Möte med andra hästar när man rider ut, hur gör ni?

I

I_Love_Humle

Jag har alltid fått lära mig att man absolut inte ska låta hästarna hälsa på varandra, om man nu vet att någon av hästen är lite grinig. Jag rider dock alltid ganska glada hästar, men om jag vill att min häst ska få hälsa på den andra ryttarens häst så frågar jag såklart först, visst låter väl det rätt?

Men så var det när jag och min granne var ute och red. Jag red min fjording, och grannen körde vår shettis. Så möter vi några på banvallen, en arab och en haflinger. Vi hälsar såklart, men helt utan förvarning styr "haflinger-ryttaren" in mot min häst och låter hästen hälsa. Och det var liksom inte så försiktigt heller utan hästen tryckte verkligen sitt huvud mot min häst! :crazy:
Tur att min häst är snäll tänkte jag och styrde inte undan. Min häst blev ändå bara glad av att få hälsa! Men sen styrde hon mot shettisen också! Han kan vara lite sur på andra valacker, men skötte sig hyfsat trots allt. :p

Men ändå? Visst att våra hästar är väldigt snälla och gosiga, men ändå, bara köra in i oss?! Tänk om våra hästar hade varit elaka?!

Finns det några på buke som beter sig så här? Hur gör ni? Och varför tror ni att det mötande ekipaget gjorde som dom gjorde? :confused:

Sv: Möte med andra hästar när man rider ut, hur gör ni?

Oj,oj...herregud så beter man väl sig ändå INTE?
Jag skulle aldrig låta hästen hälsa på en mötande häst, och hade tyckt det var väldigt konstigt om någon jag mötte gjorde sådär.
Finns väl ingen anledning till att låta främmande (eller ja, någotsånär) hästar hälsa på varandra??
Troligen var det så att människan du mötte var väldigt okunnig.

Rider jag ut ensam, så är alternativen om jag möter annan häst att

a) hoppa av
b) rida ut i skogen

Rider jag ut tillsammans med stallkompisarna, tar min häst skydd antingen i svansen eller på "insidan" av sin pojkvän.

Min häst är väldigt låg i rang och osäker och tycker att det är bättra att fly än illa fäkta...

När vi möter hästar, säger vi bara glatt hej och rider förbi i lugnt tempo, ingen busridning och låter heller inte hästarna hälsa på varandra.

Låter aldrig främmande hästar hälsa på varandra på det sättet. De enda hästar jag låter min häst hälsa på under ridturen är de han känner väl (hagkompisar)

Min häst är inte heller elak, men jag skulle bli livrädd för att den andra hästen skulle göra något mot min så jag hade nog sagt till på skarpen att hon skulle ta undan sin häst. Mycket ohyfsat av ryttaren!

skulle aldrig låta hästen jag rider hälsa på nån häst som jag möter om inte båda ryttarna (kuskarna) är med på det och knappt ens då. Hästar kan gärna bli lite tuffa mot varandra då de träffas för första gången och därför tycker jag det är bättre om man bara hälsar på den andra ryttaren och låter hästarna vara en bit ifrån varandra.
Däremot kan jag låta hästen hälsa på en annan häst om man ska ut och rida tillsammans flera gånger men det är kanske lite individuellt mellan hästar. Hästen jag ägde ville gärna hälsa på sina följeslagare men det skedde då som en snabb snusning på varandra och sen var det bra. om man vet med sig att hästen man rider kan vara tuff mot andra eller inte känner till hur den andra hästen är tycker jag att man borde låta bli att låta hästarna hälsa på varandra så länge man sitter på ryggen.

Aldrig att jag skulle låta någon hälsa på min häst. Vad vet man om ev. smittor etc??? Jag rider min häst och det spelar ingen roll vad eller vem jag möter, jag fortsätter rida min häst med det mål jag satt upp. Hälsar gör jag men stannar inte. :cool:

Vilket märkligt sätt att bete sig!

Själv har jag en sparkfröken, men kosparkar som specialitet :crazy: , så när jag möter en annan häst både när vi rider ute och på ridbana håller jag sånt avstånd att hon inte skulle kunna träffa även om hon slänger ut en hov. Det gör jag även på andra hästar, för säkerhets skull!

Så skulla aldrig jag göra men jag har mött folk som beter sig på det viset, detta är inte speciellt tilltalande överhuvudtaget och speciellt inte när man kör eller rider en vårkåt hingst...... :crazy:
En del tänker sig nog helt enkelt inte för enbart för att de inte förstår vad konsekvenserna av deras handlingar kan bli.

Skulle din häst kosparka, det kan jag aldrig tänka mig :angel:

Hon som är en ängel i alla situationer :angel:

Yeah right :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

ALLDRIG att jag låter hästar hälsa på varandra när jag rider (om dom inte går i samma hage).
Först av allt finns smitorisken men även skodo risken är stor, mitt sto som sparkar även mycket med frambenen villket hon garanterat skulle göra om hon skulle få hälsa på en annan häst.

Kram

Min häst ska DÖDA alla andra hästar vi möter så inget hälsa där inte.
Men även om han hade varit snäll och rar så hade jag inte "kört" in i en annan häst bara sådär! Man frågar faktiskt..lite artig ska man fasiken vara! Vett och ettikett!

Hon hade tur som "körde" in i en snäll häst som sagt var..min häst brukar vara snäll och go de första två hundradelarna..sedan smäller det....men då kanske hon skulle lära sig något?

Det där har jag aldrig varit med om! :eek:
Skulle någon gör så med mina hästar skulle jag bli arg!
Min häst brukar inte sparka med mig med. Men helt säker är jag inte. Och medryttarhästen skulle gladeligen attackera dem. Och det fort och med kraft!

Jag låter aldrig mina hästar hälsa på andra hästar. Det må väl vara hänt med hästar som inte kommer ut och träffar främmande hästar så ofta, men är man ute och tävlar vill man inte ta risker med att få sin häst smittad eller skadad av flygande framhovar.

Hälsning Maja

när jag rider låter jag inte hästen hälsa på någon (inte ens om det kommer någon man känner, eller om den man har sällskap med uts häst vill hälsa) eftersom min medryttarhäst är så surig och ofta bits. när det kommer en annan häst styr jag ut så mkt det går, och stannar, så att dom kan köra/rida förbi. det känns som att jag har mer koll när han står still, än när han rör sej (har lätt för att blåsa upp sej och trippa på tå och så vips sitter man i knät på den stackars mötande)

i det ena stallet möter vi bara hästar från samma stall och ridskolan (dom vågar man ju knappt gå nära) men om man är kompis med ryttaren kanske man stannar och pratar och eftersom man känner båda hästarna kan dom ju få hälsa, men shettisen är en skrikhäst så hon får bara hälsa på dom jag vet att hon gillar.
i andra stallet möter jag bara hästar från andra stall men eftersom jag inte känner dom säger båda bara hejj och rider vidare men han vill inte hälsa han r mer intresserad av mat så...

om nån skulle göra så mot min häst skulle inte den hästen ha något huvud kvar sen :p Han tar upp sitt ena framben och kickar mot hästen som hälsar, lite småbrutal häst :p

Säger som alla andra, skulle aldrig låta främmande hästar hälsa på varandra. För det första kan den främmande hästen vara sjuk, för det andra kan de få för sig att göra upp om rangordning just där och då. :crazy:
Hästar hälsar ju sällan på varandra som människor gör, med ett enkelt "hej" :smirk:

Jag låter ALDRIG främmande hästar hälsa när jag är ute.
Jag låter heller inte min medryttarpålle att hälsa på främmande hästar.

Varför?
- Jo, man vet aldrig om andra hästar har någon smitta med sig.
- Min medryttarpålle är ganska ranghög och hingstig av sig. Det kan sluta i bråk!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 617
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar