Motion en gång i veckan för gamling?

Sv: Motion en gång i veckan för gamling?

Fråga de gamla ägarna hur mycket de gått på ridskolan!! Ingen mår bra av att man snabbt ändrar på träningen!! kankse behöver ridas mycket i början o sen succesivt byta ut dagar mot annan motion?? Tömkörning o promenader är bra!! Sen beror det också på hur mycket de rör sig av sig själv!! Med tanke på att ni har stora hagar så kanke de motionerar rejält själva?? Lycka till!!

TACK ÄN EN GÅNG FÖR ALLA SVAR! Vi har nu pratat med kvinnan som hade dom innan och hon har förklarat hur vi ska lägga upp motion och även hur de ska fodras.

Jag måste bara tillägga en ganska tragisk sak.. stoet har skatad hoven och ska till vetrinären imorgon.. :O hon ska inte få motion på en månad! :( vi kommer att pyssla med hästarna och motionera valacken tills hon har blivit frisk. Planer förflyttas... jag funderar nu på att spara till egen häst och enligt mina planer ska jag köpa hästen om ett par år. Har ni några sparningsförslag och hur mkt kan en pålle på ungefär 15 år kosta? Finns det någon hemsida med hästannonser? Om jag inte får svar på detta här bildar jag en ny tråd med samma frågor.

En häst kostar allt från en femma till hundratals tusenlappar. Beror helt på vad man vill ha för nåt. Vissa raser är ju billigare än andra, varmblod kan man ofta hitta riktigt bra hästar billigt.

Spartips är väl att skriva upp vad du verkligen köper. Ofta köper man ju mycket smågrejer som är väldigt onödigt. Tidningar, godis, eller hårsaker, kläder man egentligen inte behöver men som var på rea. Ja, det finns hur mycket som helst. Sen får man se hur mycket man vill avstå från.

Det viktigaste i kostnadsväg är ju inte att du har råd att köpa den, för de flesta har råd att köpa någon häst, utan det viktigaste är ju att du har en fast inkomst så att du har råd att hålla hästen. Hästen ska ju ha mat, stallhyra, hovslagare, försäkring... etc, etc. Det är ju detta som är den viktigaste kostnaden, och att man har en ordentlig buffert så att man har pengar om det skulle hända nåt. Och det kan bli riktigt dyrt.

Har man inte den ekonomin så kan man ju hoppas att man har föräldrar som har råd och vill betala. Jag tror jag är en av de på buke som har min häst billigast, om man slår ut alla fast kostnader på ett år, så blir det ca 700 kronor i månaden. Lite beroende på vad jag köper för utrustning och foder.
Det är långt ifrån alla som har möjlighet att ha sin häst så billigt. Ofta landrar det väl på iaf 2000 kronor i månaden.

Okej, ja jag har funderat ut det där med "kostnaderna att ha hästen" och dessa betalar föräldrarna :laugh: (det mesta iaf) och jag får fixa kostnaden för själva hästen ute på marknaden. Men det kmr nog att dröja några år innan jag köper min pålle. Ska spara som en dåre! Tack för dina sparningsförslag, jag har valt att ta hela min månadspeng förutom en hundring till mitt "hästkonto" och så ska jag sitta barnvakt. Vi får se hur långt jag kmr med det...

Mer info om "våra" hästar.. stoet är halt på två ben (höger fram och vänster bak) kmr troligen inte att ridas på mera utan går som pansionshäst hos min kompis. Däremot står det en tredje häst hos henne nu som hon rider på innan hon hittat en som kan stå där föralltid. Min kompis har oxxå pratat med valackens ägare (hästarna har olika ägare) och han är tydligen 22 istället för 27...han orkade mkt mer än vi trodde! Jag och min kompis red ut i förrgår och han var superpigg! Han sprallade ut på en åker...:angel: (privat mark!) så jag fick sitta av och leda honom ut på vägen igen... hohoho :D och den hästen min kompis red då sprallade ner i ett dike... ;) annars gick det superbra! Med ett par mysiga galopper, men nog finns det krut i gamla hästar oxxå! :laugh:

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 576
Senast: GotAsecret
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar