Mössa - ni som tävlar hoppning?

Sv: Mössa - ni som tävlar hoppning?

Jo, jag är ganska övertygad om att de flesta som använder huva är just för att det är snyggt. Det är nog ganska få som faktiskt använder dem som insektsskydd men några fler som har dem och något mer under för att döva.

*knapplån*

Kanske en dum fråga, men jag har en luva och på den är det jätte tunt tyg vid öronen..typ bara vanligt bomull.. Den har åxå ett snöre som sitter fast i den på ena sidan..och en ögla på andra sidan, som jag tror att man ska fästa snöret igenom.

Frågan då, Är detta en insekts luva som man bara har på sommaren i hagen..Eller är det en luva som man kan ha när man tävlar??

P.S den är broderad..om det skulle göra någon skillnad..hihi

dida1.jpg
vet inte om de syns så bra men är det en sådan är det tänkt som tävling huva.

zoowie skrev:
*knapplån*

Kanske en dum fråga, men jag har en luva och på den är det jätte tunt tyg vid öronen..typ bara vanligt bomull.. Den har åxå ett snöre som sitter fast i den på ena sidan..och en ögla på andra sidan, som jag tror att man ska fästa snöret igenom.

Frågan då, Är detta en insekts luva som man bara har på sommaren i hagen..Eller är det en luva som man kan ha när man tävlar??

P.S den är broderad..om det skulle göra någon skillnad..hihi

Svara någon..snälla...

men jag svarade ju!! eller??

dida5.jpg

Menar du inte en sådan här??

Senast ändrad av en moderator:

JOo..jag var väll lite borta..lessen
men hur fäster du "snöret" som sitter i luvan ? :smirk:

Joo..jag var lite borta..lessen
Men hur fäster du snöret som sitter i luvan ?? :)

det knyter ja i öglan som sak finnas på andra sidan men det behöv egentligen inte om man har huvan korrekt under pannbandet o sidostycket, på tex JW och RG huvorna är det inget snöre..

zoowie skrev:
Det är ett insektsskydd, annars hade du inte fått ha den när du tävlar. :idea: Men inte tror jag att det är många som har den på hästen i hagen (med tanke på snöret hade inte jag haft det) utan är väl egentligen bara gjord för att användas vid tävling.

de tror jag med..
men, va konstigt..alla som tävlar med luva..har dom det bara för att skydda hästen från att bli irriterad av insekter m.m...jag trodde man kunde ha det bara för att det är fint..haha

jag tycker du kan testa med att ha Bomull i mössan :P dock tycker jag dom flesta pållarna ser lite ut som åsnor me dmössa, fast det var nog bara min plutiga c-pony som gjorde. :D haha

5357414.jpg

:bump: :D

ofta är dom billigare huvvorna stora i öronen så det kan krävas att man syr in dom, annars ser nog som flesta ut som åsnor ;)

Mitt TR är från 2003, men jag brukar läsa ändringarna i TR i Ridsport varje år. Så om det är förbjudet, då har jag missat det när jag läst ändringarna, och det har i så fall tillkommit som förbjudet mellan 2004 och 2006. Men det betvivlar jag...

I TR står inget om förbud mot bomull i öronen. Det enda det står om förbud på "extrautrustning" är att blinkers och huva är förbjudna, och att "ludd" på tränsets sidostycken inte får överstiga diametern 3 cm mätt från hästens huvud.
Och just "ludd" på tränset är ju sällan pga risk för skav, det är ju för att minska synfältet på hästen. Jag ägde en gång en tokig hästjäkel, han var sjukt markskygg, så hon som tävlade hästen satte på ett "ludd" på nosgrimman, och då blev han bättre. Lite samma sak som bomull i öronen, man vill dämpa ett oönskat beteende.

Fö så OM det funnits ett förbud mot bomull i öronen på hästen, då borde ngn här som tävlar ha sett domare plocka av hästar flughuvan och kolla under. Har ngn sett det ngn gång? Det har inte jag i allafall.

kopparberg skrev:
Fö så OM det funnits ett förbud mot bomull i öronen på hästen, då borde ngn här som tävlar ha sett domare plocka av hästar flughuvan och kolla under. Har ngn sett det ngn gång? Det har inte jag i allafall.
Det är ju just det jag har gjort. Jag hittar inte heller något förbud i TR eller i ändringarna (jag har alla) men någonstans måste ju överdomaren fått det ifrån att det inte var tillåtet? :confused:

har oxå hört att det är förbjudet med bomull, min hopptränare sa det till mig oxå, när jag övervägde att ha det på min gamla ponny.

jag vet att det har varit förbjudet..men det var typ 99 el något.. nu är det nog tillåtet för det funkar inte att kolal alla med huvor på varje tävling...

Enligt en överdomare jag känner,så står det inget TR om att man inte får använda huva med hörselproppar(bomull alltså).

Panikie skrev:
jag tycker du kan testa med att ha Bomull i mössan :P dock tycker jag dom flesta pållarna ser lite ut som åsnor me dmössa, fast det var nog bara min plutiga c-pony som gjorde. :D haha

5357414.jpg

:bump: :D

haha jo det vet jag, men min den huvan e en "märkes" huva, eller hur man nu säger, men jag fick sy in den endå :P men han hade grymt små öron den ponnyn :)

Att det ska vara förbjudet med bomull har jag också hört.

appropå om det är förbjudet med bomull enligt TR... iaf i dressyrTR så står det att all utrustning som inte står med som tillåten är otillåten. Men det kanske är en annan sak i hoppTR?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
913
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka