Möte med andra hästar när man rider ut, hur gör ni?

Sv: Möte med andra hästar när man rider ut, hur gör ni?

Skulle aldrig låta mina hästar hälsa på andra hästar, aldrig! Här finns andra som tycker att hästarna ska hälsa men jag vill inte. Min ena häst är ganska hingstig av sig och är dessutom en surgubbe som ofta sprätter till med benen mot den andra hästen.

Sv: Möte med andra hästar när man rider ut, hur gör ni?

Tycker den ryttaren gjorde ett präkigt generalfel... Tycker oxå att du borde sluta låta din häst hälsa på andra, men det är iaf bra att du frågar först.

Jag låter ALDRIG någon häst hälsa på varandra så länge de inte går LÖSA i en STOR hage. Oavsett om min eller den andre hästen är "snäll" lr inte. Det hör till hästars beteende att visa sin plats i rangordningen så risken är MKT stor att den ena eller den andra hästen gör iaf ngt som lätt kan leda till skador (vanligt är ju att de slår ut med ett framben ex).

Dessutom så hälsar heller aldrig jag på andra hästar (klappar osv) när jag träffar kompisar på tävling osv, ju mindre kontakt desto mindre smittorisk. Är oxå försiktigt med hantering av hingstarna spec nu under betäckningssäsongen, hästar kan reagera väldigt starkt på dofter. De får ex inte lukta för mkt på marken/stallgången osv efter som det är många ston och två tjänstgörande hingstar i samma stall.

Ett ex (tror det stod om d i Ridsport) var en gammal snäll hingst. Mkt välhanterad och aldrig visat aggressivt beteende. Skulle ledas in fråg hagen av en vanlig skötare som han kände men fick spel och slog ned honom och var fullkomligt rasande. Senare kunde skötaren härleda beteendet till att det precis kommit en ny hingst till stallet och som han hade varit i kontakt med. Tror inte ens d var mkt kontakt. Det är väldigt tänkvärt faktiskt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 617
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar