Sv: fång, cushings, insulinresistens - samband?
Hur gör man för att ställa diagnos på IR resp Cushing? Räcker det med ett blodprov + anamnes eller måste man göra större undersökningar än så?
I båda fallen kan man ta hyfsat enkla blodprov. MEN, dessa är mycket trubbiga och kan ge falska negativa. Bättre svar får man genom att göra en sk glukosbelastning för att avgöra ev IR. Man tar ett noll-prov (blodprov), sen tillför man glukos, och så tar man upprepade prov efter X min, Y minuter osv. 6 h ska man hålla på totalt. Man analyserar glukos och insulin i proverna, och ser då dels om 'startvärdena' är normala eller ej, hur högt insulin och glukos når och ffa hur snabb de SJUNKER igen. Sen har man normala kurvor för friska hästar och jämför med.
Cushings finns flera sätt att testa, men där är det bästa också en lite mer utökad provtagning, jag kan den dock inte i huvudet, men man kan t ex göra en kortisolbelastning. Dvs man tillför kortisol och ser hur hästen reagerar på det, och jmf med en normalkurva för frisk häst.
Jag misstänker att min pålle har blodsockerhalt som slår i taket just nu, för hon bälgar i sig mängder av vatten. (Kan man kolla hästars blodsockernivå med en blodsockermätare för människor? Jag kom på att jag har en sådan liggande någonstans, en som min diabetikerkompis har "kasserat" då hon fick en ny modernare...)
Vet inte om man kan, men det är ofta ganska poänglöst. Hästar är mycket, mycket bra på att kompensera sin IR. Dvs de producerar mer och mer insulin, och håller på så sätt blodsockervärdena ganska normala. Människor har sämre förmåga att överproducera insulin, och får oftare förhöjda glukoshalter i blodet. Men hos IR-hästar så är på fasteprov oftast blodsockret normalt, men insulinet för högt. Men hästen kompenserar och håller normalt blodsocker med hjälp av att öka insulinproduktionen mer och mer.
Sen undrar jag vad Er erfarenhet av försäkringsbolagens inställning till detta är?
Mitt bolag har betalat utan minsta lilla knot, har Sveland. Vet dock en annan bukefalist, med annat försäkringsbolag, som vägrade betala då de ansåg det inte var befogat, hästen var inte dålig nog. Så är nog tyvärr olika.
Vet ej hur de ställer sig till utdömning, det beror nog på hur hästen mår osv. Men det bedöms nog från fall till fall så bara ditt bolag som kan svara på det.
Och om hon skulle medicineras för cushing, är det då möjligt att använda henne som tävlingsponny eller faller det på dopingaspekten? (misstänker att det är så)
Oavsett om det är cushings eller IR-medicinering är det tävlingskarens. Det medges inte dispens vad jag vet för cushingsbehandling, frågan är om någon någonsin sökt för IR-behandling. Men, det är generellt tävlingsförbud iom karens, ev kan du söka dispens men jag är högst tveksam om det skulle gå igenom. Men man förlorar ju inget på att prova, men man ska nog räkna med att få nej =/