Motion efter lugnande..?

Ingela_S

Trådstartare
Det börjar bli dags för vaccination och tandkontroll av min häst och jag har skaffat mig mer "problem" än jag behöver. :angel:

Jag har alltså två veterinärer som jag väljer mellan. Den ena gör hembesök, ger lugnande per automatik och är duktig på det hon gör. Nackdelen är att det känns som om hon är svår att diskutera med, det är som hon säger, punkt slut. Jag har i och för sig bara anlitat henne två gånger, så det kanske ändras när man lär känna henne mer..?

Den andra veterinären har jag anlitat 6 gånger nu i höst. :p Hon är verkligen jättetrevlig och förklarar allt hon gör och diskuterar och frågar hur just den här hästen fungerar. Hon är väldigt duktig, fast just tänder har jag aldrig fått kollat av henne. Den stora nackdelen med den här veterinären är att hon inte gör hembesök utan man får ta sig till kliniken. Vilket osökt leder till nästa problem: jag måste låna transport, låna bil med drag och låna medhjälpare (min pappa) eftersom pållen inte går att lasta själv.

Alternativet är att rida till kliniken (borde ta ca 45 minuter, med några travsträckor). Men jag är nästan säker på att pållen behöver lugnande för att ens låta sina tänder undersökas. Så FRÅGAN (som den här långa utläggningen leder fram till :p) är hur lång tid det kan tänkas ta för det lugnande att släppa så pass att man vågar promenera hem med pållen igen? (I skritt givetvis, så hemvägen borde ta mer än 45 min.) Vågar man köra honom i transporten när han fått lugnande, behöver han vara mer tillkvicknad då än om han ska promenera?

Dagens I-landsproblem, I know. :angel: Jag försöker bara bestämma mig för om det är värt besväret att ta sig bort till den jättetrevliga veterinären istället för hembesöket. :p Jag trooor att klinikveterinären är billigare än hembesöksveterinären, eller åtminstone att det går på ett ut. Nån som har koll på hur länge den lugnande effekten sitter i?

Sv: Motion efter lugnande..?

Det hänger väl på om det verkligen är ngt du skulle vilja ha gjort annorlunda eller om det enbart är en fråga om social kompetens.
PL

Jag åker nästan alltid iväg till favoritveterinärens klinik när något ska göras med mina, tom när de bara ska vaccineras, men nu är mina lättlastade, har egen transport och jag kan lasta dem själv om jag måste.

Kliniker brukar ju ha boxar du kan ställa in hästen i, låt hästen stå till den har piggnat till tillräckligt för att kunna förflyttas hem igen, är du osäker så har du ju veterinär på plats som kan hjälpa till att bedömma om hästen är vaken nog :) Mina har jag lastat efter ca 20-30 min men det beror ju väldigt på hur mycket de har fått.

Detta blev du inte ett dugg klokare av men allt går att lösa, så det enda du behöver bestämma dig för är ju vilken veterinär du vill anlita :-)

Visst är det härligt att bara dras med I-landsproblem ibland!

Tja, egentligen inte. Jag nöjd med den förra veterinärens arbete med tänderna, åtminstone så vitt jag själv kan bedöma. Klinikveterinären har jag aldrig anlitat för tandkoll. Däremot tycker jag själv att det känns bättre när jag vet att det går att diskutera eventuella problem som dyker upp, och lösningarna på dessa, med veterinären. Sen har jag inbillat mig själv att det är bra att ha en och samma veterinär till allt, så långt det är möjligt, men det är kanske mest en inbillad trygghetskänsla från hästägarens sida? :angel:

"Bara bestämma mig"... :D

Jo, kliniken har ju boxar som hästen kan få vila i, så det borde inte vara några problem. Det jobbiga är ju att man måste låna både bil och transport för att kunna köra dit. Och så får pappa stanna hemma ett par timmar från jobbet. :angel:

Inte rida, jag skulle självklart leda hem honom. Förra året släpptes han ut i hagen när han kvicknat till, och där rör han ju på sig. Fast det är klart, ska han greja att skritta hela vägen hem så får han nog vara bra tillkvicknad...

okej.
alla hästar reagerar olika på lugnande, men mina har varit slöa ett bra tag efteråt...

jag skulle valt alt. 1. :)

Jag brukar faktiskt låta hästarna vila efter vaccin. Och om Veterinären gör sitt jobb så kan det väl inte spela så stor roll om hon står och berättar för dig allt hon ska göra eller inte. Våran veterinär är också så där. Kort och snabb i sina samtal. Men hon gör sitt jobb bra och då är vi nöjda. Ett stort plus är ju hembesök också. Då är hästarna lugnast

KL

Jag skulle ta ettan. Har du så mycket att diskutera om vad det gäller tänderna eller blir det bra som hon gör ändå?

Eftersom jag vet vem "hembesöksvet" är (anlitar alltid själv samma) och vet vilken utbildning h*n har när det gäller hästens tänder tycker jag inte det finns någon tvekan.

Det förvånar mig att du inte får svar på dina frågor av denna vet, det är definitivt inte min erfarenhet, h*n svara alltid på mina frågor och frågar om det är något annat jag undrar över.

Vill du inte anlita vet för tandvård kan du ju alltid ringa en hästtandläkare :idea:

Jag hade nog valt att ta hem den "bestämda veterinären", bara hon gör sitt jobb, ger lugnande och kollar tänder. Ska ta hem vet till mina pållar snart, och den ene ska få lugnande medans de undersöker tänderna, han blir som förbytt annars. Han brukar springa o gömma sej bara han ser veterinärens bil, så det är lika bra att ge lugnande. Och på hemmaplan, så behöver han ju inte vänta tills medlet gått ur kroppen, för han ska ju inte transporteras nånstans.

Svarar alla här då.

Ja, jo, det lutar väl åt att det blir hembesöksveterinären ändå. Det är ju trots allt smidigare, och ett stressmoment mindre för hästen att behandlas på hemmaplan. Behövde nog bara få höra det från andra än mig själv. :angel: :p

Hembesöksveterinären är ju duktig och vi var nöjda förra gången. Det är nog mest hältutredningen från förra året (som inte gav nåt resultat) som gett mig den känslan att hon är svår att diskutera med. Men jag har som sagt bara anlitat henne två gånger, så det blir kanske bättre när man lär känna henne lite mer.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 209
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 723
Senast: Soffan74
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 635
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 596
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31