt att använda henne som tävlingsponny eller faller det på dopingaspekten? (misstänker att det är så)

Oavsett om det är cushings eller IR-medicinering är det tävlingskarens. Det medges inte dispens vad jag vet för cushingsbehandling, frågan är om någon någonsin sökt för IR-behandling. Men, det är generellt tävlingsförbud iom karens, ev kan du söka dispens men jag är högst tveksam om det skulle gå igenom. Men man förlorar ju inget på att prova, men man ska nog räkna med att få nej =/

Tack för era svar!
Jag har fått lite mer på benen och också stärkts i min uppfattning att jag sannolikt kommer ta bort ponnyn oavsett om jag får pengar från försäkringsbolaget eller inte, om det visar sig vara IR och/eller Cushing (vilket jag ju tror). Jag har helt enkelt inte möjlighet, av flera skäl, att hålla på med medicinering, specialfoder och specialbehandling av henne och jag kan inte tänka mig att sälja en häst som inte är frisk - även det av flera skäl. Hade möjligen kunnat låna ut till tävling, men då det faller på doping, precis som jag trodde, så gick även det i stöpet. (Nej, jag kommer inte söka om dispens) Så eftersom jag inte kan ge ponnyn "ett bra liv" är det ju bättre att avsluta det.
Jag tror, för övrigt, att det är likadant med försäkringsbolagen som med försäkringskassan och de sjukskrivna, att det är viktigt hur veterinären formulerar intyget...

fördelen med att känna veterinärerna på kliniken är att man blir tagen på allvar när man hör av sig - nu är "före"-prov taget och kortisoninjektion given, i morgn bitti tas "efter"-provet och om en vecka har vi svar på om det är Cushing...

jahapp, provsvaret har kommit och någon Cushing var det i alla fall inte. Så nu får vi leta vidare efter orsaken till att lilla fröken har magrat och satt päls som en mykoxe... Tills vidare fortsätter vi med massor av lusern+olja och fritt med grovfoder.

Det jag har sett på nära håll så är en cushinghäst inget material för tävling hursomhelst....dom blir nämligen sämre och sämre. Men olika hur fort det går antar jag. Medicin är svår att få tag på, och dessutom väldigt dyr. Men det är karens, så ingen tävling.

Diagnos ställs mot bakgrundshistoria senaste tiden, hur många symtom som finns, mätning av mängd vatten de dricker per dygn. Först tar vet oftast andra standardprover för att utesluta andra orsaker. Sedan tex cortisontest, för att se hur de bryter ner...OM de bryter ner

Det jag har sett på nära håll så är en cushinghäst inget material för tävling hursomhelst....dom blir nämligen sämre och sämre. Men olika hur fort det går antar jag. Medicin är svår att få tag på, och dessutom väldigt dyr. Men det är karens, så ingen tävling.

Diagnos ställs mot bakgrundshistoria senaste tiden, hur många symtom som finns, mätning av mängd vatten de dricker per dygn. Först tar vet oftast andra standardprover för att utesluta andra orsaker. Sedan tex cortisontest, för att se hur de bryter ner...OM de bryter ner
som du kan se ovan så var det ingen Cushing, hon svarade helt normalt på kortisonbelastningen. Så vi letar andra orsaker till hennes mående nu.

Är det någon som varit med om en IR-häst som magrat av?
Veterinären svarar lite undvikande på den frågan och säger bara att de brukar ha fettinlagringarna när de har sånt metaboliskt syndrom.
Vi har tagit blodprov på lite allt möjligt, som jag får svar på kommande vecka. Och vi har även en fortsättningsplan. Jag bara kollar vidare åt andra håll också, vad det skulle kunna vara för fel.

Det kan bli så med en häst som genetiskt sätt är det, då de till slut får svårt att ta upp näringen i fodret har jag fått höra av en veterinär.
Den hästen kan då börja lägga på sig igen vid rätt kost med låg sockerhalt och motion för att få ner IR.

Gör bara ett enkelt tillägg då så många har svarat bra och hästen är under utredning.
Men om du behöver få upp henne i vikt och hon är en fånghäst så tycker jag att du ska vända dig till en D&D återförsäljare. D&D har mängder av foder som är anpassat för fånghästar för alla tränings-/tävlingsnivåer.

Det kan bli så med en häst som genetiskt sätt är det, då de till slut får svårt att ta upp näringen i fodret har jag fått höra av en veterinär.
Den hästen kan då börja lägga på sig igen vid rätt kost med låg sockerhalt och motion för att få ner IR.
Vad menar du med "till slut"?
Det är inte så att ponnyn ifråga har varit sjuk särskilt länge, om det var det du menade.
Hon får nu ganska stora givor melassfri lusern + olja och utöver det fritt med hösilage - som förvisso är oanalyserat, men som någon tidigare nämnt, nog har förhållandevis låg sockerhalt eftersom det är väl ensilerat (= hyfsat fuktigt).
Motionera henne känns totalt fel att göra av djurskyddsskäl, man motionerar helt enkelt inte en mager häst. Hon rör sig ganska mycket i hagen, det får räcka för nu.
Gör bara ett enkelt tillägg då så många har svarat bra och hästen är under utredning.
Men om du behöver få upp henne i vikt och hon är en fånghäst så tycker jag att du ska vända dig till en D&D återförsäljare. D&D har mängder av foder som är anpassat för fånghästar för alla tränings-/tävlingsnivåer.
Ärligt talat, jag må vara lite tjurig, men speciella fångfoder ger jag inte mycket för. Speciellt inte när tillverkaren gör allt för att hemlighålla fodrets ingredienser. (misstänker att det är D&H du menar, för övrigt)

Ja, just ja. Ibland är man lite väl trött.
Men jag förstår inte vad du menar med att hemlighålla ingredienser?

Enligt dom veterinärer jag talat med är det mycket vanligt med falskt negativ kortisonbelastningstest...

Dom säger att säger anamnesen att det ÄR cushing men kortisonbelastningsteten och andra tester är negativa så går dom ALLTID efter anamnesen.....

Sen angående foder blev jag rekomenderad Spillers Senior med glukosamin och det fungerade jättebra till min Cushing-häst Hon gick upp i vikt till hennes normalvikt på bara någon månad....

Ja, just ja. Ibland är man lite väl trött.
Men jag förstår inte vad du menar med att hemlighålla ingredienser?
de skriver inte ut ingredienserna på sin webplats, utan man måste få tag i en säck för att veta vad det innehåller.
Enligt dom veterinärer jag talat med är det mycket vanligt med falskt negativ kortisonbelastningstest...

Dom säger att säger anamnesen att det ÄR cushing men kortisonbelastningsteten och andra tester är negativa så går dom ALLTID efter anamnesen.....

Sen angående foder blev jag rekomenderad Spillers Senior med glukosamin och det fungerade jättebra till min Cushing-häst Hon gick upp i vikt till hennes normalvikt på bara någon månad....
tack för ditt svar, jag ska ha det i bakhuvudet. :)
Hon är inte en helt typisk cushinghäst, dels för att hon är såpass ung som hon är och symptomen är inte 100%-iga.
Vi har några till undersökningar att göra, är även dessa resultatlösa ska jag plocka upp detta ur minnet. :)
Återstår att se vad som händer. Nu har det i alla fall vänt och hullet börjat öka, med hjälp av massor av lusern + olja.

jag undviker in i det längsta att ge importerade foder, det är mot mina principer. :p

Nu såg jag ju att ts häst redan hade fått svar ang cushings, men kanske intresserar det någon annan...
Cushings behöver inte nödvändigtvis vara så himla dyrt eller svårt att medicinera, mitt halvblod äter en tablett om dagen som man lätt gömmer i lite kraftfoder. Kostnaden för medicinen är ca 15 kr per dag. Det kan ta lite tid att få hem den, så man får beställa ny ett par veckor i förväg, men inga problem att få tag på den.
I övrigt har jag min häst på bete hela sommaren, det är inget fett bete men tillräckligt för att man inte ska behöva tilläggsfodra.
Visst ökar risken att hon ska få fång, men det är en risk jag valt att ta i hennes fall, skulle så ske får hon vandra vidare. Hon är 22 år och har pålagringar fram så jag har redan tagit ifrån henne hoppningen som hon älskade, jag kan inte ta ifrån henne gräset också. Men det är ju en kalkylerad risk.

Ser inte det som ett problem, då innehållet ändå kan kollas. Dessutom så är fodret fritt från GMO, vilket ä viktigt.

I annat fall har du St Hippolyt Equi-Guard, och de har innehållet visat på hemsidan.

Ser inte det som ett problem, då innehållet ändå kan kollas. Dessutom så är fodret fritt från GMO, vilket ä viktigt.
Men JAG anser att det är ett problem när de inte lägger ut innehållsförteckningen så att man kan kolla det när man läser runt. Är det tillåtet för MIG att tycka så eller måste jag tycka som du?
Och vem bestämmer att det är viktigt att det är fritt från GMO? Är inte det också något som är upp till mig att ta ställning om?
Var vänlig och sluta bestämma vad andra ska tycka!
I annat fall har du St Hippolyt Equi-Guard, och de har innehållet visat på hemsidan.
detta besvarar jag med nedanstående citat:
jag undviker in i det längsta att ge importerade foder, det är mot mina principer. :p
jag behöver inga specialanpassade fångfoder, det går utmärkt att ge lusern med olja på och sköljd betfor.

Snacka om att tolka allt snett. Fortsätt vara otrevlig.

Men visst, dina hästar - ditt val, gör som du vill. Lycka till!

1. Jag har aldrig bett om några tips om vilka fodersorter som är lämpliga.

2. Jag har också talat om att jag inte är intresserad av:
☻ importerat foder
☻ foder där tillverkaren inte frivilligt delar med sig av innehållsförteckningen på sin hemsida
☻ speciella "fångfoder"
Ändå fortsätter du pracka på mig fler tips om importerat foder (med tveksamt innehåll, enligt trådar på fodersidan)
och när du talar om att det är viktigt att det inte innehåller GMO så undrar jag varför du bestämmer att jag ska tycka att det är så? (vad jag anser i frågan har inte med saken att göra, utan bara att jag inte tycker att du ska tillskriva mig åsikter som du inte vet om jag har eller inte. alla tycker inte som du.)

vem är otrevlig? vem snedtolkar?

Mitt val av foder har gjort att det känns som att det börjar bli ett aningen tjockare lager mellan hud och revben.
Vågen på kliniken ger mig svar om detta stämmer och så fall funkar ju foderstaten alldeles utmärkt och behöver inte bytas.
(vi ska dit igen senare i veckan för fortsatt undersökning, eftersom blodproven inte heller gav några svar :( )

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 788
Senast: axel
·
Träning Skulle vilja höra bukes tankar om detta: Jag har(som några vet) en islandsvalack på 4 år. Han är ganska tunn för sin ålder, nu har...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: Lager
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30