Mossa i hagen

Sv: Mossa i hagen

Hej

Mossa växer där det är mörkt och fuktigt. Kan marken få mer ljus kommer mossan att torka och ge plats för andra växter. Jag antar att det är betesmark med träd och då är det bara att ge sig ut och ta bort träd och buskar som skuggar. Spara gärna dungar dvs några träd i grupp så ger det skydd till hästarna och ljus kommer ner emellan. Gödsla helst inte, det gynnar tistel och nässlor som är ett större problem om de tar över. De flesta hästar mår bra av ett magrare bete...
Är det däremot åkermark så går det att plöja och så om på nytt, men då är det nog väldigt kalla och fuktiga marker.

Ann
som delvis jobbar med rådgivning inom detta.

Ok, hade hoppats på någon genväg :angel: men det är nog bäst att plöja och göra allt ordentligt. Har precis flyttat till gården och det är mossinvation i ena beteshagen...
Ska jag plöja och så nytt nu i höst eller i vår?

Det tror jag inte riktigt stämmer, för o såfall borde ju inte vanliga gräsmattor invaderas av mossa????

vippan skrev:
Hur får man bort mossa från beteshagarna? Den tar verkligen över :(
Jag "renoverade" en beteshage full med mossa och vitklöver nu i våras och det blev riktigt gott reslutat. Vi sprutade bort det och gödslade sen på ganska bra. Trodde jag skulle få hjälpså med vallfrö, men till min förvåning fanns det en massa gräs som snabbt kvicknade till liv när det slapp konkurrensen. Blev t.o.m. en skörd på det innan det var betesdags.

Gödsel och kalk gillar inte mossan. Kalka ordentligt nu på hösten och gödsla ordentligt på våren.

Jodå det hjälper att få ner mer ljus om man vill minska på mossan. Det kanske inte löser hela problemet alltid men det blir bättre.

Där hästarna har bajjat har faktiskt gräset tagit sig trots mossan så gräset finns där någonstans!

Jag ska prova med det för jag hinner inte plöja och greja i år eftersom vi ska bygga stall! (och det har faktiskt högre prioritet...)

Vi har tagit ner en hel del runt hagen och mer ska det bli, så det kommer in mer ljus, då är man en bit på väg i alla fall. *ler*

Hmmm, men min gräsmatta är helt öppen för solljus, men var full i mossa iallafall...ända tills vi gödslade upp den.Nu börjar mossan att komma igen (efter ca 7-8 år) så vi får väl ge den en omgång till...

Är "skogsmossa" och gräsmattemossa samma sort??

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
196
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 039
Senast: Grazing
·
Trädgård & Växter Finns det något man kan göra åt mossa i gräsmatta? Jag har egentligen inget emot mossan (mjukt och vackert), men det är så tungt med...
2
Svar
21
· Visningar
857
Senast: gammalek
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
233
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama